Svensk synthchiptillverkare
-
Svensk synthchiptillverkare
Vill tipsa om Jan Östmans synthchip som passar för olika synthprojekt. Hans IC-kretsar finns på dspsynth.eu. Kul med en svensk kille som designar synth-IC. Det kanske dyker upp ett projekt från mig under ”projekt”-fliken så småningom.
Re: Svensk synthchiptillverkare
Intressant.
Hur fixar man sånna IC?
Designas det hemma och så skickar man det till Kina på liknande sätt som med kretskort?
Hur fixar man sånna IC?
Designas det hemma och så skickar man det till Kina på liknande sätt som med kretskort?
-
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En mycket vild tanke: ATtiny och ATmega??
Kollar man vad kretsarna ska göra kan min vilda tanke och hur anslutningarna ligger är det nog så.
Å andra sidan har den här tanken föresvävat mig en och annan gång att man skulle kunna göra synthmoduler av de här kretsarna.
Så det är ingen svensk IC-tillverkare utan en smart svensk som fattat kraften i programmerbara chips.
Jag tror den här sidan stöder min vilda tanke: https://janostman.wordpress.com/infinit ... diy-synth/
Kollar man vad kretsarna ska göra kan min vilda tanke och hur anslutningarna ligger är det nog så.
Å andra sidan har den här tanken föresvävat mig en och annan gång att man skulle kunna göra synthmoduler av de här kretsarna.
Så det är ingen svensk IC-tillverkare utan en smart svensk som fattat kraften i programmerbara chips.

Jag tror den här sidan stöder min vilda tanke: https://janostman.wordpress.com/infinit ... diy-synth/
Tycker också pinout:en liknar attiny85 och atmega328 och någon attiny44 eller liknande...
- lillahuset
- Gått bort
Titta på dokumentationen så ser ni att det är både Atmel och NXP och kanske något annat också.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Fast det gör ju inte kretsarna mindre ointressanta. Att plocka ihop en ADSR med analoga kretsar kan bli en komplicerad historia, med en ATtiny85 är det en baggis.
Analogt:

Digitalt: Jag skulle definitivt vilja prova de mer komplexa kretsarna och göra en liten microsynth.
Analogt:

Digitalt: Jag skulle definitivt vilja prova de mer komplexa kretsarna och göra en liten microsynth.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Projektet nedlagt.
Senast redigerad av Pedalosaurus 24 februari 2018, 14:44:04, redigerad totalt 1 gång.
Jo, han gör mycket kul och det mesta är väl baserat på Arduino.
Jag byggde precis en Minipops klon baserad på hans schema och kod:
Tyvärr gör sig inte de lägre basfrekvenserna rättvist med en inspelning via mobiltelefonen. Men det låter faktiskt förvånansvärt bra på riktigt - för att vara en pwm signal ut från en 20 kronors arduino...
Jag byggde precis en Minipops klon baserad på hans schema och kod:
Tyvärr gör sig inte de lägre basfrekvenserna rättvist med en inspelning via mobiltelefonen. Men det låter faktiskt förvånansvärt bra på riktigt - för att vara en pwm signal ut från en 20 kronors arduino...
-
Ja hans demos är inte så bra. De gör nog inte hans chip rättvisa.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu funkar min enkla multitimermodule (Arduino UNO) och jag ska sätta tänderna i en Nano eller vad den kan heta och med den göra mig en enkel (???) sekvenser, alltså en krets som ger ut en kontrollspänning (till syntar) i ett antal steg, inställbara via potentiometrar.
Man kan göra det genom att man har, typ en bcd/oktal-dekoder med potar på vraje utgång och en summerare. Detta kan göras i ett chip och är enklaste lösningen.
Eller låter man chipet generera spänningarna och då räcker det med en pot vars värde lagras i chipet för de olika stegen ... typ.
I det senare fallet får ma titta på en displej som visar vad man håller på med och givetvis en pulsdekoder.
Man kan göra det genom att man har, typ en bcd/oktal-dekoder med potar på vraje utgång och en summerare. Detta kan göras i ett chip och är enklaste lösningen.
Eller låter man chipet generera spänningarna och då räcker det med en pot vars värde lagras i chipet för de olika stegen ... typ.
I det senare fallet får ma titta på en displej som visar vad man håller på med och givetvis en pulsdekoder.