Vad är detta för komponent?
Vad är detta för komponent?
Tror det är ett motstånd eller en temperatursensor.
Den var monterad i stickproppen till en trasig laddare för min elbil.
Färgkoden är:
1. Lila
2. Svart
3. Orange, Röd?
4. Guld
Mvh Henke
Den var monterad i stickproppen till en trasig laddare för min elbil.
Färgkoden är:
1. Lila
2. Svart
3. Orange, Röd?
4. Guld
Mvh Henke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är detta för komponent?
En typisk NTC (eller möjligen en PTC). Värdet kan jag inte sia om, har aldrig satt mig in i dessa.
- Klas-Kenny
Som sagt, termistor.
Färgkoden brukar vara att nedersta bandet är första siffran, näst nedersta andra siffran, tredje multiplikator (antal nollor att lägga efter) och översta tolerans.
Men om det stämmer med lila som nedersta band så skulle det bli 70k (+-5%), vilket låter lite smått udda. Säker på att det första bandet är lila?
Färgkoden brukar vara att nedersta bandet är första siffran, näst nedersta andra siffran, tredje multiplikator (antal nollor att lägga efter) och översta tolerans.
Men om det stämmer med lila som nedersta band så skulle det bli 70k (+-5%), vilket låter lite smått udda. Säker på att det första bandet är lila?
Det låter mer rimligt med en termistor i schukopluggen till en laddkabel än en konding.
Förvisso, om den inte skall plocka transienter vid inkoppling.
Vad jag menar är att många komponenter kan se likadana ut fysiskt och ändå ha olika funktion. Därför skall man aldrig någonsin gissa, man måste oomkullerunkeligt veta, om man skall göra en reparation
Vad jag menar är att många komponenter kan se likadana ut fysiskt och ändå ha olika funktion. Därför skall man aldrig någonsin gissa, man måste oomkullerunkeligt veta, om man skall göra en reparation
Den skulle kunna vara brun istället för lila.
Otroligt svårt att se. Den är väldigt liten.
Otroligt svårt att se. Den är väldigt liten.
Tack för hjälpen!
Sökte på thermistor och hittade denna bilden.
Ser exakt ut som den.
Även om den skulle kunna vara en konding.
Sökte på thermistor och hittade denna bilden.
Ser exakt ut som den.
Även om den skulle kunna vara en konding.
Henkee,
Du vill inte avslöja fabrikatet på laddkabeln (med en tegelsten på, antar jag).
Det sitter vanligtvis en temperaturmanick i stickproppen på laddkabel med tegelsten avsedd för att ladda elbil i vanligt vägguttag 230 Volt. Den ska förhindra att stickproppen överhettas och bryta strömmen vid oacceptabelt hög temperatur.
Du vill inte avslöja fabrikatet på laddkabeln (med en tegelsten på, antar jag).
Det sitter vanligtvis en temperaturmanick i stickproppen på laddkabel med tegelsten avsedd för att ladda elbil i vanligt vägguttag 230 Volt. Den ska förhindra att stickproppen överhettas och bryta strömmen vid oacceptabelt hög temperatur.
Jodå, det är orginal laddaren till en passat GTE 2017.
Exakt, den med en tegelsten på.
Misstänkte det var nån form av temperatursensor mot överhettning. Står nått om det i manualen för bilen också.
Exakt, den med en tegelsten på.
Misstänkte det var nån form av temperatursensor mot överhettning. Står nått om det i manualen för bilen också.