Det var ständigt 48 volt ut från ena kanalen så tänkte att det var nån serietransistor som gett upp men så enkelt var det inte.
Det är avbrott i strömshunten. Ett 0.5ohms effektmotstånd. Går lätt att byta även om jag inte hittat ett i gömmorna än.
En 1N4148 i strömbegränsningen betedde sig som ett motstånd i båda riktningarna. Lätt bytt.
Men så är det en 2N3053 som är kortsluten. Har inga och dom som finns på nätet verkar gjorda i massivt guld. Däremot har jag ett gäng 2N3019 som jag med mitt programmeraröga tycker känns ok att byta till. Vill ändå fråga expertisen här.
2N3053 vs 2N3019
VCEO 40V - 80V
VCBO 60V - 140V
IC 0.7A - 1.0A
PT 5W - 5W (@Tc=25)
fT 100MHz - ?
hFE min 50 - min 100 (@VCE=10V, IC=150mA)
Jag vet tyvärr inte grundorsaken till att det gått sönder. Uppriktigt sagt verkar utgångskretsarna så överdimensionerade att dom borde vara oförstörbara. 4st 2N3055 parallellt i ett agg som är strömbegränsat OCH avsäkrat till 2A! Men det är lite rost i botten och där satt ju shunten skruvad så kanske vatten som fått den att ge upp och det andra kanske är följdfel. Tänker försöka köra det i LTspice men det är mycket att rita...
Datablad 2N3053
Datablad 2N3019
Schema om det känns relevant. Dom inringade komponenterna är dom som jag vet är trasiga.