Automower startsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MSV

Automower startsignal

Inlägg av MSV »

Jag har en Husqvarna Automower som har sitt garage under altanen. Jag har nu tänkt att bygga en automatisk lucka som då ska öppna när klipparen ska ut. Är det någon dom har en idé om hur man kan få en signal som kan trigga luckan? Jag vill ha en elektrisk lucka, inte någon mekanisk lösning :)
Gimbal

Re: Automower startsignal

Inlägg av Gimbal »

Vad jag vet så finns det ingen förvarningssignal man kan plocka upp, slingorna sänder hela tiden. (I alla fall gjorde de det för några år sedan, kanske är det ändrat nu?) Så det är nog någon form av mikrobrytare som känner av att klippare backar ifrån laddaren som gäller och då gäller det att du öppnar snabbt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Halvelektronisk är ju om du sätter en fotocell som öppnar luckan

Swech
Användarvisningsbild
vojnik

Inlägg av vojnik »

Om du har en klippare med ecomode som slår av signalen när klippare är i laddaren så kan du ha luckan öppen när signalen är på. Ecomode kan man slå av och på i en meny i nyare Automower.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Lägg in en magnet i lucköppningssystemet så blir det med automatik elektriskt* :wink:
* hänvisning till naturlagarna
MSV

Inlägg av MSV »

Jag tror Vojnik's idé ligger närmast till hands. Maskinen har eco-mode, men jag vet inte riktigt hur man kan mäta på slingan utan att störa maskinen :humm:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det går naturligtvis att plocka upp den signalen, om det är lätt eller svårt beror som vanligt på hur mycket elektronik man kan. Men först bör man fundera på (eller snarare försöka mäta) hur långt före start den signalen kommer. :humm:

Dvs tjänar man något på att plocka upp signalen gentemot att fysiskt detektera att klipparen startar? Kanske handlar det om en förvarning på ynka tiondels sekunder varpå den extra komplexiteten inte är värd mödan. Men startar signalen säg 4-5 sekunder innan klipparen börjar backa är det absolut rätt väg att gå.
MSV

Inlägg av MSV »

Så är det ju givetvis. Ska kolla hur långt innan slingsignalen startar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hitta en toroiddrossel, trä slingkabeln genom, koppla en voltmeter (AC läge) på drosselns lindning.

När du får spänning så är slingan på.

Protte
Skriv svar