Behöver tips på hårdvara för ljudkomprimering.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Behöver tips på hårdvara för ljudkomprimering.

Inlägg av oJsan »

Helloj...
Är det någon som har bra koll på ljudkomprimeringstekniker för inbyggda system? Tanken är att jag ska sända ljud (digital) via en radiolänk och jag måste komma ner i bitrate rätt så rejält. Det räcker om jag samplar 64kbit/s (8 bitar i 8kHz) för att erhålla "telefonkvalitet" men jag måste komma ner i datahastighet till ungefär en fjärdedel eller åtminstode hälften.
Vilka lösningar finns det för att komprimera ljud i hårdvara utan att det blir strömkrävande (min pryl ska vara batteridriven och den kommer förmodligen vara baserad på en AtmegaX).
Såg för övrigt att det fanns en appnote för ADPCM-avkodning för Atmega128, men den krävde en hel del processorkraft...
Jag har hittat voice codecs för u-law/A-law men de komprimerar till 64kbit/s ifrån högre hastigheter. Jag har även kikat på komprimeringen som används i GSM (06.10) vilket ska ge en datahastighet på 13kbit/s, vilket vore väldigt lämpligt. Frågan är bara om det finns hårdvara för det som är enkel att interface:a?

Finns det någon kunnig på detta område så är jag tacksam för tips..!

Edit: Atmega-appnoten implementerade ADPCM, inte u-law/A-law.. skrev fel.
MegaWatti
Kontakt:

Re: Behöver tips på hårdvara för ljudkomprimering.

Inlägg av MegaWatti »

oJsan skrev:Helloj...
Är det någon som har bra koll på ljudkomprimeringstekniker för inbyggda system? Tanken är att jag ska sända ljud (digital) via en radiolänk och jag måste komma ner i bitrate rätt så rejält. Det räcker om jag samplar 64kbit/s (8 bitar i 8kHz) för att erhålla "telefonkvalitet" men jag måste komma ner i datahastighet till ungefär en fjärdedel eller åtminstode hälften.
Vilka lösningar finns det för att komprimera ljud i hårdvara utan att det blir strömkrävande (min pryl ska vara batteridriven och den kommer förmodligen vara baserad på en AtmegaX).
Såg för övrigt att det fanns en appnote för ADPCM-avkodning för Atmega128, men den krävde en hel del processorkraft...
Jag har hittat voice codecs för u-law/A-law men de komprimerar till 64kbit/s ifrån högre hastigheter. Jag har även kikat på komprimeringen som används i GSM (06.10) vilket ska ge en datahastighet på 13kbit/s, vilket vore väldigt lämpligt. Frågan är bara om det finns hårdvara för det som är enkel att interface:a?

Finns det någon kunnig på detta område så är jag tacksam för tips..!

Edit: Atmega-appnoten implementerade ADPCM, inte u-law/A-law.. skrev fel.

om jag förstår dig rätt så vill du sända Webradio? (kan ha fel) Men din upload räcker inte till (?) så du vill göra något som koprimerar detta.

Varför inte bara skaffa en shourtcast server? Du steamar till den, och server (som sitter på en bra lina) fördelar säningen precis som en hub!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tips 1: Citera inte hela inlägg. Speciellt inte när orginalet är precis innan ditt. Lite jobbigt att läsa allt två gånger. Detta är en av de väldigt få regler här på forumet.

Tips 2: oJsan skrev ju "min pryl ska vara batteridriven och den kommer förmodligen vara baserad på en AtmegaX"

Du svarade att han skulle skaffa Shoutcast. Vad jag vet så fungerar inte Shoutcast på Atmega..... Läs gärna hela inlägget. :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ytterligare skrev han "radiolänk"...

Jag vet om att det finns en komprimering som inte behöver lika stora buffrar som MP3 men jag kommer vid min död inte ihåg vad den heter...

Hade sökfunktionen i detta forum fungerat vet jag att det borde gå att hitta, det är ganska gammalt...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Icecap: testa me google och site:www.elektronikforumet.com

oJsan: Vad ska du överföra? GSM klarar endast tal, eftersom den inte använder själva ljudet, utan en form av beskrivning av rösten.

Annars kan du ju kolla på "speex". Också tal förvisso, men högre kvalité.
F.ö. har jag svårt att tro att du hittar någon ljudkomprimering som inte tar mycket CPU-kraft. Särskillt inte på en 8bitars uC.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Det är enbart tal som ska överföras, och överföringsmediets bandbredd är något begränsat, därför vill jag få ner hastigheten en bit under 64kbit/s.
Jag har nu mer eller mindre gett upp alla hopp om att komprimera ljudet i en 8-bit RISC. Speex finns portad till dsPIC men tyvärr så vill Microchip ha betalt för det trots att Speex går under GPL, så Speex känns inte så kul.
Att komprimera ljudet är inte helt nödvändigt till att börja med, men så småningom så skulle det behövas.
Rena voice-codec finns det gott om, t.ex. TLV320AIC1106 men jag har inte hittat någon som även kan komprimera ljudet/packa upp... jag tycker att det BORDE finnas, men jag har inte hittat någon. Är det någon annan som vet om det överhuvudtaget existerar hårdvaru-ljudcodec med komprimering (exempelvis G.726 eller GSM)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vad tror du om att skriva en DCT och Hufmann-koda? Borde vara möjligt att göra i mjukvara på 8kHz sampelrate tycker jag.
Skriv svar