Hej,
Har en gammal Akai AP-206 som är finemang men svajar lite i hastigheten emellanåt. Att ge sig på pottarna som justerar hastigheten kändes som en bra idé. Folk på andra sidan Atlanten hyllar DeoxIT, men detta kostar svinmycket. Andra pratar om isopropanol, vissa om kontaktspray hos Kjell, en del om 5-56, etc. etc. etc.
Vad rekommenderar ni att rengöra med om det gäller potentiometrar med kolbanor?
En Googlesökning gör mig bara förvirrad. En sökning på detta forum ger massa olika rekommendationer. Finns det ingen konsensus vad gäller detta?
Rengöring potentiometrar, DeoxIT, kontaktspray, isopropanol?
- cordialitron
Re: Rengöring potentiometrar, DeoxIT, kontaktspray, isopropa
Om det skall hålla i längden: Byt!
Jag har provat 3-4 olika undermedel. Med vissa blir det jättebra, men efter några månader är man tillbaka på samma fel igen.
Köpte (tillsammans med vinylspelaren som jag lyckades skrämma liv i) en Marantz receiver, för kaffepengar. När man valde källa tappade man ofta vänstra kanalen och fick mickla med ratten för att fp tillbaka den.
Provade med kjelles kontaktspray och nu funkar det fint. Det kanske inte håller i längden, men just nu är jag iaf nöjd
Provade med kjelles kontaktspray och nu funkar det fint. Det kanske inte håller i längden, men just nu är jag iaf nöjd
Använt isopropanol i 330 år, och har aldrig svikit mig
- Retroperra
- Kontakt:
Kolbanebpotar slits ut dels mekaniskt och dels för stt de lämnas i samma position och det där rinner en ström genom banan och då ”bränns” kolet ner.
Så även om du får bort smuts kommer poten att vara sliten.
Köp nytt!
Så även om du får bort smuts kommer poten att vara sliten.
Köp nytt!