Det beror nog på modell hur det hanteras. Andra har ju redan svarat, men det är rätt att slavuren bara kan gå åt ett håll. Skall man gå bakåt i tiden får man "gå varvet runt" (nästan). Det är i regel 12 timmars tavla på slavuren. Så man behöver inte gå fram 24h (1440 impulser).
Här kommer lite anekdotaktigt innehåll på ämnet:
Vi hade ett elektromekaniskt centralur från Westerstrand på jobbet, anno cirka 70-tal, det hanterade inte sommartid/normaltid alls, vilket blev fastighetsskötarens huvudvärk de två gånger om året en övergång inträffade. Däremot fanns någon slags lagring av pulser vid strömavbrott, men det fungerade sisådär.
För ca 1,5 år sedan slutade centraluret fungera helt och hållet. Vi fick in offerter på ersättare och vår platschef velade litet och tyckte det var för kostsamt att ersätta. Efter ett antal månader, och efter att ha irriterade mig rejält på att tiden stod stilla hela tiden, föreslog jag att mot ersättning i form av 16 komptimmar skulle jag fixa ett centralur.
Så blev det och jag byggde en egen 24V impulsstyrning och kopplade detta till en PC som kör Linux. PCn synkar sin tid mot en NTP server och ger kommandon vid behov att pulsa fram slavuren. Detta sker normalt en gång per minut, men när sommartid börjar går alla slavur fram en timme i ganska rask takt. Vid tillbakagång till normaltid står allt stilla en timme och inväntar, eftersom jag satt en begränsning att inte mer än ca 600 pulser får gå ut, då är det bättre att vänta.
Mitt hemmagjorda system för styrning av slavur fungerar i stort så som morten.dynamite beskriver: Vid uppstart matar man in vad slavuren står på och sedan stegas de fram tills aktuell tid motsvarar slavurens tid. Slavurens tid sparas också varje minut i en textfil, så om strömmen bryts oväntat sker följande när datorn är uppe igen: programmet väntar en tid på input från användare, om inget händer läses därefter slavurens tid från textfilen, programmet räknar ut skillnaden mellan aktuell tid och slavurens tid, ger rätt antal pulser och sedan är det hela på rätt tid igen. Vid snabb stegning av slavuren tar varje steg 1s.
På ett stort system med många slavur och långa ledningar kan jag tänka mig att man vill vänta längre mellan pulserna? För mig har det fungerat bra med 1s och man hamnar rätt snabbt på rätt tid, vilket är bra. Hemmabygget har nu varit online och i problemfri drift i över ett år. Den svaga länken lär var PCn, som kommer behöva ersättas - det var dessutom ett containerfynd från början. Egentligen är en PC överkurs, man skulle kunna göra alltihop i en microcontroller.
Jag skulle tro att central och sekundäruren som koncept försvinner allt eftersom, i alla fall på mindre arbetsplatser, man hänger upp billiga kvartsur i stället. Tycker det är lite synd, för det en trevlig lösning. De gamla slavuren är också snygga tycker jag