Jag har en konstruktion där jag använder transistorer för att skydda en processors ingångar då processor är strömlös i standby. När knapp trycks för processor ström och den kan sedan via GPIO hålla sig vaken tills den är klar då den stänger av spänning till sig själv.
Problemet är att knapparna som ska ge en spänning på basen på transistorer på 0 eller 5 V istället får 0.9-1.2 och 5 V. På vissa individer hamnar spänning på under 0.7 V i avstängt läge och då fungerar det som det ska.
Men jag kan inte förstå hur det kan bli en spänning på basen när knapp inte är intryckt. Var kommer denna spänning ifrån?
Du skriver att "På vissa individer..." vilket betyder att du gör fler av dessa, alltså bör det finnas ett kretskort. Har du kört routing-check på det? Och clearence-check likaså?
Schemat visar alla delar som har med knapparna att göra.
Har producerat ca 150 kretskort från samma tillverkare utan problem. Men just denna knappkonstruktionen har krånglat hela tiden.
Första prototyp funkade inte alls, så jag fick löda på R27 och R29 för annars vad transistor alltid öppen. Då fungerade två prototyper som de skulle.
Nästa prototyp sväng fungerade bra om jag spänningsmatade via mitt debugkabalge vilket är 5 V + diod. MEN inte om jag matade direkt via 5 V, dvs utan skyddsdioden. Om jag då ändrade R27 och R29 till 500 Ohm så funkade det.
Men på en annan individ så funkade det inte heller när jag ändrat dessa motstånd till 500 Ohm.
Har kollar att dioderna är på rätt håll.
Börja misstänka att menbranswitch som knapparna sitter på inte ger helt avbrott när knappar inte är intryckta....
Vad är spänningen över R2 när det beger sig?
R5, R6, R28, R39 & R40 gör ingen nytta och kan tas bort. De är ju ändå parallellkopplat med R19 & R27 osv.
Har hittat felet. Det är dioderna D5 och D6 so orsakar spänningen. Tar jag bort dessa fungerar det som det ska.....jag har verifierat riktingen så frågan är hur detta kan inträffa.
Rick81: Det ska mätas en del innan det går att utröna något.
Alla mätningar ska refereras till GND!
* Spänningarna på nordsidan av de 5 st 10k (R6++).
* Spänningen på sydsidan av samma.
* Spänningen på östsidan och västsidan om R17 och R19.
Låt oss börja där, det kan ge lite idéer om var man ska leta.