Jag håller på att försöka bygga ett eget båt larm å har kommit så långt att jag nu skall 3D printa en låda för projektet å letar efter några bra billiga panelkontakt/chassikontakter som jag kan sätta på lådan.
Någon som vet någon bra å billigt man kan använda?
Panelkontakt/Chassikontakt 2-4pol
Re: Panelkontakt/Chassikontakt 2-4pol
Beror väl på vad du skall använda dem till, poler, spänning, ström, vattentätt eller inte osv.
Din fråga är lite som "hur långt är ett snöre"
Din fråga är lite som "hur långt är ett snöre"
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Panelkontakt/Chassikontakt 2-4pol
Är det bara 12V och dito signaler så hade jag nog kört på kretskortsmonterade vinklade kontakter, Molex typ KK. Det är den typ som används till fläktkontakter på moderkort. Finns från 2 till många poler.
Krävs det lite mer ström skulle jag ta Molex Mini-fit Jr. Det är den typ som används till strömförsörjningen till moderkort. Finns också från 2 till många poler.
Nackdelen är ju då att det inte alls blir vattentätt.
En annan idé är att inte ha kontakterna sitta på lådan, utan man har ordentliga kablar som sticker ut genom täta förskruvningar , och sen på kablarna som sticker ut använder man nånting sånt här https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Finns från 1 till 4 poler. Då blir det tätt.
Tips: löd inte fast kablarna på kortet. Det blir ett helsike om det ska felsökas i framtiden. Använd kabel-till-kortkontakter inuti, som t.ex Molex KK.
[edit]
Elfa har några hyfsat billiga kontaktdon för panelmontage. De är cirkulära, monteras i ett stort hål mha mutter, och kabelkontakten trycks i och skruvas fast med nån slags flänsmutter så den inte åker ur fast man snubblar på kabeln.
Finns i 2, 4, 5, 6, 7 och 8 poler.
Tillverkaren är Tsay-E.
Sök efter tsay-e, klicka på Kontakter för audio/video/dator, klicka på DIN-kontaktdon.
Där har du chassistiftdon, och kabelhylsdon.
Om jag inte hade haft så många fina DIN-5-kontakter liggandes så hade jag nog kört med såna där till olika projekt där chassikontakter krävs.
De där klarar nog enstaka små vattenstänk utan att det kommer in något i lådan.
Mikrofonkontaktdon används de mest som.
Krävs det lite mer ström skulle jag ta Molex Mini-fit Jr. Det är den typ som används till strömförsörjningen till moderkort. Finns också från 2 till många poler.
Nackdelen är ju då att det inte alls blir vattentätt.
En annan idé är att inte ha kontakterna sitta på lådan, utan man har ordentliga kablar som sticker ut genom täta förskruvningar , och sen på kablarna som sticker ut använder man nånting sånt här https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Finns från 1 till 4 poler. Då blir det tätt.
Tips: löd inte fast kablarna på kortet. Det blir ett helsike om det ska felsökas i framtiden. Använd kabel-till-kortkontakter inuti, som t.ex Molex KK.

[edit]
Elfa har några hyfsat billiga kontaktdon för panelmontage. De är cirkulära, monteras i ett stort hål mha mutter, och kabelkontakten trycks i och skruvas fast med nån slags flänsmutter så den inte åker ur fast man snubblar på kabeln.
Finns i 2, 4, 5, 6, 7 och 8 poler.
Tillverkaren är Tsay-E.
Sök efter tsay-e, klicka på Kontakter för audio/video/dator, klicka på DIN-kontaktdon.
Där har du chassistiftdon, och kabelhylsdon.
Om jag inte hade haft så många fina DIN-5-kontakter liggandes så hade jag nog kört med såna där till olika projekt där chassikontakter krävs.
De där klarar nog enstaka små vattenstänk utan att det kommer in något i lådan.
Mikrofonkontaktdon används de mest som.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.