Kontakt att skarva 12V 50A kabel med
Kontakt att skarva 12V 50A kabel med
Skulle vilja sätta en skarv på kabeln till ankarvinschen på båten och funderar på vad jag ska använda.
Skarven är tänkt att sitta inne i vinschen ifall jag vill montera bort och göra underhåll på den.
Vanlig rundstift eller flatstift klarar inte de 50A som vinschen drar vad jag vet, så det krävs något bättre. Kabeln är 6mm2 den första biten.
Är kontakten för stor för att få plats i vinschen så hamnar skarven i utrymmet under där gasoltanken sitter och då måste kontakten var garanterat gnistfri för att kännas någorlunda säker.
Motorn är på 700W så nominella strömmen kan nog sticka iväg något, men säkringen är på 70A, så mer än så lär den inte dra.
Skarven är tänkt att sitta inne i vinschen ifall jag vill montera bort och göra underhåll på den.
Vanlig rundstift eller flatstift klarar inte de 50A som vinschen drar vad jag vet, så det krävs något bättre. Kabeln är 6mm2 den första biten.
Är kontakten för stor för att få plats i vinschen så hamnar skarven i utrymmet under där gasoltanken sitter och då måste kontakten var garanterat gnistfri för att kännas någorlunda säker.
Motorn är på 700W så nominella strömmen kan nog sticka iväg något, men säkringen är på 70A, så mer än så lär den inte dra.
Re: Kontakt att skarva 12V 50A kabel med
Brukar sitta en liknande kontakt som på truckarna på halvstora UPS'er mellan batteripack och elektronik också, dessa skrotas ju då och då..
Tack för tipsen.
Hittade en sida som visade rätt bra vad olika kontakter klarar
http://3fhobbyservice.jetshop.se/kablar ... 158-1.aspx
EC5 känns som det skulle kunna vara något.
Inte i den de säljer där.
Den ska klara 10AWG vilket motsvarar 5,någonting kvadratmillimeter.
Den ska klara 10AWG vilket motsvarar 5,någonting kvadratmillimeter.
Det står "Stripped Wire Max dia: 4.3 mm"
4,3mm i dia ger ju ca 14,5mm2
Men AWG 10 är bara ca 2,59mm i diameter
4,3mm i dia ger ju ca 14,5mm2
Men AWG 10 är bara ca 2,59mm i diameter
De där (liksom XT-kontakterna) har ingen dragavlastning för lödningarna. Det är verkligen "hobbykontakter". Inte helt lätt att hitta vettiga kontakter för höga strömmar till ett rimligt pris...ankan skrev:Tack för tipsen.
Behöver ingen dragavlastning inne i ankarvinschen. Den är sedan fast monterad och kabeln fram klamrad, så det är jag inte orolig över.
Kag har lite kontakter som jag har till rc-bilar! Drar 200A + på 25v i dem, topp effekt ja men de klarar bra ström kontinuerligt också!
Det är motsvarande EC-5... hur många behöver du? Tror jag har haft i typ 6mm i dem men inte mycket mer!
Det är motsvarande EC-5... hur många behöver du? Tror jag har haft i typ 6mm i dem men inte mycket mer!
citizendildo: Behöver bara ett par. En hona och en hane. Vill du sälja ett par till mig så köper jag gärna. Borde gå att skicka med vanligt brev.
Sådana här använder jag till batteriladdare. Finns även för högre spänning.
DC Connector 24V/350A 2 pins - SA350
DC Connector 24V/350A 2 pins - SA350