transistor data, ändras med tillverkare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

transistor data, ändras med tillverkare?

Inlägg av grym »

en liten fundersam fråga
kollade på en av mina favorittransistorer, bd139
såg att dom som fanns i elfa nu inte har samma data som dom hadde förr i tiden bland annat så har effekten och ström ökat och ft försvunnit

vad gäller för sådant här?
får en annan tillverkare ta upp en gammal transistor i ny upplaga och samtidigt
ändra prestandan på dom?
jag kan acceptera att man kanske förbättrar(?) vissa saker men får något försämras?
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

Har haft liknande erfarenhet av bc337/40. Hälften av tillverkarna anger 500mA medans andra anger 800mA. Det känns inte riktigt okej för mig speciellt om man köper från kjel där säljarna inte vet ett dugg om vart de kommer ifrån (tillverkare).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om *originalet* var speced till 500 mA, så ser jag inget problem.
Designa bara efter att den tål max 500 mA...

Däremot är del myclet dåligt att en så pass stor leverantör som Kjell
inte kan ange fabrikat på sina varor...
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

säkert om man mailar och frågar. Men killarna i Kista kunde inte svara på några frågor alls.

I mitt fall var det inte superkritiskt med 800mA. Men jag vart så förvånad när jag letade datablad. På Kjells hemsida stod det nämligen 0,8A men det första databladet jag hittade angav 500mA Trodde först att kjell lurades men så kollade jag databladet från en annan tillverkare där stod det 800mA. Transistorerna i sig har bara modell namnet BC337 på sig inget om tillverkare eller loggo så säker kan jag inte vara.
Skriv svar