Power Path Controller

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rehnmaak

Power Path Controller

Inlägg av rehnmaak »

Jag håller på att konstruera en batterimatning till en apparat jag har gjort tidigare. Tanken är att apparaten ska kunna drivas från 12VDC +/-20% och ett batteri. Batteriet ska vara av typen Li-Ion eller NiMH och leverera spänning mellan 9-15V. Jag har hittat en bra laddkrets från Linear, LT1512

Nu är problemet bara att jag behöver kunna styra vilken spänningskälla som ska användas. Dvs när dc matning finns ansluten ska batterierna laddas samt spänning ska matas till själva apparaten. När dc matningen försvinner ska batteriet kopplas in istället. Strömförbrukningen är max 2A.

Någon som har något förslag på IC eller annan lösning på problemet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En enkel lösning är att använda ett DC-jack med brytare. (De flesta DC-jack är sådana. T.ex 42-051-34 hos Elfa.) När batterieliminatorn är inpluggad så kopplas batteriet ur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

två dioder?

beror på om du klarar spänningsfallet från dom
kolla laddkretsen med att den klarar att vara ansluten till batteriet utan att ha spänning in från andra hållet, en klarar inte det utan utgångstransistorn ryker

när bara batteriet deriver så går strömen från batteriet via dioden till apparaten
och när man ansluter extern kraftkälla så ska den ha lite högre spänning än batteripacket och då tar den över försörjningen av apparaten, och samtidigt laddas batteriet (?)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

JimmyAndersson > Nästan för enkelt. Jag hade inte tänkt på det.

grym> Det var liksom problemet att dc-in kan vara lägre spänning än det inbyggda batteriet. Anledningen är att apparaten ska kunna matas från 12V i bil. Så dioder fungerar inte.
Skriv svar