bygga så man kan variera A och V med ett data-nätagg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

bygga så man kan variera A och V med ett data-nätagg

Inlägg av Stolleman »

Såg Dekors tråd om "Variabelt nätaggregat [BILDER]" och blev sugen på att göra ett så jag undrar om jag kan använda mig av ett överblivet nätagg från en PC.
Jag skulle vilja kunna välja mellan 1V upp till 50 och även kunna byta ampären så till första frågan, går det? och hur ska jag göra det?
En av minna bästa vänner google hade inga bra svar så jag vänder mig till er.

Här kommer lite bilder iaf.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack i förhand mvh//Stolleman
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det kommer nog helt enkelt att bli extremt bökigt.

Mitt tips: Satsa på att bygga nytt från grunden och få det riktigt. Finns ett trevligt digitalt nätagg på nätet byggd kring en AVR. Kommer inte ihåg länken men sök och du skall finna.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ett enkelt svar, NEJ
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

att få ut 1 till 50 volt kan du nog glömma utan att byta switchtrafo i nätagget. 1 till 15 volt möjligtvis men det kan också bli krångligt då du får fixa med en återkopplingen till primärsidan för att variera spänningen
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

nehe det var synd, då blir det till att bygga ett själv då :)
Har ni någon ritning på ett som kanske uppfyller mina krav?
ska googla när läxan är klar, man liksom fastnar här och allt annat försvinner(för en stund). :(
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

http://www.tldp.org/linuxfocus/English/ ... e379.shtml

Det där jag menade. Verkar rätt enkelt och fint.

Har du inte möjlighet att programmera AVR, så kan säkert någon här på forumet fixa det åt dig. Annars går det att bygga enkla programmerare med hjälp av några motstånd mot parallellporten.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

leta efter swtchreulatorer hos olika tillverkare och se om de har någon lämplig, t.ex. maxim har en del trevliga saker som man dessutom kan få som samples http://www.maxim-ic.com/PowerSupplies.cfm
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag byggde en switchnätdel en gång som tog 12V och en del A in och gav ut 1-100v, egentligen skulle det va 2x35-40v med blev av misstag 2x100v rätt in i en liten stärkare, ett mirakel att den överlevde.

Den var av flybacktyp och byggd runt delar från datornätagg, pcskärmsnätagg och div annat skräp, tyvärr brann smps styrkretsarna upp efter ett tag pga mina p2p prototyper. Men då de funkade så funga de riktigt bra, fick upp ganska duktigt flås i stärkaren jag drev.

Det går att bygga om ett pcnätagg till det du vill men du får bygga om i princip hela sekundärsidan och eventuellt linda om sekundärlindningen på switchtrafon, men det kräver väldigt mycket arbete och är troligen dyrare än att köpa ett kit, tex det som det i tråden du tänker på.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jack: den var lite extrem, så duktig är jag inte, programera kan jag heller inte alls.Säkert lätt för dig men för mig skulle det bli en utmaning jag till 100% förlora.

macgyver: Jag hänger inte riktigt med, vad är en swtchreulator?

Tekko: Jag väljer gärna det billigste allternativet :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med tanke på att primärdelen matas med likriktad 230v som switchas med diverse komponenter och ic kretsar, så måste det vara extremt noggrant gjort annars så blir det poff när man sätter i sladden. Så om man vill ha ut denna spänning som efterfrågas så blir det som sagts innan i princip ett nytt som man får göra från grunden.

Ett nätagg baserat på CUK principen hade kanske annars kunnat vara något att tänka på. Hade en lite större artikel förra året i ett AoE nummer om en sådan. Matas med runt 35v men kan ge ut från runt 0 - 100v vid några Amp om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Stolleman: Själv kan jag inget om AVR, men i det där projektet så handlar det ju bara om att skicka in lite färdig kod i en IC. Så du behöver ju inte sätta dig och knacka kod själv.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Denna tråden passar bättre i Idébanken!.
Bengt Åke

Inlägg av Bengt Åke »

Gå till Idébanken och se 700W Peltieragg.
Där kan du få lite tips.
Skriv svar