OBS, detta är nu löst. Kolla i slutet av tråden för information!
Skapar en ny tråd för mitt utforskande av Heru/Östbergs trådlösa fjärrkontroller till deras FTX ventilationsaggregat.
Då modbus inte är aktiverat som standard i dessa väcktes iden att den kanske går att aktivera utan att köpa en ny fjärrkontroll för 2000kr
Började således att undersöka vad som finns i fjärrkontrollen, där finns:
- En MC9S08GT60 processor med tillhörande BDM port och även en serieport på kortet.
- En NRF905 kopplad mot processorn med en SPI bus krets som sköter om kommunikationen till fläktaggregatet
- Ett eeprom 24512
Min första tanke är att kanske aktiveras modbus beroende på om något speciell bit i fjärrkontrollens address är satt. Denna address kan ses via servicemenyn-manöverenhet.
För mitt aggregat står det:
RC: 04F8
Heru: 7D99
Ovan addresser finns lagrade i eepromet och det första processorn läser ur eepromet är just dessa addresser.
Finns det någon mer på forumet som har denna fjärr så kolla gärna vilka addresser ni har och skriv i tråden

Nästa steg är att se om processorn är lässkyddad, och om inte läsa ur programvaran.
Steget efter detta blir nog att analysera SPI bussen för att se vad som skickas till/från aggregatet. Den denna kunskap så skulle det gå att via en annan NRF905 kopplad mot t.ex en arduino styra aggregatet
Om någon annan har samma intresse som mig så skriv gärna