Första batch med monterade kort
Första batch med monterade kort
I morgon eller på torsdag får jag en första batch med monterade kort, runt 140 st totalt, 7 olika varianter, totalt ca 120 olika komponeter, totalt ca 1500 komponenter per batch om 7 kort.
Rätt nöjd, de fick ordern för 4 veckor sedan (bomar och gerber för 5 veckor sedan) och korten blev/blir klara idag/i morgon.
EDIT: Ämne som säger vad tråden handlar om. /GeekJoan
Rätt nöjd, de fick ordern för 4 veckor sedan (bomar och gerber för 5 veckor sedan) och korten blev/blir klara idag/i morgon.
EDIT: Ämne som säger vad tråden handlar om. /GeekJoan
Re: Första batch med monterade kort
Hur var priserna i förhållande till internationella leverantörer?
Jag antar att allt är lite enklare när man kan kommunicera direkt, och utan problem med olika språk och olika företagskulturer...
Jag antar att allt är lite enklare när man kan kommunicera direkt, och utan problem med olika språk och olika företagskulturer...
Har ärligt talat inte en blekaste aning, eftersom det ändå inte är intressant.
Sen är det svårt med de flesta montageföretagen, detta med volymer, eftersom det inte går att köpa rullar av alla komponenter, då det kostar en mindre förmögenhet.
Dock har vi hittat en leverantör som har ett väldigt speciellt avtal med en av de större icke-katalog-distarna, dvs de som i princip bara säljer till ytmonterare, så de får hela eller brutna rullar, använder det de behöver och skickar tillbaka rullarna, vilket skapar helt andra möjligheter och priser.
Sen är det svårt med de flesta montageföretagen, detta med volymer, eftersom det inte går att köpa rullar av alla komponenter, då det kostar en mindre förmögenhet.
Dock har vi hittat en leverantör som har ett väldigt speciellt avtal med en av de större icke-katalog-distarna, dvs de som i princip bara säljer till ytmonterare, så de får hela eller brutna rullar, använder det de behöver och skickar tillbaka rullarna, vilket skapar helt andra möjligheter och priser.
- lillahuset
- Gått bort
- lillahuset
- Gått bort
Spelar komponentkostnader så stor roll på så små serier?
Tycker det är ställ/uppstartskostnaderna som ändå blir störst med några tusen? komponenterna brukar väl ligga på listpris + 10%?
Eller vi kanske blir blåsta fast trevlig flexibel service är ju värt en del!
Tycker det är ställ/uppstartskostnaderna som ändå blir störst med några tusen? komponenterna brukar väl ligga på listpris + 10%?
Eller vi kanske blir blåsta fast trevlig flexibel service är ju värt en del!
Ja, det gör det naturligtvis, kan jag köpa AD-omvandlare för 50:-/st i stället för 90:-/st och jag gör åt totalt 100 st i en batch så är det en viss skillnad.
- lillahuset
- Gått bort
Ibland är det näst intill omöjligt att köpa kretsar i volym ~200st oavsett vad man vill betala.
-
Rätt lång tid. Tycker att fredag vecka två på mitt bord är rimligt att kräva om min legotillverkare har underlagen måndag morgon (och jag inte har strulat någonstans). Skall dom levereras fullständigt avtestade mot en komplicerad test spec. så tar det någon dag extra oftast.
Sedan så tar det oftast någon vecka extra om man byter till en ny legotillverkare.
Sedan så tar det oftast någon vecka extra om man byter till en ny legotillverkare.
Visst, men ändock bara 4000 kr.TomasL skrev:Ja, det gör det naturligtvis, kan jag köpa AD-omvandlare för 50:-/st i stället för 90:-/st och jag gör åt totalt 100 st i en batch så är det en viss skillnad.
Relativt andra utvecklingskostnader en liten summa...
Jo, förvisso. Men många bäckar små blir hela floder på den totala kostnaden.