Har testat att köra den på enfas med kondensatordrift, det funkade, men stånkade lite.
Dessutom får man ju inte ut max vridmoment med denna metod efter vad jag förstått.
Efter det körde jag den i Y-koppling på trefas 380/400V, alltså nätets 50Hz.
Detta funkade mycket bra, gick riktigt tyst och jämnt, och rätt varvtal till svarven.
Men det kräver ju att man har trefas framdraget.
Nu tänkte jag skaffa en frekvensomriktare för att kunna svarven på "enfas" 230V i normalt vägguttag.
Antar att det blir D-koppling då på 230V-drift med frekvensomriktare...
Har läst igenom forumet och hittat lite ledtrådar om att det finns två vanliga sorters tekniker åtminstone:
V/F-teknik (Även kallad V/Hz), samt "Vektor-tekniken"
Båda verkar ha ungefär samma uppbyggnad i kraftelektroniken. Nätspänning går in, likriktas, glättas med stora elektrolytkondensatorer, och leds därefter till tre uppsättningar transistorpar av kraftigare sort, ett par för varje utgångs-fas. Poppis just nu verkar vara IGBT-transistorer, och de verkar bakas in i färdiga gjutna "kakor" har jag sett exempel på.
Genom att switch:a dessa utgångstransistorer av och på med varierande pulsbredd och frekvens kan man åstadkomma en PWM-uppbyggd utsignal att driva lasten (trefasmotorn) med.
Antar att man portionerar ut pulserna för att försöka efterlikna en sinusoidal vågform för att få jämnast möjliga motordrift?
Så: Som jag förstått det ligger den stora skillnaden mellan primitiva frekvensomriktare, och premium-frekvensomriktare i styrningen, samt funktionalitet/interfejs omkring detta paket av kraftelektronik?
V/F-tekniken, eller V/Hz
Med motorn i D-koppling, frekvensaren matad med 230V och inställd på 50Hz utsignal:
Visst ger frekvensaren då PWM-modulerad 50Hz "sinus" i tre faser med 230V effektivvärde då?
Enligt märkplåten på min motor bör det bli 1420 r/min då?
Men om man sänker till 25Hz...
Asynkronmotorns synkrona varvtal beteckning: n
n=120*(f/p)
Halvering från 50Hz-drift av motorn till 25Hz bör resultera i en halvering av varvtalet.
Men som jag förstår det måste frekvensomriktaren även sänka ut-spänningen till motorn med... (alltså minskad duty-cycle på pulsbredden).
Funderade lite kring ökning/sänkning av varvtal:
Induktansen i statorns lindningar bör ju vara konstant.
Ökar man frekvensen borde ju frekvensomriktaren se en motorlast med ett ökat "växelströmsmotstånd", alltså lättare last vig högre frekvens?
Och om man sänker frekvensen från 50Hz till 25Hz som ovan borde ju "växelströmsmotståndet" öka ända ner till DC där endast DC-resistansen finns kvar.
Så att sänkning av frekvens hör ihop med sänkning av spänning har att göra med att skydda lindningarna mot skadligt stor ström?
Motorns märkplåt ger
Y-koppling 380-420VAC | D-koppling 220-240VAC | 50Hz | 1420r/min | 0,37kW
Y-koppling 440-480VAC | D-koppling 250-280VAC | 60Hz | 1700r/min | 0,45kW
Alltså, skillnaden mellan 50 och 60Hz-drift är 280r/min på min motor (4-pol), men det kräver sissådär 30-40VAC extra spänning att svinga.
Vad händer om man inte kompenserar med spänning?
Man får det ökade varvtalet som 60Hz medför, men vridmomentet stiger inte, och därmed ökar inte maximalt effektuttag så man ligger kvar på 0,37kW maxuttag, bara att det inträffar på ett högre varvtal nu?
Jag är lite osäker på om jag förstått ovan samband rätt, och blir gärna ifrågasatt om det är några tveksamheter!

Nu till själva frågan jag egentligen har inför köpet av frekvensomriktare:
Ska jag försöka få tag i vector drive-typen eller satsa på V/F-tekniken?
Vektor-tekniken skaffar sig någon sorts återkopplingssignal, och kan kompensera för belastning på ett sätt som den passiva (linjära?) V/F-tekniken inte kan eller?
Och det fungerar genom att vektor-tekniken har en liten mikroprocessor som läser sensorn, och räknar och reglerar efter en algoritm i realtid och anpassar sin utsignal efter?
Den ena vektor-tekniken verkar använda extern sensor (direkt feedback-typ) men den dominerande typen verkars sakna extern sensor, (indirekt feedback-typ).
Fick dessa funderingar av en Youtuber som heter "AVE" som rekommenderar "Vector drives"
Hans modul har "Torque-control", "Overtorque" osv...
Är det något speciellt med hans frekvensare, eller är det en rätt vanlig "general purpouse" som skulle kunna ersättas med en Siemens eller nåt annat vad som helst?
Här är vad jag läst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vector_control_(motor)
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_torque_control
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asynkronmotor
Det där med eftersläpning på asynkronmotorer verkar vara lite centralt, kanske är det det man mäter...