110v i jorden från omformaren :-(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jockeh

110v i jorden från omformaren :-(

Inlägg av Jockeh »

Hej!

kör en 12v/1200W Mpp solar-omformare i garaget som backup på lite frysar, pumpar m.m.

skulle idag byta en lampa som slutat att fungera på rörelsevakten och upptäcker att jag har 110v på nollan..

då körde omformaren på solel, slog av solel och körde bara ren ström igenom omformaren så försvann problemet, har jag kopplat nåt fel nånstans eller är det omformaren ?

nån kunnig som kanske vet vad som blir/är fel ? :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: 110v i jorden från omformaren :-(

Inlägg av xxargs »

Hur kopplade du ur denna? - om du kopplar ur omvandlaren med jordad stickpropp så blir skyddsjorden friflytande och dom 110V du ser är från spänningsdelningen mellan avstörningskondingarna i ditt EMI-nätfilter både i omvandlaren och dina eventuellt inkopplade laster och denna spänning sjunker väldigt fort vid minsta lilla ström mellan skyddsjord och nollan.

Du mäter nu med en instrument som har 10 MOhm impedans så den lastar inte speciellt mycket under mätningen och därför ser du halva nätspänningen - medans skulle du mäta med en klassisk gammal vridspoleinstrument-multimeter så skulle spänningen vara lägre då denna belastar kretsen mycket mer.
Jockeh

Inlägg av Jockeh »

kopplade om det i själva omformaren, att omformaren skulle göra ström via batterier/sol eller bara "släppa" igenom strömmen, styr detta via en dator.

inkommande ström till omformaren har ett eget litet elskåp med brytare och säkringar och utgående ström till lasterna går via sitt eget lilla elskåp med brytare och säkringar, alltså kopplar inte i eller ut omformaren med stickpropp nej.

110v kom när omformaren jobbade och producerade ström via solceller och batterier, inte när han släppte igenom ström från nätet.

man kan se hur omformaren jobbar på den gröna displayen, svårt att få en bra bild på det men zoomar man lite så ser man det.
peo007

Inlägg av peo007 »

Om du mäter mellan Fas & Jord så har du väl 110V där också, vid batteridrift.
Jockeh

Inlägg av Jockeh »

ja, 119v där... ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

När du har elnätet inkopplad så är PE (skyddsjord) och neutral (nolla) ihopkopplade på lämplig punkt inne i din huvudcentral (inkommande ström i fastigheten) - när du går över till batteridrift så kopplas 'line' (fas), neutral (nolla) bort från elnätet medans skyddsjorden är kvar - vilket gör att neutral och line ut ifrån växelriktaren nu hamnar på var sida av skyddsjorden med ca 110 Volt var - som en transformator med mitt-uttag (vars mittuttag kopplas till PE) och 'line' på ena sidan och 'neutral' på andra sidan anslutningen av trafon. (vanlig lösning i USA för 110 Volt för belysning och små-el där man kopplar in ena sida och mitten av trafon och varsin ända utan mittuttaget inkopplad 220 Volt för effektslukande maskiner som elspisar och AC-anläggningar).

Nu har du förvisso med största sannolikhet ingen mittuttag på omvandlaren då det skulle bli brasa i omvandlaren när du kopplar tillbaka till nätdrift igen då PE och 'neutral' kopplas ihop igen via inkommande elcentral (såvida det inte är några reläer som frånskiljer vid omkoppling), men spänningen du ser vid batteridrift genereras av spänningsdelning mha. avstörningkondingar som skapar en 'virtuell nolla' som ligger mellan 'line' och 'neutral' och är kopplad till PE - dvs. vid en given punkt i tiden när du har 110 Volt på 'line' så har du -110 Volt motsvarande 'neutral' - man får 220 Volt mellan 'line' och 'neutral' men båda ger ca 110 Volt mot PE

liknande situation kan man också se när man kopplar in jordade datorer till ej jordade uttag (främst i äldre kåkar med de gamla ojordade uttagen) och då mäter man också ca 110 Volt mellan skyddsjord och till nolla respektive fas - men om man skulle komma emot nolla eller fas gentemot skyddsjorden samtidigt så är strömmen så liten att det inte är skadligt, även om det kan kännas.

Detta är noga reglerat hur mycket ström som får läcka i stickproppsanslutna apparater, dock kan det bli problem med lite väl höga strömmar om skarvsladden i fråga är kopplad till en hel hoper med datorer (som i en dator-hack) då även om läckströmmen är låg per dator så kan de sammantaget generera klart kännbara strömmar om man råkar komma åt det av misstag som att hålla i datorchassit och sparka på element (som troligen är jordat i panncentralen) samtidigt och man får en kännbar stöt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jockeh: översatt till praktik betyder det att om du gör exakt samma mätning men med ett 10k motstånd mellan måtproberna kommer du att få ett mycket lägre värde på spänningen.
Jockeh

Inlägg av Jockeh »

xxargs:
ok tack för svar! men .. är det fel ? händer det samma sak med en vanlig UPS när den går på batteri ?
skall/kan/bör jag göra nåt/koppla om nåt för att få bort det ?

Icecap: så det är bara fel på sättet jag mäter på? är det inte farligt som det ser ut ?
mår grejerna bra att gå på "UPS-ström" eller kan det hända nåt ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

"ok tack för svar! men .. är det fel ? händer det samma sak med en vanlig UPS när den går på batteri ?"

Med största sannolikhet ja, samma sak sker med mindre 1-fas bensin/diesel-elverk, där brukar generatorn dock vara mittjordade (och det rekommenderas att man slår ned ett jordspett etc.) - dvs. att line och neutral har 110-115V gentemot PE men har 220-230 V mellan sig. Amerikanska hushålls-elsystem är också byggd på det sättet (de har ingen 3-fas till normala fastigheter utan endast inom tyngre industri)

---

"skall/kan/bör jag göra nåt/koppla om nåt för att få bort det ?"

Nej, men är du osäker/orolig, ta dit elektriker så att denne får gå igenom det hela.

Är anläggningen installerad av elektriker så är det förmodligen rätt gjort och att koppla ihop PE och N görs bara på vissa tillåtna ställen (typisk inkommande elcentral i fastigheten med äldre inkommande 3-fas + PEN) och endast av elektriker. - denna ihopkoppling mellan PE och N får inte göras om igen hur som helst i undercentraler utan att det finns en konsekvenstänkande bakom det hela (och idag förmodligen förbjudet i allt nyinstallerat och krav på 5-ledare mellan dessa) - därav endast elektriker få hålla på med detta och däri följa gällande regemente.

Du får absolut inte under några som helst omständigheter själv koppla ihop PE och N tillsammas - de skall hållas åtskilda hela vägen till huvud-elcentralen!!!
Jockeh

Inlägg av Jockeh »

ok tack! nej jag skall inte koppla ihop dom sladdarna :-)
men kanske att man skall fixa ny jord? allt bakom UPS skall ha egen jord?

jaja .. mycket på gården har gammal el så det blir väl att bita i det sura äpplet o börja byta allt gammalt..
det här lär bli dyyyrt.. :shock:

och nej jag kopplar inte in sånt här själv :)

man blir bara lite orolig när man bara kontrollmäter lite och hittar såna här fel.
skall testa med 10k motstånd.
svanted

Inlägg av svanted »

att "faserna" från omformaren är flytande är väl i sig inget problem, det är ju som att ha en skyddstrafo inkopplad.
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

Jockeh skrev:
man blir bara lite orolig när man bara kontrollmäter lite och hittar såna här fel.
skall testa med 10k motstånd.
Kan nästan garantera att utrustningen fungerar som den ska, problemet är att man måste veta hur utrustningen är konstruerad för att kunna tolka resultatet av mätningarna.

De allra flesta märke, om inte alla, på omformare/växelriktare jag monterat/kontrollmätt, jobbar med jordstiftet som "nolla", och ca115V mot vart av ett av de två uttagshonorna i kontakten, d.v.s. ca230V som en vanlig apparat vill ha. Detta gäller bara vid drift från batteribank eller liknande.

Om omformaren/växelriktaren är gjord för att kunna växla till/från spänning från vanligt vägguttag, så blir funktionen likadan som i vägguttaget.
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Jag hade lite huvudbry när jag skulle sätta upp min solelanläggning. Spänningen på utgången fördelade sig jämnt på de två polerna, ca 115 V.
Mitt Meanwellaggregat har en inbyggd automatisk omkopplare till det fasta 230-nätet som slår till när batterispänningen når en kritiskt låg nivå. På så sätt finns alltid (nästan) 230 V till mina förbrukare.
Problemet för mig var om jag skulle köra förbrukarna flytande eller koppla ihop dem med centralens nolla. Beroende på aggregatets tillstånd så var ju uttagen ibland flytande och ibland "nollade" mot övriga uttag. Jag valde att koppla ihop aggregatets utgångar med centralens nolla. På så sätt vet jag att alla uttag funkar på samma sätt. Tom den gemensamma jordfelsbrytaren fungerar då.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har ovan också fast modell större dvs 4048. Jag har sett folk som får flytande men då när dom kopplat ut inkommande nolla från den. Unvik det om du kan...

Jag har inte spänning på nollan men jag bryter således också bara fasen in på den och inte nollan,
svanted

Inlägg av svanted »

fast med flytande "faser" behövs heller ingen jordfelsbrytare.
den behövs inte förrän man kopplar ihop nollorna.
så då är frågan varför man behöver koppla ihop dem?
Skriv svar