Automatisk källindikator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Automatisk källindikator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om bifogad krets fungerar.

Den har två olika spänningskällor som input, den ena källan är dubbla 9V-batterier den andra källan är ett justerbart spänningsaggregat.

Via kraftdioder (3A) summeras strömmen från dessa källor ihop på ett sådant sätt att den källa som har högst potential står för strömmen.

Jag vill kunna indikera viken källa som står för strömmen, frågan är då om min enkla krets duger.

Jag har precis mätt Vf för dessa dioder (samma men okänd ström):
1) 1N4148: 0,586
2) 1N4004: 0,518

Iom att "kraftdioden" 1N4004 har lägre Vf så stryps trissan (om Vbe kan få motsvaras av 1N4148), men jag tror inte den stryps så hårt att man inte kan få ut ynka 5mA som kollektorström, vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 november 2017, 17:04:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Automatisk källindikator

Inlägg av YD1150 »

Ge-transistorer löser ditt problem :) låg tröskelspänning, ett motstånd i serie med basen kanske?
En komparator som jämför de olika spänningarna?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack YD1150!

Jag tänkte faktiskt inte på det, däremot tänkte jag "Schottky-transistorer".

Intressant, än en gång smyger Ge in i mitt liv :)

För ärligt, om det där seriöst ska kunna fungera så måste Vbe vara mindre än Vf hos dioderna.

Vad rekommenderar du för Ge-trissor?

Jag har några ASY26.

Men jag undrar om det verkligen behövs pga att min Ic är så låg.

Jag ska koppla upp BY2000 och typ BC546B samt dra nån halv Ampere och testa i morgon.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu testat min koppling.

Jag körde SE-koppling men det spelar ingen roll i sammanhanget, sen körde jag BY2000 (3A-diod) och BC556B, med 10V som matning lyste lysdioden med 2k7 som förkopplingssmotstånd sedan klockrent dvs det gjorde inget att Vf var aningen mindre än Vbe, vilket jag misstänkte.

Detta blir ett enkelt och kul sätt att hålla reda på vart strömmen kommer ifrån, batterier varar ju liksom inte för evigt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett par saker:

1. Dina 9V batterier har ingen möjlighet att ge 3A. Om det inte är "försent" så ersätt dom med 12x AA/R6, bättre och billigare. Dom kan iofs inte ge 3A men kanske 2A.

2. MOSFET kan användas som diod men utan spänningsfall. Det gör att du inte behöver elda upp ca 1,4V i värme.

3. Behöver du ens ha en diod på "minus"?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för din input!

Fattar dock inte allt du säger:
1) Jo, ett 9V-batteri kan visst leverera nära 3A, jag upptäckte det i samband med mitt bygge av en lindningsmaskin (2,5A).
2) Här förstår jag inte riktigt vad du menar för det blir ingen effektförlust av 2Vbe (eller menar du diodernas effektförlust, men hur skulle en MOS kunna ändra på det, den behöver ju gs-spänning, är för trångsynt för att förstå vad du säger här)
3) Minus kräver diod för jag vill bara ha en LED per PP-matning (läs en LED per +/-: matning OCH källa).

MVH/Roger
PS
Jag är lite fascinerad över att det faktiskt fungerar, en effekt-diod har lägre Vf än en småsignaltrissa men det tycks ändå räcka för att få ur några mA.
Skriv svar