Det är som så att jag har köpt mig en ESD matta, armband och verktyg.
Jag ska byta div delar i min laptop och jag kopplar allt som så att jag kopplar mattan till laptopen och sedan kopplar jag mattan till mitt armband.
Jag ser till att alla verktyg, delar m.m ligger på mattan innan dom går in i laptopen så att dom får samma potential.
Jag nuddar alltid verktyget + mitt finger mot metall inne i datorn innan jag börjar också bara utifall att. Ovansidan på USB ingången tar jag på, ni ser den på bilden bredvid där jag har fäst klämman.
Grejen är att jag tycker inte det finns något bra ställe att fästa krokodilklämman från mattan i laptopen, se bilden nedan hur jag har gjort jag vet att det är någon form av järn eller gjutning och bottenplattans skruvar går in där och kollar man så verkar även gångjärnen till skärmen vara fästa i samma material så antar att moderkortet m.m skruvas fast där med, annars finns det bara plast och kolfiber i datorn av det jag kan se.
Eller det kanske inte behövs, koppla ihop mattan och datorn med klämma? Mattan kanske ger laptopen samma potential som mig som att datorn ligger på den?
Så här har jag kopplat det nu:

Jag missade dock att jag behövde jorda mattan genom att koppla in den i ett jordat uttag här hemma.
Jag funderade om jag kan ta en skarvdosa och sedan fösta klämman i din inringade delen på skarvkabeln?