Färg på 230 volt kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lgbsamlaren
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 augusti 2015, 07:24:34

Färg på 230 volt kabel

Inlägg av lgbsamlaren »

Vid ny dragning av kablar mellan trappbrytare i en källare kommer kablar att läggas i kabelkanalen som sitter på vägg. Då är frågan om man ska använda vit tänd tråd . Men får de ligga lösa i en kabelkanal ? Det blir tre brytare så den i mitten kommer då ha Fyra vita ledare . Övriga kablar som ligger i kanalen är Ekrk .. Lättaste hade såklart varit om det funnits installations kabel med två vita ledare .. Någon som vet ? Vad är det för regler / riktlinjer
Tack på förhand
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11377
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Klas-Kenny »

Beroende på modell på kanal får FK förläggas löst. Generellt brukar det vara om det krävs verktyg för att öppna den.

Jag hade dragit treledare bara, inga problem att använda brun och blå som tändtråd i ett sånt läge.
lgbsamlaren
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 augusti 2015, 07:24:34

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av lgbsamlaren »

Ok tack . Dock tycker jag att det kan se lite slarvigt med 4st FK som ligger lite slarvigt uppsatta. Men skulle kunna tänka mig att sätta en tre ledad.. Det finns inga "strumpor" typ som man skulle kunna lägga ledarna in ? Hade säkert blivit jätte billigt :D
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av prototypen »

Finns bara EN regel man aldrig får bryta mot, gulgrön får aldrig vara annat än skyddsjord.
En installation i rör med lös tråd bör blå bara användas som nolla.
Installation med utanpåliggande kabel får blå användas till annat än nolla.

Kör du med löstråd och strumpa så SKRIKER det hempul.

Protte
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Sverige »

Vad är det för regler

"Förändringar i fasta installationer kräver auktorisation, vilket innebär att du måste anlita en auktoriserad elinstallatör."
ToPNoTCH
Inlägg: 4913
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av ToPNoTCH »

prototypen skrev:Finns bara EN regel man aldrig får bryta mot, gulgrön får aldrig vara annat än skyddsjord.
En installation i rör med lös tråd bör blå bara användas som nolla.
Installation med utanpåliggande kabel får blå användas till annat än nolla.

Kör du med löstråd och strumpa så SKRIKER det hempul.

Protte
Tack för det svaret....Jag har en sprillans ny dragning där Elektrikern använt en utanpåliggande 1-fas med jord till en strömbrytare.
Där används blå för fas och brun som retur av densamma (upp till lampan) efter brytare och jag tänkte reklamera den.
Men det kanske är lönlöst då.

Det kändes väldigt konstigt med en blå fas i dosan som sedan övergick till brun när den lämnade.
Samtidigt så har jag aldrig sett en kabel för utanpåliggande med två blå och en gul/grön, så det kanske inte finns något val (om han inte dragit fem ledare typ).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av prototypen »

Är du ABSOLUT säker att elektrikern använt blå som fas?

Brun som fas är förstavalet. Blå brukar bli tändtråd.

Protte
ToPNoTCH
Inlägg: 4913
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av ToPNoTCH »

Nej.
Jag har inte ens kollat i armaturen som brytaren går till.

Du menar alltså att att förstahandsvalet innebär att det går två blå till armaturen (nolla + blå tändtråd).
Blir det inte ännu mer förvirrande ?
ToPNoTCH
Inlägg: 4913
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av ToPNoTCH »

Kollade i armaturen nu...Det är Brun för fas och blå för nolla som sig bör.

Men jag missade en sak märkte jag.

Hela kabeln går in i centralen (brytaren sitt 40cm under den) så det är ju fullt möjligt att blå är tändtråd, men att den är skarvad till brun i centralen.
Den har jag ingen lust att öppna.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av prototypen »

Normalt ska man inte använda centralen som kopplingsutrymme, men det är väl inte någon fara med det.

Det borde vara så att fasen ner till brytare är brun och tändtråden tillbaka är blå.
Nollan till armaturen bör vara blå och därmed är tändtråden till armaturen brun.
I centralen byter tändtråden färg från blå till brun, helt normalt.

Drar man i rör så tar man en avvikande färg till tändtråd, svart, vit, lila, orange osv.

Protte
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av tompa74 »

Gör man en installation själv utan att få göra det så är det väl egentligen lite skitsamma vad man använder för färger.
Är det gjort av en hemmapulare så finns det ingen som tar ansvar för det i alla fall oavsett om det är rätt eller fel.

Om man nu själv för sin egen skull vill ha ordning på det så är det väl bara att vara konsekvent helt enkelt. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av Sverige »

"Det är du själv som ansvarar för att dina elektriska apparater är hela och att de används på rätt sätt. För fasta elinstallationer, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, kan ansvaret se olika ut beroende på om du är husägare eller om du bor i lägenhet. Äger du ditt hus är det du som har ansvaret för att dina fasta installationer är säkra."

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... -for-elen/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45508
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av TomasL »

Och blir det då fel, så blir du hängd på ett synnerligen kännbart sätt, om du har tur.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14954
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kan bli. Du behöver inte överdriva.

Du är ansvarig för anläggningen. Punkt.

Se det ungefär som att köra bil. Om du slarvar dör kanske någon. Du kanske blir fälld för det. Du vill oavsett inte ha det på ditt samvete, då du kunde agerat annorlunda.
Du är ansvarig för att din bil är säker, även om du varit hos bilbesiktningen.

Om du medvetet gör något som du inte får och något händer blir påföljden allvarligare. Det är ungefär vad hempulande med el är.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Färg på 230 volt kabel

Inlägg av bit96 »

I utanpåliggande kablar finns normalt bara gul-grön och blå samt en eller flera andra färger.
Vanligt är 3- 4- och 5-ledare, där övriga färger är brun, svart, vit, grå i olika kombinationer.

Se till att gul-grön ENDAST och ALLTID används som jord och inget annat.

Om man sen behöver använda en tändtråd kan man lämpligen i bägge ändar sätt dit en tejp-flagga i valfri glad färg.

T.ex. om man måste dra två tändtrådar och använder 3-ledare med gul-grön, blå och brun:
Klipp helst eller snurra ihop den gul-grön och sätt en tejp runt eller liknande i båda ändar.
Sätt två tejpbitar, röd och gul, på den blåa respektive bruna ledaren i bägge ändar.
På så sätt blir det lätt att följa och se vad som är kopplat till vad när man skruvar upp dosor m.m. i båda ändar på kabeln.
Skriv svar