Olika typer av dimrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

Olika typer av dimrar?

Inlägg av EasyRider »

Jag har förstått att det finns olika typer av dimrar. Om jag förstått det rätt så klipper vissa dimrar kurvan istället för att sänka amplituden? Påminner lite om pwm? Jag behöver till ett hobby projekt någon typ av dimmer som sänker amplituden "på riktigt". Har en ac spänning på i runda slängar 70volt. Ingen nämnvärd ström. Och jag skulle vilja justera den så jag får en riktig sinuskurva med variabel amplitud. Vilken typ av dimmer passar för det??

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Olika typer av dimrar?

Inlägg av Icecap »

Den mest normala version av dimmer är för 230Vac. Den fungerar vid att fördröja tillslaget genom den mer eller mindre vilket ger en "klippt" vågform. Om den t.ex. dimmer 50% är det ingen spänning fram till mitten av halvvågen där den slås på hårt och brutalt.

Den fungerar alltså definitivt inte till det du söker.

Det du behöver är rent faktisk en förstärkare som kan ge upp till ±50V ut, då kan du justera "förstärkning" och få ut vilket spänningsnivå som helst.

Det finns andra sätt också men de är ganska komplicerat och har en begränsat bandbredd och då är det viktigt att veta vilken frekvens du har på signalen.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Okay, så det finns ingen "vanlig" dimmer som sänker spänningen istället för att klippa?

Det är 50Hz.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det låter som en vridtransformator skulle lösa problemet.
Vad är det för ström som behövs?
Är det ont om plats?
Om fasta steg kan accepteras fungerar också en stegtransformator.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Tror ni detta är något som behåller sinussignalen?

https://www.ebay.co.uk/p/4000w-220v-AC- ... 2817981913

Tack!
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

mrfrenzy>>> Missade ditt inlägg då jag skrev det ovan.
Det är inga stora strömar. rör sig om några tiotal mA.
Fasta steg kan fungera, om det finns tillräkligt många. Kan jag dela spänningen på 10-15 steg så tror jag det funkar!

Hur söker jag upp en korrekt vridtransformator? farnell? Vilka parametrar skall jag titta efter för att hitta en som passar min applikation?

Tack för hjälpen!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den är högst sannolikt av den typ som Icecap beskriver. Det finns även de som klipper av kurvan i bakkant. Så kallad bakkantsdimmer. Men någon som sänker spänningen finns inte.
Då får du ta till någon annan produkt. Tex vridtrafo, reostat, förstärkare eller frekvensomformare beroende på vilka behov du har.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den är högst sannolikt av den typ som Icecap beskriver. Det finns även de som klipper av kurvan i bakkant. Så kallad bakkantsdimmer. Men någon som sänker spänningen finns inte.
Då får du ta till någon annan produkt. Tex vridtrafo, reostat, förstärkare eller frekvensomformare beroende på vilka behov du har.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Vilken tur att jag backade på den beställningen då :D (iofs var det för att det var så lång lev.tid, men ändå :D )

Jag tar och letar upp en vridtransformator på farnell. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bara så vi inte överser någon bra lösning: att du vill ha en variabel spänning mellan 0 och 70Vac med en frekvens på 50Hz så klart.
Men vad ska du använda den till?

Det finns ju risk att det finns en hyperbra och enkel lösning.

Om det är viktigt att det måste vara den ursprunglige spänningen signalen kommer ifrån kan det vara en typ lösning - men jag kan omedelbart komma på ett antal olika lösningar som ger olika fördelar (och nackdelar) så det kunde vara bra att veta ändamålet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ju PRECIS för mej att jag sett nån som sålde små vridtrafos för låg effekt billigt, typ surplus, men jag kan inte komma på var.

Det hade väl varit perfekt om strömuttaget är lågt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad man MÅSTE tänka på är att alla vridtrafos är sparkopplade, så man får tänka till hur de skall kopplas in.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Jag har drivit ner spänningen från 220 till i runda slängar 55-75volt. Inte mätt så noga. Och därifrån vill jag kunna variera spänningen över lasten. Så det är 50hz ifrån vägguttaget.
Rent resistiv last.

Det är en fortsättning tidigare inlägg där jag sitter och labbar lite med en kemisk process. Men då var det DC; nu kör jag AC för att se efter någon skillnad i resutlatet :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

en gammal märklintrafo kanske vore nåt ?
Skriv svar