Centralur sommar/vintertid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tjenamoss

Högaktuell fråga som dök upp ur ren nyfikenhet: hur ändrar ett centralur mellan sommar och vintertid?

Jag har försökt googla lite, hittat några manualer, men inget som direkt beskriver händelseförloppet.
Skulle jag gissa så tror jag det fungerar såhär: klockan kan bara gå framåt, detta sker med en puls på de tåtar som är anslutna?
Vid omslag till sommartid så avanceras en timme genom att 60 pulser går ur i raskt takt?
Vid omslag till vintertid känns det orimligt att pulsa ut för 23h avancering i rask takt, går den sakta under en timme?

Nån som vet? :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Centralur sommar/vintertid

Inlägg av FormerMazda »

Svarar mig själv då jag funnit lite mer info, andra sökord och lite läsning på byggahus gav mig detta:
Verkar vara 24V som varje minut ger en puls, denna puls växlar polaritet. (Polväxlingen är lite intressant, är det för att klockan är byggd så mekaniskt, eller medger det andra funktioner? Typ att backa?)
Och sen verkar det som man skyndar på pulserna vid omställning sommar/vinter. Men det för mig förklarar bara hur man ställer fram klockan. För att backa, backar man då eller ställer man fram 23h?

Får söka mer.. :)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Letade lite på nätet då även detta intresserar mig.Men saknar info hur den kan ställa rätt tid efter tex strömavbrott?

https://westerstrand.se/sortiment/produ ... em/impuls/

http://www.timedisplay.se/sida/Tidsdistribution

Även en tråd finns här:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=72119

Edit fler länkar

https://www.ericsson.com/assets/local/a ... 34_186.pdf

https://www.tradera.com/item/364262658? ... aign=share

Magnus_K har hållit på med ett projekt:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 8&start=45
Senast redigerad av Palle500 28 oktober 2019, 09:09:25, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man stoppar väl en timme, om det inte är viktigt att klockan går rätt hela tiden.
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

Våran väggklocka snurrar fram 23 timmar. Ställer sig efter atomuret i Tyskland?

.
Nerre

Inlägg av Nerre »

FormerMazda skrev:(Polväxlingen är lite intressant, är det för att klockan är byggd så mekaniskt, eller medger det andra funktioner? Typ att backa?)
Nja, klockan har väl matning hela tiden? Som jag förstått det så går sekundvisaren på dessa alltid lite "för fort", sen väntar sekundvisare på "klockan 12" tills det kommer en polväxling (som startar en ny minut).
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

kenneth1212 skrev:Våran väggklocka snurrar fram 23 timmar. Ställer sig efter atomuret i Tyskland?

.
Borde det inte räcka med 11 timmar :humm:
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

:oops: :doh: Självklart är det så, 11 timmar. :)
Användarvisningsbild
morten.dynamite

Inlägg av morten.dynamite »

Jag har bytt och programmerat et sådant masterur.

Man måste mata in tiden som klockorna står på och då pulserar den klockorna snabbare för att hamna rätt, den går bara framåt inte bakåt. Vid strömavbrott går ju inte klockorna bara referens klockan och då vet den ju skillnaden mellan aktuell tid och vad klockorna visar.

Den är faktiskt så smart att den känner av om det blir kortslutning på slingan och klarar av att ställa tiden rätt när det är åtgärdat och kortslutnings larmet avaktiverat :kortis: .
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men Westerstrands gamla 19"-modell med analog klocka mitt på och ett fåtal knappar på sidorna? Satt sån i stora telerummet på Centralen när jag jobbade där i krokarna för massa år sen. Det var manuell inställning som gällde när det var dags att byta mellan sommartid och normaltid.
Den var inte tålig mot kortslutning kan jag säga. En gammal kollega där skulle lyssna på en signal på ett ledningspar bland krone-plintarna i stora telerummet (C0 tror jag det heter), och hade sin egenhändigt byggda testare av högtalaren ur en telefonlur, utan konding i serie. "knäpp" sa det i högtalaren, och sen stod klockorna still på hela Centralen. :rofl
Användarvisningsbild
morten.dynamite

Inlägg av morten.dynamite »

Detta ar ju ett nytt digitalt ur som jag hade bytt ca 1 år innan en ombyggnad på en skola det gamla digitala uret hade brända reläer därför jag bytte (dem styr ringklockorna på skolan).

För utgången till klockorna satt det en diskret H-brygga (var ju tvungen att öppna för att kolla vad som var fel :vissla: ).
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det beror nog på modell hur det hanteras. Andra har ju redan svarat, men det är rätt att slavuren bara kan gå åt ett håll. Skall man gå bakåt i tiden får man "gå varvet runt" (nästan). Det är i regel 12 timmars tavla på slavuren. Så man behöver inte gå fram 24h (1440 impulser).

Här kommer lite anekdotaktigt innehåll på ämnet:
Vi hade ett elektromekaniskt centralur från Westerstrand på jobbet, anno cirka 70-tal, det hanterade inte sommartid/normaltid alls, vilket blev fastighetsskötarens huvudvärk de två gånger om året en övergång inträffade. Däremot fanns någon slags lagring av pulser vid strömavbrott, men det fungerade sisådär.
För ca 1,5 år sedan slutade centraluret fungera helt och hållet. Vi fick in offerter på ersättare och vår platschef velade litet och tyckte det var för kostsamt att ersätta. Efter ett antal månader, och efter att ha irriterade mig rejält på att tiden stod stilla hela tiden, föreslog jag att mot ersättning i form av 16 komptimmar skulle jag fixa ett centralur.
Så blev det och jag byggde en egen 24V impulsstyrning och kopplade detta till en PC som kör Linux. PCn synkar sin tid mot en NTP server och ger kommandon vid behov att pulsa fram slavuren. Detta sker normalt en gång per minut, men när sommartid börjar går alla slavur fram en timme i ganska rask takt. Vid tillbakagång till normaltid står allt stilla en timme och inväntar, eftersom jag satt en begränsning att inte mer än ca 600 pulser får gå ut, då är det bättre att vänta.
Mitt hemmagjorda system för styrning av slavur fungerar i stort så som morten.dynamite beskriver: Vid uppstart matar man in vad slavuren står på och sedan stegas de fram tills aktuell tid motsvarar slavurens tid. Slavurens tid sparas också varje minut i en textfil, så om strömmen bryts oväntat sker följande när datorn är uppe igen: programmet väntar en tid på input från användare, om inget händer läses därefter slavurens tid från textfilen, programmet räknar ut skillnaden mellan aktuell tid och slavurens tid, ger rätt antal pulser och sedan är det hela på rätt tid igen. Vid snabb stegning av slavuren tar varje steg 1s.
På ett stort system med många slavur och långa ledningar kan jag tänka mig att man vill vänta längre mellan pulserna? För mig har det fungerat bra med 1s och man hamnar rätt snabbt på rätt tid, vilket är bra. Hemmabygget har nu varit online och i problemfri drift i över ett år. Den svaga länken lär var PCn, som kommer behöva ersättas - det var dessutom ett containerfynd från början. Egentligen är en PC överkurs, man skulle kunna göra alltihop i en microcontroller.

Jag skulle tro att central och sekundäruren som koncept försvinner allt eftersom, i alla fall på mindre arbetsplatser, man hänger upp billiga kvartsur i stället. Tycker det är lite synd, för det en trevlig lösning. De gamla slavuren är också snygga tycker jag :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har de där uren alltså ingen sekundvisare?

Jag minns att på Stockholms central så satt det för typ 30 år sen klockor med sekundvisare, där sekundvisaren stannade klockan 12 i några sekunder innan den startade igen. Jag har alltid trott att alla centralur fungerar så.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jodå. Sekundvisaren drivs av en motor som sitter i varje klocka, och går i sin egen hastighet som är något snabbare än 1 varv per minut, utan inverkan från centraluret. Spärren vid 12 lossar när minutvisaren klickar fram mha pulsen från centraluret. Kommer ingen puls, passerar aldrig sekundvisaren 12.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men hur blir det då när de "snabbtickas"? Då kommer alltså minutvisaren att röra sig flera minuter medans sekundvisaren rör sig ett varv?

Man kan alltså säga att det är två klockor som sitter ihop?

En med en sekundvisare som gör ett varv på typ 55 sekunder och "startar" vid varje polväxling, och en med minut- och timvisare som stegar fram en minut varje polväxling?
Skriv svar