Och anledningen till att just Schottky används är väl att den diodtypen är snabbare på att slå om mellan lågresistivt resp högresistivt "läge". Plus att en schottky diod har ett lägre framspänningsfall, cirka 0,3 volt, jämfört med en vanlig Kiseldiod som har cirka 0,7.
Är inte dioden snabb nog på att switcha kan elaka förluster uppstå i motordrivningar.
En följdfråga: Hur dimensionerar jag dioderna? Om tex motorn drar 2A vid maxström, vilket värde behövs då på dioderna?
I(f) är på 1A på de 1n5818 som ses i mitt exempelschema.
Räkna med att pikströmen blir samma som motorn max ström. Men medel strömen blir mycket mindre. Säg max halva max strömen. Men sen är det ju bra att ha lite marginal.
Hur stor kan en backström egentligen bli, om man bromsar en motor genom kortslutning? Kan man helt enkelt säga att rörelseenergin förbränns genom lindningarna (friktionsfritt)?
Rörelseenergin förbränns (idealt) genom en effektutveckling i lindningarna. Dock så beror ju strömmen på även av resistansen så om den totala resistansen i hela kretsen (med motor) inte är samma då man driver och kortsluter så kommer även strömmen bli olika.