Ni som använder MQTT, hur hanterar ni olika datatyper?
Det som finns i "Payload" är ju bara text men om man har data som är t.ex. flyttal, heltal eller boolean måste man ju kunna tolka texten på ett vettigt sätt.
MQTT och datatyper
- Jan Almqvist
- Klas-Kenny
Re: MQTT och datatyper
Det skiljs ju ganska enkelt då strängar har citationstecken, det har inte tal eller booleaner. Och flyttal har kommatecken (punkt).
Edit: Hoppla, lördagskvällen gör sig påmind. Tänkte JSON, för att det är vad jag är van vid att använda med mqtt.
Edit: Hoppla, lördagskvällen gör sig påmind. Tänkte JSON, för att det är vad jag är van vid att använda med mqtt.

Senast redigerad av Klas-Kenny 24 november 2018, 22:21:48, redigerad totalt 1 gång.
- Jan Almqvist
Re: MQTT och datatyper
Efter snart åtta år och många påtryckningar från kunder har jag nu börjat skissa på en protokolldriver för MQTT till HMI Droid/Odrid HMI.
Jag kommer att börja med JSON och då räcker det (i princip) att man kan ange topic och key i mina GUI-objekt i appen för att det ska gå att parsa payloaden.
Även om MQTT är väldigt olikt de protokoll som idag finns i appen (Modbus, Siemens S7 mm) så är min modell för protokolldriver hyfsat generell och det bör vara ganska lätt fixat att få ihop det hela.
Stay tuned.
Jag kommer att börja med JSON och då räcker det (i princip) att man kan ange topic och key i mina GUI-objekt i appen för att det ska gå att parsa payloaden.
Även om MQTT är väldigt olikt de protokoll som idag finns i appen (Modbus, Siemens S7 mm) så är min modell för protokolldriver hyfsat generell och det bör vara ganska lätt fixat att få ihop det hela.
Stay tuned.