"Mina dokument" öppnas automagiskt
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Mina dokument" öppnas automagiskt
När jag startar WinXP så öppnas alltid mappen "Mina dokument".
Varför och hur löser jag det?
Varför och hur löser jag det?
Något program har varit olydigt och installerat sig i "Program files", vilket när det autostartar tolkas som "C:\Program" eftersom det i registret står "C:\Program files\mapp\program.exe" fast utan fnuttar.
Mellanslaget i strängen blir då ett slags radslut - det som kommer efter tolkas som argument till filen som ska öppnas.
Du får försöka hitta vad det är som ska autostartas (hint: kolla vad som finns i C:\Program files) och sedan sätta fnuttar runt strängen (förmodligen i registret).
Var det här begripligt?
Edit: Ojojojojoj! "Mina dokument"! Jag adresserade ett annat problem
Mellanslaget i strängen blir då ett slags radslut - det som kommer efter tolkas som argument till filen som ska öppnas.
Du får försöka hitta vad det är som ska autostartas (hint: kolla vad som finns i C:\Program files) och sedan sätta fnuttar runt strängen (förmodligen i registret).
Var det här begripligt?
Edit: Ojojojojoj! "Mina dokument"! Jag adresserade ett annat problem

Senast redigerad av RRacer 30 januari 2006, 22:04:49, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Lätt hänt.
Det här med mellanslag brukar datorn lösa genom att använda 8.3-formatet där det inte går att använda situationstecken. Tillochmed i "fusk-dos-prompten" på WinXP kan man använda mellanslag utan att behöva fundera på varken ~ eller "".
I 8.3-formatet blir "Program files" istället "progra~1". Samma sak med "Mina dokument" som blir "minado~1". Men för att inte förvirra: I registret används långa filnamn med mellanslag. Har inte hört något problem kring detta.
Kanske ska tillägga att jag har bra koll på hur Windows fungerar, det är bara att "ösa på" med tips. Autostart-mappen var det första jag kollade. Det är inte heller några program som har installerats i "Mina dokument".
Däremot är ju registret "ganska" stort, så det kan hända att jag missat något där. Det finns reparations/städ-verktyg för registret, men sådana brukar stöka till istället.
Fler tips eller tankar kring vad det är för fel som är galet?
Allt är av intresse, så var inte rädda för "ovanliga" lösningar.

Det här med mellanslag brukar datorn lösa genom att använda 8.3-formatet där det inte går att använda situationstecken. Tillochmed i "fusk-dos-prompten" på WinXP kan man använda mellanslag utan att behöva fundera på varken ~ eller "".
I 8.3-formatet blir "Program files" istället "progra~1". Samma sak med "Mina dokument" som blir "minado~1". Men för att inte förvirra: I registret används långa filnamn med mellanslag. Har inte hört något problem kring detta.
Kanske ska tillägga att jag har bra koll på hur Windows fungerar, det är bara att "ösa på" med tips. Autostart-mappen var det första jag kollade. Det är inte heller några program som har installerats i "Mina dokument".
Däremot är ju registret "ganska" stort, så det kan hända att jag missat något där. Det finns reparations/städ-verktyg för registret, men sådana brukar stöka till istället.
Fler tips eller tankar kring vad det är för fel som är galet?
Allt är av intresse, så var inte rädda för "ovanliga" lösningar.

Om frågan inte är löst ännu så kan du kolla denna länken ... borde hjälpa dig att lösa automagiskt-mapp-öppning-problemet.
http://www.programcentrum.se/?url=progr ... 3Fid%3D177
http://www.programcentrum.se/?url=progr ... 3Fid%3D177
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det här med mellanslag... Jag tror ni tänker på Win98. WinXP har inga problem med detta. Jag kollade på min andra dator (också med WinXP). Där kommer inte "Mina dokument" upp när man startar. Ändå finns det mellanslag i filnamnen.
Har kollat i regedit, men inte hittat något konstigt.
Det hjälpte tyvärr inte heller att sätta citat-tecken runt de som inte har.
Har testat alla tips förutom programmet. Vill ha lite mer koll på exakt vad det gör innan jag låter det ändra i min dator. Vissa såna här program ändrar saker de inte ska tyvärr.
Sedan är jag lite nyfiken på varför det skulle hjälpa med citat-tecken?
Mina dokument ligger i Documents and settings. Om citat-tecken vore ett måste så skulle den inte hitta rätt mapp utan snarare Documents. En sådan mapp finns inte i rooten och därför skulle den inte kunna få upp Mina dokument.
Kan tillägga att jag har en del systemteknik-utbildning i bakfickan och inte är rädd för att prova olika idéer.
Fler tips? (Eller mer info om hur ProgFix5 fungerar..)
Har kollat i regedit, men inte hittat något konstigt.
Det hjälpte tyvärr inte heller att sätta citat-tecken runt de som inte har.
Har testat alla tips förutom programmet. Vill ha lite mer koll på exakt vad det gör innan jag låter det ändra i min dator. Vissa såna här program ändrar saker de inte ska tyvärr.
Sedan är jag lite nyfiken på varför det skulle hjälpa med citat-tecken?
Mina dokument ligger i Documents and settings. Om citat-tecken vore ett måste så skulle den inte hitta rätt mapp utan snarare Documents. En sådan mapp finns inte i rooten och därför skulle den inte kunna få upp Mina dokument.
Kan tillägga att jag har en del systemteknik-utbildning i bakfickan och inte är rädd för att prova olika idéer.

Fler tips? (Eller mer info om hur ProgFix5 fungerar..)
Det är för att du inte har nån mapp som heter Mina. Orsaken till Programmappproblemet är att om Program Files står i registret och mappen Program samtidit finns väljer Windows att skita i mellanslaget. Finns inte Program finns inte problemet, alltså märks inget på engelskt windows. Att byta namn på mappar mellan olika språkversioner är dessutom en TOTALT vanvettig idé.
EDIT: Att överhuvudtaget HA olika språkversioner är en totalt vanvettig idé. En skiva för alla språk ska det vara. Och man ska kunna byta on the fly. OS X *host*
EDIT: Att överhuvudtaget HA olika språkversioner är en totalt vanvettig idé. En skiva för alla språk ska det vara. Och man ska kunna byta on the fly. OS X *host*
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Zyxel615:
Vänta lite nu. Vadå för "program-mapp-problem" ?
c:\program och c:\program files har inget med Mina dokument att göra.
Mapp-strukturen är likadan på båda mina datorer, men det är bara på den ena som "Mina dokument" kommer upp.
Varför skulle "Mina dokument" komma upp bara för att mappen "Mina" inte finns? Finns inte mappen så kommer den inte upp. Hittar den inte en mapp så kommer ju inte en annan upp istället. Det vore ju ganska dumt...
"Att överhuvudtaget HA olika språkversioner är en totalt vanvettig idé"
Mellanslag och citat-tecken har inget med olika språkversioner att göra. På engelska så heter det My documents istället för Mina dokument. Mellanslag där också med andra ord.
Om det vore mellanslagen som var problemet så skulle *alla* installationer av WinXP ha detta problem.
Vänta lite nu. Vadå för "program-mapp-problem" ?
c:\program och c:\program files har inget med Mina dokument att göra.
Mapp-strukturen är likadan på båda mina datorer, men det är bara på den ena som "Mina dokument" kommer upp.
Varför skulle "Mina dokument" komma upp bara för att mappen "Mina" inte finns? Finns inte mappen så kommer den inte upp. Hittar den inte en mapp så kommer ju inte en annan upp istället. Det vore ju ganska dumt...
"Att överhuvudtaget HA olika språkversioner är en totalt vanvettig idé"
Mellanslag och citat-tecken har inget med olika språkversioner att göra. På engelska så heter det My documents istället för Mina dokument. Mellanslag där också med andra ord.
Om det vore mellanslagen som var problemet så skulle *alla* installationer av WinXP ha detta problem.