Klimatstyrning i bil...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lundsten

Klimatstyrning i bil...

Inlägg av Lundsten »

hej har en audi med ett vred för värme och ett för fläkten.. nu vill jag att den ska reglera det sj. jag tänkte att man kan ha värmevredet på nästan fullt och sen får elektroniken som jag vill bygga sköta hastigheten på fläkten.. jag vill inte att det ska vara av och på utan en fin reglering så att fläkten bara kör fullt när det är riktigt kallt tex när man gör kallstart. det skulle även vara bra om den väntade med att köra fläkten tills att värmepaketet har blivit varmt. så man inte får fullt ös med kyla först.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kul ide, jag vet inte vad eller om du undrar något...
Tänkte dock på en sak, när man vill ha ut max värme brukar det inte rekomenderas att man kör kupefläkten på max utan lite långsammare.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

jaha ja så kan det ju vara.. ne jag behöver lite hjälp med styrningen hur ska man bygga??
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För att reglera fläktmotorn kolla PWM i faq delen.

Sen bör man nog ha både ute, inne & motortemp för att kunna beräkna hur mycket fläkten ska köras. En µc är nog inte helt fel väg att gå.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle nog föreslå att du testar systemet i en gammal skruttbil innan du börjar att "hacka" din egen bil så att du vet säkert att det verkligen funkar 100%, iaf om den är relativt ny.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

ja det är ju en gammal bil jag har så det gör inget om man provar i den.. det är en Audi 80 87a.
Skriv svar