Hej!
Jag har spånat nu ett par dagar angående att bygga en väska inhållandes laddare och nätaggregat till RC LiPo batterier.
Tanken är att ha två separata 230VAC inkommande till ett nätaggregat som ger 24VDC men samtidigt ha alternativet att använda en extern 12VDC källa för att driva laddarna om andan faller på. För detta har jag tänkt använda en ON/OFF/ON switch för att välja vilken av de inkommande källorna som skall användas och samtidigt förhindra att båda spänningskällorna sammankopplas.
Styrningen för detta har jag tänkt göra med relä (mest för jag kan och det skulle bli roligare att gör det något mer avancerat än att bara koppla ihop det). Dock har jag snurrat runt nu ett tag om hur jag skall göra denna koppling med förregling, ett växlande relä var min tanke innan det slog mig att spänningarna är olika (12VDC kontra 24VDC).
Hur kan man gå tillväga för att få ihop detta på ett smidigt sätt då utrymmet är något begränsat?
Kan man rent av bara ta ett 12VDC relä och skicka 24VDC igenom det vid matning från nätaggregat och 12VDC vid matning genom extern likspänningsmatning utan att det orsakar rökläckage? (12VDC på manöversidan)
Relästyrning av spänningsmatning till laddare.
Re: Relästyrning av spänningsmatning till laddare.
Välkommen!
Tar två relän för stor plats?
Ett 24V, som drar vid 24VDC och ett 12V, som drar vid 12VDC och en 2-pol omkopplare.
Vilken laddare, hur hög ström?
Tar två relän för stor plats?
Ett 24V, som drar vid 24VDC och ett 12V, som drar vid 12VDC och en 2-pol omkopplare.
Vilken laddare, hur hög ström?
Re: Relästyrning av spänningsmatning till laddare.
Två exempel på laddväskor, där laddarna matas med 25V resp 15V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.