Laserharpa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Laserharpa

Inlägg av jack »

Tjena. Efter lite diskussioner i följande tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=9018
... så blev jag intresserad av detta instrument. Skapar en ny tråd med mina frågor/tankar istället för att ha sönder den andra.

Allafall:
Det hela verkar ju inte så svårt egentligen, några billiga lasrar och några lämpliga ljussensorer :) En uC styr det hela och skickar MIDI-kommandon till lämplig modul (SID!).

Hittade rätt billiga laserpekare på www.24hshop.se 49kr/st. Antingen köper man rätt många sådana, eller så börjar man strula med optik.
Känns som det svåra kan bli att bygga en snygg ram. Man skulle ju kunna köpa en "färdig" och slakta den: http://www.harpa.nu/harpa_kopa_lily.html Den där skulle man även kunna bygga in all elektronik i, rätt snyggt. Färdig plats för åtta "strängar".

Men vilka ljussensorer skulle man kunna använda?
Någon som har tankar/ideer?

Tacksam för feedback.

//jack
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mycket trevlig ide. Satt och funderade på samma sak. Tyvärr är jag totalt omusikalisk, det svårtaste jag kan spela är skivspelare. Komentaren från min musiklärare i 8:an gör inte saken bättre -"Om killarna längst bak sjunger tystare så låter det bättre"... "tystare"? :?

Kjell.com har billiga LDR, varför inte sätta 10st på en ram och rikta lasern på dom?

När man är i en "turistfälla" så ska man kolla lite nogranner efter laser. På kreta kostar dom 2/st. Katterna älskar dom men då batterierna är dyra så köpte jag tio stycken.

Reflextejp kanske kan vara något?
Man sätta LDR:en i ett sugrör, parallelt med en laser så att den bara kan "titta" rakt fram. Så har man vita hanskar på sig när man spelar (eller hanskar med reflextejp). Så får man ha allt i en låda som man ställer på golvet.

Coolt även om man kan "starta den" med en fotpedal, timer, fjärr...

Så får man skaffa en rökmaskin oxå men men men...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> jack

En lysande idé!
Har du sett något liknande projekt ute i cyberrymden, eller kläckte du den här helt själv? :)
Hoppas du orkar bygga en egen, det hade varit hur coolt som helst! På premiären måste du såklart spela i rökig miljö!
Kombinera den optiska biten med en rejäl DSP så kan du ju göra en fristående enhet med döfräcka effekter (naturtrogna om man så vill), för de som inte har en MIDI-studio eller en SID. :wink:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Kul att folk är intresserade!

Tyvärr har jag inte kommit på ideen själv, $tiff.

Här finns tex ett liknande projekt:
http://www.andrewkilpatrick.org/mind/laserharp/
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tyvärr krävs det väl dyra gröna lasrar för att man skall kunna se "strängarna"?

Annars finns det billiga röda lasrar på ebay. Ca 30kr styck.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 7582941723
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Eelector:
Grön eller röd spelar ingen roll bara man har rökig lokal. Man kan ju inte någon laser alls oavset färg, om det inte är rök i luften.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Som jag fattat det hela så är ögat mycket känsligare för den gröna färgen. (dvs en 5mW grön upplevs mycket starkare än en röd). Gröna 5mW lasrar kan används som pekpinnar på natthimlen (man ser strålen).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Man ser strålen från en grön laser bara för damm och andra partiklar i luften.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Ja det är klart, men man skall inte behöva extra rök.
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

spännande projekt!

24hshop säljer även sina laserpekare på tradera. utropspriset där är 25:-.
finns även en del andra billiga där, tex 5st för 100:-

http://www.tradera.com/search/imp.aspx? ... =0&l_desc=

hoppas du kan använda dig av nån av dem!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jasså Jack, det blev en laserharpa-tråd! Kul! :)

Som jag skrivit tidigare så har jag länge planerat att bygga en laserharpa. Fick nog idén första gången jag såg Jean Michel Jarre's laserharpa.

Med optik kan man visserligen använda en laser-enhet, men jag skulle nog köra med en laser per "sträng". Prismor och linser skulle göra laserharpan ganska känslig. Dessutom slipper man vara rädd för att få "skräp på linsen". :)

Jag ska bara göra klart min laserscanner och övriga synthar. Sedan ska jag bygga en laserharpa.

Ni ser sambandet:
Laserscanner + synthar = Laserharpa.

Det var min tanke när jag gick med i forumet och ställde mina första frågor i laser-tråden. Nu när flera är intresserade av ett laserharpa-projekt så behöver jag inte hålla det hemligt längre. :)

Förresten: Jarre använde en synth som heter "Elka synthex" som ljudkälla till sin harpa.
Pyrro
Kontakt:

Inlägg av Pyrro »

Tjabba!
Nu tar jag upp en gammal tråd. Jag går också i tankarna på att bygga en laserharpa. Om man kör en vanlig dc-motor i typ 500rpm ger det 8 varv per sekund. Det är 0,12 sekund per varv. Om man vill att harpan ska vara 45 grader av ett helt varv blir det sådeles ca 0,015sek för 45 grader. 12 strängar på 0,015 sek ger ungefär en blinkfrekvens på lasern på ca 800hz. Tänker jag snett?

Tanken är att en parallax propeller ska styra allting. Som sensorer tänkte jag pröva vanliga fototransistorer.

Några frågor:
Hur varvtalsstyr man en dc-motor enklast? Läsgaffel, eller?
Funkar det med en stegmotor i stället? Max hastighet på stegmotor?
Hur styr man en laserpekare? uln2003?
Skriv svar