ISE 8.1

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
rehnmaak

ISE 8.1

Inlägg av rehnmaak »

Är det någon som har installerat och kört ISE 8.1? Jag såg att sp2 är ute nu...

Kör på ISE 7.1 sp4.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Du kanske kan lämna lite ledtrådar om vad ISE är för något i ditt sammanhang..?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

SP2 brukar betyda ServicePack2 för WinXP.
SP4 brukar betyda Windows 2000 eller möjligen NT..

ISE.. Kan det vara till Xilinx? (utveckligsverktyg för FPGA, i brist på bättre förklaring.)

Om det är fel så gissar jag på "Ise vise spidel".. (Jo, jag är trött..) :D

Du får gärna berätta lite mer, så kanske man lär sig något nytt. Kan typ ingenting om ISE och Xilinx... :)
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Det var någon som varnade för att instalera ISE-uppgraderingar (jag känner inte till något än för Xilinx) för ett tag sedan på forumet då det var buggit och slöare än föregående version. Testa att söka på forumet (jag tror det var typ en månad sedan, men jag har en notorisk dålig tidsuppfattning när det gäller sådant här så det kanske var ett halvår). Om det nu var så buggigt så borde de ju ha fixat det vid det här laget.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jo, jag såg tråden om varningen för ISE 8.1. Jag tänkte om det möjligtvis hade blivit bättre med sp2. När dom släpper en ny version brukar det inte fungera alls innan en servicepack har kommit.

Det är alltså utvecklingsverktyget från Xilinx för vhdl och verilogsyntes. Används för att implementera FPGA:er och CPLD:er. För er som vill prova kan man ladda ner ISE WebPack som är gratisversionen av den mjukvaran.

Edit: Det är ingen demo utan en "riktig" programvara, enda skillnaden är att den inte klarar de största FPGA:erna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> SP2 brukar betyda ServicePack2 för WinXP.
> SP4 brukar betyda Windows 2000 eller möjligen NT..

SP betyder bara "Service Pack" och har inte ett smack med Windows att göra...
I detta fall "Service Packs" till ISE, och inget annat.

(Att det sedan även finns SP's till Windows är en helt annan fråga)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänkte bara lite högt hur det brukar tolkas för gemene man. :)

Är det många här som använder FPGA ?
(Är själv lite nyfiken på att lära mig mer om detta eftersom jag har intsett vad man kan göra.)
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Jag har installerat 8.1 hemma, men jag kan inte direkt påstå att jag är nöjd med programmet. De har lyckats röra till menyerna bl.a... I 7.1 så kan man ju "docka av" schemaprogrammet från Projektnavigatorn, vilket man inte kan i den nya.

Dock så verkar det inte som om man behöver installera Modelsim XE med 8.1, utan det verkar ingå ett eget program.

Skulle jag ha kvar Modelsim 6.0a så skylle jag nog backa tillbaka till 7.1, men nu har jag inte det... Det som finns på hemsidan, 6.0d, är tydligen specialanpassad för 8.1...

(Edit: Det gick visst att få schemafönstret flytande, det var bara att ta "Window -> Float"... Men jag är inte övertygad ännu, flikar och annat är jag inte nöjd med...)
Skriv svar