Koppla nyare monitor till gammal CNC maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jsson83
EF Sponsor

Koppla nyare monitor till gammal CNC maskin

Inlägg av Jsson83 »

Hej!

Har en RECORD 1 SCM på jobbet (äldre cnc från 1995). I denna sitter ett styrsystem från NUM, en NUM720B. Till denna är det kopplat en gammal CRT skärm med 9 pol dsub. Skärmen har nu slutat fungera och min tanke var att byta ut den mot en nyare plattskärm.

Det finns 5 trådar ut från NUM enheten enligt följande:
Gul/Grön, pin 2
Rosa, pin 5
Grå, pin 7
Röd, pin 8
Gul, pin 9

Sedan sitter det en kort kabel upp till CRT monitorn, i den änden på kabeln har pin 2 blivit pin 6, pin 5 blivit pin 2 men 7+8+9 är kopplade raka.

Pin 6+2 i CRT monitorn är byglade, och eftersom den ena är gul/grön så antar jag att dessa två är GND.

Jag har då mätt med oscilloscope mellan GND och pin 7, där har jag en 26 kHz signal. Nu är jag inte så hemma på oscilloscope men signalen ser ut att ligga låg mesta delen av tiden (35,3 us), men går hög (3,2 us) enligt bifogad bild. Perioden är då 38,5 us. Spänningen är 5v? Kan detta vara H sync?

Mellan GND och pin 8 har jag en 83,3 Hz signal, som ligger hög mesta delen av tiden men går låg (12 ms) enligt bifogad bild. 5v? Kan detta vara V sync?

Mellan GND och pin 9 får jag en signal på 1V?. Kan det vara själva videosignalen? Ger ingen tydlig bild på oscilloscopet.

Någon som vet om jag är på rätt spår? Oscilloscope är en ny värld för mig än så länge.

EDIT: Hittade även en inverterad signal av pin 7, på pin 3 som inte är framkopplad i den korta kabeln. Den ligger precis tvärt om med 26 kHz. Hittar inget annat direkt på resterande pin i d-subkontakten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jsson83 7 oktober 2019, 12:43:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Re: Koppla nyare monitor till gammal CNC maskin

Inlägg av säter »

"Högupplöst 9" CRT" står det i broschyren.
Verkar det bekant?
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

CGA monochrome monitor får jag fram när jag söker på skärmens beteckning, så det borde ju vara CGA då. Har en annan äldre CRT skärm som jag vet fungerar, men får ingen bild på den därav mina frågor om jag är på rätt spår.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är den monokrom ? kanske MDA ? ...stämmer sådär med dina mätningar dock.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Posta skärmens beteckning här.

Hur vet du att skärmen är trasig?
Kanske det är drivningen till denna som är boven?

Posta även beteckningen på den skärm du provade ned.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jsson83 skrev:CGA monochrome monitor får jag fram när jag söker på skärmens beteckning, så det borde ju vara CGA då. Har en annan äldre CRT skärm som jag vet fungerar, men får ingen bild på den därav mina frågor om jag är på rätt spår.
Men är den andra skärmen en CGA-skärm då ? CGA är ganska likt en NTSC-signal, en normal VGA-skärm kommer tex inte att fungera.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Originalskärmen heter SL/VD10702CGO02 från Selti Elettronica spa

Originalskärmen började först ta allt längre och längre tid på sig innan den gav bild, man lät den stå på i stället för att stänga av den och nu ger den ingen bild alls längre. Så antar att det är något i bildröret som gett sig, men är ingen expert.
original 1.jpg
original 2.jpg

Ersättningsskärmen är en IBM 5154002, denna är i färg, men prövade att bara koppla in mig på en utav de tre färgkanalerna. Men det gav ingen bild. Frågan är om jag måste koppla in något på den pinnen som är intensitet? Ersättningsskärmen är försedd med 9 pol d-sub, så den har ju en äldre standard och det är ingen modern VGA skärm. Har använt den som test i en annan maskin som hade Hsync, Vsync, gnd och signal, och där fick jag bild vid det tillfället iaf. Därför tänkte jag att jag borde kunna få bild i denna nu också.
testskärm 1.jpg
testskärm 2.jpg
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där verkar vara en IBM herculesmonitor, isåfall vill den ha 18.x Khz 50Hz, så om din CNC trycker ut Mono CGA (15.x Khz 60Hz) så kommer det inte att fungera.

(Om inte IBM-monitorn klarar andra syncar, vilket jag inte tror den gör.)

En gammal C64/Amiga/atariskärm typ Philips 8833 eller Commodore 1084 borde fixa det med en adapter däremot.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Aha okej, när jag mäter fick jag fram 26 kHz, så därför jag funderade lite. Men jag kan ju ha gjort fel. Det verkar ju rimligt att det ska vara CGA.

Fick igång IBMen på en annan maskin, men det innebär ju absolut inte att det är samma standard.

Har en ytterligare EIZO 14" 4051WL-EU skärm och ett kort ifrån ebay som ska göra om från CGA till VGA (detta får jag heller inte att fungera), men tänkte jag skulle börja få liv i en gammal CGA skärm så man ser att den biten fungerar innan man börjar konvertera till VGA.
testskärm 3.jpg
testskärm 4.jpg
ebaykort.jpg
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Tror att det finns en special LCD för äldre maskiner liggande någonstans.
Kan leta i hyllorna om du är intresserad.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

old pinout.jpg
Hittade en bild på nätet på den äldre kretskortskontakten och där står det utmärkt vilka som är H, V och video, så jag verkar laborera med rätt kablar.

wiklis > Tack för erbjudandet! Helst skulle jag vilja få igång CGA -> VGA adaptern vi redan har köpt, så vi kan sätta dit en VGA skärm i stället.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Många gamla CNC-maskiner kör sina egna standarder och ofta inget PC-kompatibelt som MDA/CGA/VGA eller TV-standard.

Detta var inget problem förr på gamla högupplösta monokroma CRT universalmonitorer eftersom dom hade ett hyfsat brett frekvensomfång och behövde bara tre signaler, V-synk, H-synk och video!
Så länge som man håller sej inom monitorns spec(tex 50-70Hz V-synk,15-40kHz H-synk, >25MHz pixelklocka) kunde CNC-tillverkaren välja vilken upplösning som helst som passade uppgiften och som monitorn kunde hantera, dvs inget egentligt behov av en fast standard.

En modern monitor är oftast låst till PC/TV-standarder och synkar oftast inte på grejor utanför det, även om det rent tekniskt skulle vara möjligt.

Finns ersättnings LCD/TFT skärmar specifikt för CNC men dessa brukar tyvärr kosta en bra slant.
Tex: https://cncmonitor.se/products-page/lcd-tft-replace/ eller googla på "CNC+TFT+TTL"

Kanske det kan funka med det där ebaykortet, men dessa brukar också vara hårt knutna till PC-standard. En del har lyckats modda kortet/lägga till lite kretsar för att få dom att funka med vissa gamla hemdatorer från 80-talet. Så det är ett tips att googla på!

Jag hade nappat på erbjudandet från Wilkis! :tumupp:

Standard synkfrekvenser;
MDA H-synk=18.43kHz
CGA H-synk=15.625kHz
EGA H-synk= 21.85kHz
VGA(640x480) H-synk≈31kHz

PS. Även dem som håller på med gamla Arkad-maskiner har liknade problem med udda och icke standard upplösningar, så det kan också vara ett tips att googla på också! :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag dumpade en monitor med 9 polig kontakt till soprummet innan vi åkte iväg, såg idag att den låg kvar!
Skall jag rädda den?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>gamla Arkad-maskiner har liknade problem
Jag googlade efter "25 kHz hsync" och hittade

https://www.eevblog.com/forum/projects/ ... -into-vga/

så tipset ovan var nog inte helt fel.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Platis > Tack för info! Det finns en bygel på den gamla skärmen där man kan ställa TTL eller ANAL. Den står på analog och eftersom jag bara hade runt 1 V på videosignalen så misstänker jag att styrningen inte skickar ut en TTL signal, som jag antar skärmarna vill ha? Det finns nog några modernare CRT monitorer stående, men då är det ju en annan typ av kontakt. Frågan är om man kan få liv i en sådan med bara H, V och vidosignalen?

Jag har fattat det som att det ebay kortet används även till arkadmaskiner med samma problem.

Lasp > Tack för erbjudandet, men antar att det blir en ganska stor sak att försöka skicka med posten?

Hcb > Hittade den tråden under mina sökningar också, får kanske läsa igenom den lite noggrannare.

Men kör de en helt egen standard kanske det är svårt att få till det utan man får köpa en "original" skärm till den.
Skriv svar