Omvandla ljudsignal till spänning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
space

Omvandla ljudsignal till spänning

Inlägg av space »

Har en liten ide som skulle behöva en del feedback.

Jag undrar om ni tro följande skulle fungera:

Ljudsignalen från en hörlursutgång på valfri bärbar musikspelare skall användas för att driva en lite FM-sändare.

Tänkte likrikta utsignalen från spelaren och sedan filtrerar den till dc som i sin tur går till en dc-dc omvandlare som ökar spänningen till 3.3V.

Finns ett par hinder som jag ser det.

Energin i en ljudsignal är ju ofta väldigt liten speciellt vid "tysta" partier i låten. Detta kan kanske anhjälpas med en kondersator som lagrar energi.

En diodbrygga innehåller dioder som har ett spänningsfall på 0.7V i vanliga fall. Dioder med mycket lägre spänningsfall skulle behövas, finns det ?

Signalen från spelaren tror jag ligger på runt 3V i toppvärde(rätta mig om jag har fel)

Säg att man kan få ut en likspänning på cirka 0.5V som sedan dc-dc omvandlaren skall omvandla till 3.3V. Det finns det troligen kretsar som klarar. Frågan är hur mycket effekt/ström utgången på en vanlig bärbar spelare orkar driva?

Hoppas på lite intressanta synpunkter :D
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Germaniumdioder har framspänningsfall på 0,3V.
I övrigt, ge upp den tanken. Det finns ingen möjlighet att en hörlursutgång kan ge tillräckligt med kräm.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nu är jag inte med riktigt på syftet med att driva från signalen..
Borde det inte vara lättare att hooka upp dig mot spelarens batteri?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Vill du ha tag på en mycket liten (25x25mm) och strömsnål (2mA) FM-sändare så kan du kolla min tråd i Projekt-delen.
Har även kompletta bygginstruktioner/komponentlista om folk vill ha.
Skriv svar