Svarvning av riktrullar
Svarvning av riktrullar
Jag har åtagit mig att svarva några riktrullar.
Det vore kul med lite synpunkter på hur man ska lägga upp det hela.
Svarven tar bara Ø500mm över tvärsliden, så all bearbetning måste ske på sidan om denna.
Det vore kul med lite synpunkter på hur man ska lägga upp det hela.
Svarven tar bara Ø500mm över tvärsliden, så all bearbetning måste ske på sidan om denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarvning av riktrullar
svårt att svarva nåt som inte dubbhöjden räcker till för....
man kan tillverka en högre bock med en egen chuck som drivs av ett kugghjul i den befintliga chucken,
som man skruvar fast i tvärsliden.
såg nåt projekt på nätet om det som jag inte hittar nu.
man kan tillverka en högre bock med en egen chuck som drivs av ett kugghjul i den befintliga chucken,
som man skruvar fast i tvärsliden.
såg nåt projekt på nätet om det som jag inte hittar nu.
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Svarvning av riktrullar
Menar du att det blir för lång utligg på bommarna? 270+ borde väl du kunna fixa i din svarv?
Re: Svarvning av riktrullar
Dubbhöjden räcker till.svanted skrev:svårt att svarva nåt som inte dubbhöjden räcker till för....
Dock inte höjden över tvärsliden.
Det är innebär att jag måste svarva med något som liknar innerbommar utvändigt.
Re: Svarvning av riktrullar
I nödfall kan man göra så här men man får köra försiktigt då det sliter hårt på tvärsliden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarvning av riktrullar
Någonting i stil med det där måste det bli.
Det borde inte belasta tvärsliden hårdare än när man kör med en innerbom?
Jag hade en sönderkörd hållare för innerbommar som jag offrade.
Jag svetsade på en förlängning och ett svarvstål.
Då fick jag även med vattenkanalen.
Det här är avsett att monteras på sidan av fyrkantrevolvern.
Det borde inte belasta tvärsliden hårdare än när man kör med en innerbom?
Jag hade en sönderkörd hållare för innerbommar som jag offrade.
Jag svetsade på en förlängning och ett svarvstål.
Då fick jag även med vattenkanalen.
Det här är avsett att monteras på sidan av fyrkantrevolvern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarvning av riktrullar
"Det borde inte belasta tvärsliden hårdare än när man kör med en innerbom?"
Nej inte p.g.a. längden jämfört med motsvarande innerbom, men kraften / momentet lär väl öka med diametern vid utvändig svarvning.
Nej inte p.g.a. längden jämfört med motsvarande innerbom, men kraften / momentet lär väl öka med diametern vid utvändig svarvning.
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51
Re: Svarvning av riktrullar
Jag har nog löst det med innersvarvstål
Vanlig svarvbom upp o ned.
Och chuken snurrar då motsols.
Om jag vore orolig för vibrationer.
långt ut eller in på sliden innan jag tagit första skäret är omöjligt å svara på testa?
Belastningen beror på hur stora skär du tar.
Och nosradie 0.2 är valet om du är orolig!
Vibrationer är det du ska undvika
Men allt som går snabbare än att special svetsa ett stål Är bra.
Vända på arbetsstycket om bommen tar i .
Finns många idéer.
Där större svarv är nr 1.
Tänk
1.tolleranserns ska klaras av.
Tiden är nr2
Finns många idéer.
Bästa är kanske låna en större svarv är nr 1 för mig
Vanlig svarvbom upp o ned.
Och chuken snurrar då motsols.
Om jag vore orolig för vibrationer.
långt ut eller in på sliden innan jag tagit första skäret är omöjligt å svara på testa?
Belastningen beror på hur stora skär du tar.
Och nosradie 0.2 är valet om du är orolig!
Vibrationer är det du ska undvika
Men allt som går snabbare än att special svetsa ett stål Är bra.
Vända på arbetsstycket om bommen tar i .
Finns många idéer.
Där större svarv är nr 1.
Tänk
1.tolleranserns ska klaras av.
Tiden är nr2
Finns många idéer.
Bästa är kanske låna en större svarv är nr 1 för mig
Re: Svarvning av riktrullar
Momentet ökar ju men inte kraften.Eli skrev:Nej inte p.g.a. längden jämfört med motsvarande innerbom, men kraften / momentet lär väl öka med diametern vid utvändig svarvning.
Re: Svarvning av riktrullar
Det blir svårt att ta sig ned i spåret med en vanlig innerbom.bbenderman skrev:Men allt som går snabbare än att special svetsa ett stål Är bra.
Re: Svarvning av riktrullar
Det var en rejäl klump med SS2310
Det blir säker bra med den svetsade hållaren,finns nog inget annat som funkar om man inte bara ska svarva rakt.
Visa gärna lite bilder när du kommer igång med svarvningen.
Tycker hålet ser lite jobbigt ut med 0.8 i ytjämnhet,antar att du har rejält grova borrar och innerbommar.
Ska du göra kilspåret själv eller lämna bort det på trådgnistning?

Det blir säker bra med den svetsade hållaren,finns nog inget annat som funkar om man inte bara ska svarva rakt.
Visa gärna lite bilder när du kommer igång med svarvningen.
Tycker hålet ser lite jobbigt ut med 0.8 i ytjämnhet,antar att du har rejält grova borrar och innerbommar.
Ska du göra kilspåret själv eller lämna bort det på trådgnistning?
Senast redigerad av tkgb 8 november 2017, 18:46:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Svarvning av riktrullar
Ra 0.8 blir svarvning efter härdning.Tycker hålet ser lite jobbigt ut med 0.8 i ytjämnhet,antar att du har en rejält grova borrar och innerbommar.
Ska du göra kilspåret själv eller lämna bort det på trådgnistning?
Då brukar det bli ganska slätt.
Lite kan man nog pruta på detta också.

Jag har en Ø80mm korthålborr + en Ø60mm innerbom.
Detta borde fungera för grovkörning från två sidor.
Kilspåret blir trådgnistning.
Re: Svarvning av riktrullar
Jag har tänkt köra med nosradie 1.6mm.bbenderman skrev:Och nosradie 0.2 är valet om du är orolig!
Skären håller betydligt bättre i 2310 med stor nosradie.