[3-fas pump i brunn] Hur driva vid längre strömavbrott?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[3-fas pump i brunn] Hur driva vid längre strömavbrott?

Inlägg av netrunner »

Jag funderar lite på hur man skulle kunna driva en 3-fas pump i borrad brun vid ett längre strömavbrott.

Det går ju att köpa en 3-fas bensin/diesel-generator men rackarns vad dom var dyra.

Tanken är att köpa en 1-fas bensin/diesel-generator nästa gång dom är på rea (dom är dyra i alla fall) och sen försöka omvandla till 3-fas.

Ett ... ehh... inte så snyggt sätt skulle väl kunna vara att ha en 1-fas elmotor som driver en 3-fas generator?

Kan jag ta en 3-fas motor och använda som generator för att få 3-fas till pumpen?

(tyvärr vet jag inte vad det är för effektkrav på pumpen men den sitter i en 80m brunn).
Användarvisningsbild
netrunner

Re: [3-fas pump i brunn] Hur driva vid längre strömavbrott?

Inlägg av netrunner »

OK, tydligen är detta 3-fas? Eller hur ska man tolka texten?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 973/#tab04

EDIT: Vad händer om man tankar hälften bensin och hälften diesel i en motor avsedd för bensin?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja, så hade jag tolkat det, det är med en 3 fas handske på bilden.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Då det sitter en 3-fas handske på elverket så får man hoppas att det ger 3-fas.
Jag tror inte att du vinner något på att blanda diesel i bensinen, annat än att det mest troligt kommer gå dåligt eller stanna. Möjligen att du kan få ett uns högre vridmoment då diesel brinner långsammare, vilket du inte direkt har någon användning för i ett elverk. Om du lyckas få fyr på det alls.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

trefasgenerator
enfasgenerator, frekvensomformare till trefas
batteribank, växelriktare till enfas, frekvensomformare till trefas
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om det vill sig illa så kanske jag har bättre tillgång till diesel än till bensin. Frågan är om man kan blanda in 50/50 diesel/bensin i tanken för att "dryga ut" den bensin man har. Så att man kan köra elverket längre med det bränsle man råkar ha.

Förhoppningsvis så får man inte något längre strömavbrott men om ett träd faller över el-ledningen eller om en brand förstör den så kan det ta upp till flera dagar att få det fixat om det är helger och liknande.

Vet inte vad en "frekvensomformare till trefas" kostar men ... den låter dyr.
Castor

Inlägg av Castor »

Ett "längre strömavbrott" är inte några dagar, några dagar klarar man med några 10-liters dunkar från Biltema. Längre strömavbrott, flera veckor, då behövs ju 3-fas om man har djupborrad brunn. Kolla vad motorskyddet är inställt på så får du en uppfattning av strömbehovet. Jag tror att det finns enfas pumpar, kanske något att tänka på om den går sönder och ändå måste bytas.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

grym har redan presenterat lösningen, sätt in en en till trefas frekvensomriktare på ledningen till pumpen. Börja med det, sen kan du skaffa en växelriktare som kan göra 230V från ett bilbatteri, och sen ordnar du med en solcellsladdning till batteriet.

Jbcnc har en frekvensare på 750W för 1431 kr, finns säkert billigare men först måste du veta hur mycket ström du behöver.

https://www.jbcnc.se/sv/frekvensomrikta ... 230v-p-944
Senast redigerad av larky 30 april 2019, 17:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu är det ju inte så lätt att långtidslagar diesel eller bensin så "mitt förråd" är vad som finns i tanken på bilen / bilarna för tillfället. Det är å andra sidan färskt. :D

Antar att det är en sådan här jag ska ha?
https://www.conrad.se/p/schneider-elect ... m2-1667479

Sen går det tydligen att köra gräsklippare för bensin på diesel om man "gasar på hela tiden". Mixar man 50/50 går det att köra permanent. Det kan krävas startgas.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag var jättenära att köpa det där elverket just för att kunna driva vattenpumpen (med mera). Jula hade klubbdag och typ 20% på en vara.
Men mycket pengar för något som "aldrig" kommer användas. (Missförstå mig rätt, jag var ju nära att köpa ändå).
Vi har på 8 år inte haft något längre strömavbrott.

Har precis samma funderingar som du annars. Har dock bara 30m djup brunn.
Castor

Inlägg av Castor »

Innan du köper frekvensomriktare, kolla att den kan driva pumpen via kabeln, det är inte samma sak som att driva en motor placerad intill omriktaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

netrunner skrev:Om det vill sig illa så kanske jag har bättre tillgång till diesel än till bensin. Frågan är om man kan blanda in 50/50 diesel/bensin i tanken för att "dryga ut" den bensin man har. Så att man kan köra elverket längre med det bränsle man råkar ha.
Då borde du kanske köpa ett dieselelverk :)
netrunner skrev:Nu är det ju inte så lätt att långtidslagar diesel eller bensin så "mitt förråd" är vad som finns i tanken på bilen / bilarna för tillfället. Det är å andra sidan färskt. :D
Bensin är inte så lätt, men "riktig" diesel utan en massa skittillsatser kan väl i princip lagras hur länge som helst ? ..Annars får du väl köpa en riktig bil, alltså en som går på bensin :)
netrunner skrev: Sen går det tydligen att köra gräsklippare för bensin på diesel om man "gasar på hela tiden". Mixar man 50/50 går det att köra permanent. Det kan krävas startgas.
Anledningen att den startar så bra i början är troligen att det fanns bensin kvar i förgasaren, annars hade den nog aldrig startat, preics som den inte gör i andra startförsöket.

Den går även osannolikt rökfritt på 50/50 bensin/diesel, när jag hällt i mindre diesel än så har det rykt otroligt mycket.. iofs på tvåtakt men det borde inte spela nån roll.

När man var i moppeåldern och alltid var på jakt efter bensin så testade man ju att köra moppen på allt möjligt som fanns "gratis" på hyllorna i garaget, K-sprit,
diesel, aceton, lacknafta, förtunning osv..

En gång körde jag typ 3km för att tanka på Zündappen genom att starta den på en pytteliten skvätt bensin och sen nån häxblandning på förtunning, sprit och lacknafta (och olja förstås), man fick justera upp munstycket rejält men den gick.. inte 45 som vanligt utan mer 25-30, men jag slapp gå :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Byta pump till 1fas och en vettig omformare.

Alternativt en 3 fas inverter från batteri direkt. Kostar ju som sagt oavsett.

Jag har 3fas pump här och kan driva systemet i dagar utan att nätet är inkopplat... Jag sitter ju dock på 150kWh batteribank och 16kW sol-paneler :P Lite dyrt kanske för det du ska göra.

3 fas diesel/bensing agg på blocket brukar hamna under 5000SEK
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har man en djup brunn lär det väl vara svårt att lösa det med enfas ?

Min pump till brunnen drar 6A trefas, jag vet inte exakt hur man räknar men det är inget man driver på enfas hur som helst, och det är förstås anledningen till att pumparna brukar vara just trefas.

Edit: 6A x3 drar den vid närmare eftertanke.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har min på 100 meter och kör 3 fas men från början var det 1fas.

I 1 fas ligger pumpen på ca 2kw om jag valt motsvarande. Så det är ju en fråga om mängd vatten över tid som man behöver lyfta. Så att det måste vara 3fas vill jag inte påstå om det är för vanligt hus.

Jag valde 3 fas för att sprida ut lasten just på solsystemet jag har och då jag har 3fas inverter som går bättre om lasten är jämn.
Skriv svar