Dioder i H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Dioder i H-brygga

Inlägg av dar303 »

Jag undrar om anledningen till att man använder schlottky-dioder i H-bryggor och motordrivningar, t.ex:
http://www.ucapps.de/mbhp/mbhp_mf.pdf

Nån som kan upplysa mig?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Dom e för att shunta bort emf spänningar som annars kan slå sönder trissorna.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1938
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Och anledningen till att just Schottky används är väl att den diodtypen är snabbare på att slå om mellan lågresistivt resp högresistivt "läge". Plus att en schottky diod har ett lägre framspänningsfall, cirka 0,3 volt, jämfört med en vanlig Kiseldiod som har cirka 0,7.

Är inte dioden snabb nog på att switcha kan elaka förluster uppstå i motordrivningar.

/Oskar
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Tack för svaret! Forumet är en guldgruva!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

En följdfråga: Hur dimensionerar jag dioderna? Om tex motorn drar 2A vid maxström, vilket värde behövs då på dioderna?
I(f) är på 1A på de 1n5818 som ses i mitt exempelschema.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Dioderna bör klara dubbla motorströmmen, så har du både livrem och hängsler!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Räkna med att pikströmen blir samma som motorn max ström. Men medel strömen blir mycket mindre. Säg max halva max strömen. Men sen är det ju bra att ha lite marginal.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hur stor kan en backström egentligen bli, om man bromsar en motor genom kortslutning? Kan man helt enkelt säga att rörelseenergin förbränns genom lindningarna (friktionsfritt)?
monstrum
Inlägg: 620
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Rörelseenergin förbränns (idealt) genom en effektutveckling i lindningarna. Dock så beror ju strömmen på även av resistansen så om den totala resistansen i hela kretsen (med motor) inte är samma då man driver och kortsluter så kommer även strömmen bli olika.
Skriv svar