_Väldigt_ litet tgb, eller bygga eget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

_Väldigt_ litet tgb, eller bygga eget?

Inlägg av anton »

Hejhej.

Jag sitter och börjar samla lite info och delar till ett portabelt mediaspelar bygge. Eller igentligen en väldigt liten bärbar dator snarare. Sitter nu och klurar på om man ska ha ett tangentbord eller använda skärmtgbt. är ju helt klart skönast med riktigt. Hur skulle man kunna lösa detta? Finns det tillräckligt små tangentbord att köpa för usb/ps-2? Det måste verkligen vara litet, runt 15cm max.

Om man ska bygga eget ser jag två alternativ.

1. slakta ett vanligt tangentbord, dock ett av den mindre modellen, och löda på nya switchar istället för plastskivorna med banor på. Dock blir det troligen väldigt väldigt mycket jobb att dra alla matriser bra osv =\..

2. Kan man på något vis använda ett tangentbord från en bärbar dator? För ett sånt tangentbord skulle jag kunna pressa in tror jag. Är det vanligt Usb/ps-2 interface på dom bara att det är annan anslutning, eller är det något "bara-byggt-för-bärbara och-inte-gjort-för-att-kunna-användas-som-vanligt". Ursäkta för den konstiga meningen men det var enklast att förklara så.

Tack för mig, Anton D
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det finns tangentbord i samma storlek som ericsson chatboard ca 10 cm alltså. Dessa har usb-anslutning och har figurerat mycket på www.mp3car.com
anton

Inlägg av anton »

Är det detta du menar?
http://www.mp3car.com/store/product_inf ... cts_id=104

Det ser ut att vara precis vad jag behöver! :j
Tackar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Japp exakt, om du ska beställa så är jag gärna på. Vill minnas att fraken var hutlös. finns (eller fanns) på ett ställe i holland oxå, men det var väldigt dyrt där ca 40
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Skulle vara väldigt kul med mer information om bygget, det låter spännande.
anton

Inlägg av anton »

gvs: Frakten verkar kosta 34.55$ för tgb,t.. men blir säkert mer om man ska köpa mer/tyngre saker. 34.55$ = 258Skr.. Jadu, om det blir av med köp så hör jag av mig. Kommer dock troligen inhandla dom andra sakerna först (moderkort,skärm,hdd osv). Så vi får se när tgb köpet blir av isåfall.

Zyxel615: Jadu, jag lovar att slänga upp projektet här med massvis med bilder om det blir av, vilket jag verkligen vill! Måste bara se så att pengarna räcker. Men här har du ett smakprov på saker som jag ska försöka fixa:

Nano-ITX 1GHz moderkort
5-6-7" TFT, helst 7" Touchscreen
100GB 2,5" Hårddisk
Något bra batteri
Litet tangentbord
Försöka att i storlek hålla mig till samma dimentioner som skärmen har. Förutom tjockleken då som kommer bli lite tjockare.men vill inte ha mer än 2-3cm tjocklek..
WinXP med XLobby Htpc Plugin.
Chassie i polerad aluminium. (knullputs)

Vissa saker är jag skeptisk till om det kommer gå, speciellt mina strama dimensioner.. Men lite utmaning ska man väl ha antar jag.. Citerar någon, minns inte vem: "Jag misslyckas hellre med ett svårt projekt än att lyckas med ett lätt".. tror det var Jesse James som sa det?, ni vet den "jättecoola" gubben som bonnmekar i monstergarage :wink:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Najs, synd att det inte är Mac OS i den :D
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

nano-ITX? finns väl inte att få tag på. har ju varit en skrivbordsprodukt som de har påstått att de ska släppa "snart" i tre år nu.
anton

Inlägg av anton »

Nej, så sant så sant gvs, men jag hoppas på att det ska släppas snart.. annars får jag köra Mini-ITX.. Om det inte finns moderkort som liknar Nano-ITX? vad vare Illuwatar använde nu igen?

Zyxel615: Hehe, aa, det tycker jag också. Vill verkligen ha OS X i någon burk.. Helst i någon vit historia med mycket glans och glamour :lol: .. Vad är det egentligen som behövs i hårdvaruväg för att kunna lägga in OS X?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Man måste ha minst SSE2 i processorn... mer kan jag inte på rak arm. Kolla på http://wiki.osx86project.org/
Det enklaste och billigaste sättet om man vill ha OS X är nog att slakta en Mac Mini. Och blotta tanken får mig att rysa :shock: :wink:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

En mac. ;)

Låter som ett kul bygge, skulle vilja bygga något liknande, men jag tror et blir svårt att utnyttja alla utrymmen bra så att datorn verkligen blir liten.

När jag fått mina csn-pengar och alla resor är över ska det kancke bli något.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Kollade lite på min länk och de har en rätt diger lista över bärbara pc-datorer som ska kunna köra OS X... men det är ju en i alla högsta grad hackad version som nog inte kommer funka till 100%.
anton

Inlägg av anton »

verkar som om man får skippa OS X. Blir svårt att bygga litet med dom moderkorten som stöds.. hade varit roligt dock.. och slakta en mac mini? Oh no.. det gör man inte :D
Eddie

Inlägg av Eddie »

Här finns färdig linux-dator med nano-itx

http://www.damnsmalllinux.org/store/Min ... ll_Machine

Här finns Nano-itx

http://www.bwi.com/prod/12921
anton

Inlägg av anton »

Ser man på, men hur har han fått tag på ett nano itx? Sen vet någon nått annat litet moderkort som är mindre än Mini itx?
Skriv svar