Nylonmutter till trapetsgängad stång
Nylonmutter till trapetsgängad stång
Vad för slags mutter är att föredra för en trapetsgängad stång som ska användas för ett mindre xy-bord? De som finns att välja mellan är nylon, brons eller vanligt stål. Är det nån skillnad i friktion och glapp mellan dem generellt sett?
Om du får tag i brons, så är det det det optimala. Normal brons eller s.k
rödmetall ISO 5204. Den är mycket tålig och används i bl.a maskiner som
delade muttrar, lager, koniska spindellagringar på stora presisions svarvar.
Stål i stål är sällan bra. Om skall den ena vara mycket hårdare än den andra.
Får du tag i lagerbrons så behöver du bara lägga mutter i olja och värma denna
när du vill ha ny smörjning. Vill du mycket hårda och slitstarka bronser så se
http://www.lagermetall.se/bronze/special.stm
vicke
rödmetall ISO 5204. Den är mycket tålig och används i bl.a maskiner som
delade muttrar, lager, koniska spindellagringar på stora presisions svarvar.
Stål i stål är sällan bra. Om skall den ena vara mycket hårdare än den andra.
Får du tag i lagerbrons så behöver du bara lägga mutter i olja och värma denna
när du vill ha ny smörjning. Vill du mycket hårda och slitstarka bronser så se
http://www.lagermetall.se/bronze/special.stm
vicke
-ja, nylon är ju ett utmärkt material men jag kan för lite vad gäller mutter.
Jag svarvar ofta i Nylon/delrin vilket är starkt. Ett billigt sätt är ju att tillverka en extra lång mutter ex. 3-4ggr normal ingreppet.
Mutterdimensionen för en M10 är 5mm i ingrepp(8.8 hållfastighet)
M12=6 M16=8 osv.
Jag betvivlar inte styrkan men slitaget. Nylon är dessutom mycket töjbart vilket man bör beakta i detta sammanhang.
Vicke
Jag svarvar ofta i Nylon/delrin vilket är starkt. Ett billigt sätt är ju att tillverka en extra lång mutter ex. 3-4ggr normal ingreppet.
Mutterdimensionen för en M10 är 5mm i ingrepp(8.8 hållfastighet)
M12=6 M16=8 osv.
Jag betvivlar inte styrkan men slitaget. Nylon är dessutom mycket töjbart vilket man bör beakta i detta sammanhang.
Vicke
Senast redigerad av Vicke 4 februari 2006, 19:08:44, redigerad totalt 1 gång.
Fördelen med nylon skulle väl vara att den sliter mindre på stången, att det inte blir så mycket svart skit på stången,
att den är underhållsfri, kan vara tystare. Stålet kan ha sina fördelar när det gäller monteringen men tyvärr så behöver
den smörjas ofta. För att justera bort ett eventuellt glapp så kan du göra en slits i mutterhållaren och en i muttern
(om det behövs) eller så använder du två muttrar som är gängade i hållaren.
Ska du inte fräsa metall eller göra något annat tung arbete med ditt xy-bord så tror jag nog att nylon(devlon? delrin?)
kommer att fungera bra som mutter
Edit:
Ett problem med nylonbussningar och nylonmuttrar som jag har råkat ut för är att man inte kan ha samma små toleranser
som dom av metall då nylonen gärna vill smeta/svälla så jag brukar låta dom glappa lite för att undvika att dom nyper.
att den är underhållsfri, kan vara tystare. Stålet kan ha sina fördelar när det gäller monteringen men tyvärr så behöver
den smörjas ofta. För att justera bort ett eventuellt glapp så kan du göra en slits i mutterhållaren och en i muttern
(om det behövs) eller så använder du två muttrar som är gängade i hållaren.
Ska du inte fräsa metall eller göra något annat tung arbete med ditt xy-bord så tror jag nog att nylon(devlon? delrin?)
kommer att fungera bra som mutter
Edit:
Ett problem med nylonbussningar och nylonmuttrar som jag har råkat ut för är att man inte kan ha samma små toleranser
som dom av metall då nylonen gärna vill smeta/svälla så jag brukar låta dom glappa lite för att undvika att dom nyper.