I've got a dream

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
brauer

I've got a dream

Inlägg av brauer »

Hej!
Jag är modellflygare och vill utveckla min hobby. På nätet har jag sett en del projekt som är ganska tekniskt avancerade och vad man kan göra är ju riktigt häftigt!
Jag skulle vilja proppa en modell full med diverse häftiga grejer såsom nav.ljus, text2speech, loggning av olika värden (temp, höjd, fart etc), mao skapa en riktig liten värsting :)

NU till min fråga, är det lönt för mig att fortsätta läsa i FAQ, alla andra nybörjartrådar och datablad? Kommer jag överhuvudtaget kunna sätta ihop allt det där?
Jag är vän med lödkolven och har inte tummen på annan plats. Jag har programmerat VB.Net och läser fortfarande programmering.

Jag vill bara veta om jag ska lägga min tid på ngt annat än att studera digitalteknik på min fritid. :wink:

Ps! KANONTRÅDAR i FAQen. :tumupp: tack! Ds
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Absolut! Att du ska göra det alltså. Har du lite programmeringskunskaper plus är lite händig med lödkolven så har du ganska bra förutsättningar. Men räkna med att det tar ett tag att komma dit man vill. Du kan ju börja relativt enkelt med t.ex navljus som blir ett bra nybörjarprojekt för att sedan öka svårighetsgraden med enklare mätningar.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Är du bara lite ambitiös så är det inga problem alls!

Börja från början och läs/testa allt du kommer över. Då lär man sig snabbt :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänk sedan också på vikten så att du får upp modellen i luften sen. :wink:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Roliga projekt är tex autopilot för flygande saker (dock under överinseende :roll: )

Olika stabiliseringsprogram/konstflygprogram är ett annat kul projekt.

Det ultimata är en autonom helikopter!

Det är ABSOLUT värt att kombinera dessa områden!

Flyger modellflyg även jag har en elvisp som jag brukar krascha här utanför då & då. Helikopter _ÄR_ svårt tro mig.

Henry:Man kan lasta på mer än vad du tror på tex en modellhelikopter, det gäller bara att prioritera ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..och hur många cm från marken som man kan acceptera att den orkar lyfta allt man sen har satt på den. :lol:

Tänkte mer på om det handlade om ett litet flygplan med det jag sa då dom inte klarar av extra vikt lika bra som en helikopter om jag inte är fel på det.
brauer

Inlägg av brauer »

vill inte starta en ny tråd för en enda nybörjarfråga, så jag skriver här :)

När jag ska börja, vad bör jag satsa på? Har läst mig till att BasicStamps är enkla att jobba med, men de kostar ju också 10ggr så mkt som en del PIC. Vad skiljer dessa åt så att det påverkar mig som nybörjare?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tror att du skall ta en titt på AVR eller PIC. Har du mikrokntrollern så är utvecklingsmiljön gratis, i alla fall de vanligaste och du behöver inte speciellt många komponenter för att få det att fungera.

Lycka till!!
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

lite relaterat:
Hur pass dyr helkopter behövs för att kunna lyfta ca 0.5kg kamera?
Måste det till förbränningsmotor för det?
brauer

Inlägg av brauer »

För att det överhuvudtaget ska vara lönt att ha ett halvt kilo kamera på en heli, ska den hovra stadigt. En bra helikopter är Raptor 50, 60 eller 90. Det är inte helt enkelt att flyga helikopter.
En Raptor 50 med alla "runt om kring grejer", kostar runt 8-10 000 kr.

Det finns el-lösningar också, men de är knappast billigare.
Jag har en liten helikopter, Trex 450XL (rotordiameter ~680mm), och med allt har jag lagt över 10000kr. Bra saker, men lyfter INTE ett halvt kilo.

Ett bra helikopterforum på svenska
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den här ser annars riktigt kul ut! (Ett radiostyrt 'ufo'!)
brauer

Inlägg av brauer »

har flugit en sån i butik. Funkar som en heli, men lyfter inget heller :)
Betoning på leksak är nog rätt, för det är ingen jätteprecision i de där leksakerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När man ändå är inne på flygning:

För en massa år sedan byggde jag en svävare. Är egentligen väldigt nyfiken på modellflyg, men mina andra miljoner intressen har gjort att jag aldrig haft råd att köpa någon helikopter.

Har däremot en fråga: Är det möjligt att utgå från diverse datorfläktar (t.ex de med 80mm mellan 'vingspetsarna') och modifiera dem så att åtminstone fläkten lyfter någon decimeter från backen? Vad ska man tänka på (förutom vikten) ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testade för ett antal år sedan med en 12V fläkt kopplad till 27V och se om det kunde göra någonting men den lyfte inte ens en mm.

Skall du använda den egna motorn med tillhörande magnet så är 1 dm i det närmaste helt omöjligt, även efter modifiering av spolarna och även om spänningen är riktigt hög. Detta eftersom den inte är så stark pga att magneterna som används är så pass svaga av sig. Byter du däremot ut magneten (är egentligen en ring som är magnetiserad på ett visst sätt) mot neodym varianter, lindar om spolarna till några få varv tjock koppartråd, ändrar drivtrissorna till effekt tåliga saker så kan det kanske vara vara möjligt. Frågan är bara om fläktbladen håller för varvtalen som behövs. Fläktbladen skall helst vara av den moderna typen då de är betydligt bättre på att trycka fram stora mängder luft än dom gamla varianterna.

Såg en på nätet för något år sedan som testade sådant här fläktblad i en ducted-fan modell och den fungerade perfekt i låga vartal ända tills han drog på knappt halv (!) gas då fläkten total havererade vilket sände iväg stora bitar som förstörde en stor del av modellen för honom.

Jag satta fast ett sådant blad på en dremel en gång och drog på för fullt vilket obelastat är 35000 rpm så gissningsvis kanske lite drygt en 10000 rpm belastad med denna, och det höll bladen för ialf. Satan vad det blåste det var faktiskt nästan så att den hade kunnat lyfta dremeln för jag fick hålla lite hårt i den så den inte drogs ut händerna på mig. Hade man kunnat trimma fläktmotorn så pass mycket så hade den utan problem inte bara lyft 1 dm utan förmodligen några.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tror som Henry påpekar INTE att datorfläktar osv håller för göa varvtal, bladen på dessa är alldeles för tunga vilket skapar stor belastning på navet. Vill man ha stor dragkraft ska man nog ha modellgrejjor, kostar ju inte sååå mycket egentligen. Vissa av dessa klarar ledigt att lyfta både motorn och modellen vertikalt. (flygplan alltså).

Kolla på http://mft.nu grymt bra sida!

För att fotografera _BRA_ från en helikopter krävs rätt mycket faktist, de jag sett som gjorde det hade en ställning under helikoptern med en liten microkamera i sökaren. HAn fick BRA bilder med den men det var en stor helikopter! Plus att det är svårt att flyga helikoptern, det går inte att fota och flyga själv.

Jag har själv en rcheli som jag INTE kan flyga allt för bra. Man kan ju lasta på bra mycket och den orkar lyfta men man måste ju tänka på att den tappar lyftkraft då man tex flyger framåt.

Kul är det iaf, när man inte sopar i backen (vilket jag nästan alltid lyckas med) och sakerna går sönder (vilket de faktist ofta INTE gör eftersom modellen är så liten).
Skriv svar