v-g: Jovisst, det är tråkigt att inte ha valmöjligheten
tecno: Min panna är en CTCT 265 från .... öhhh ... 1800-talet eller nåt... Det var bara att skära till monteringsluckan, borra hål till bulten, allt motsvarande den gamla oljebrännarens monteringslucka. Det tog sin lilla tid (1 timme ca) och då jag hade lite olje kvar fick oljebrännaren göra slut på det. Sen, då den hostade MYCKET slog jag av pannan, kopplade jag in strömmen från termostaten till Janfire'n, skruvade av oljebrännaren (4 mutter), monterade den anpassade platta med samma 4 mutter, körde in pelletsbrännaren och snäppade den fast, satte tanken på plats och fyllde i pellets.
Från jag slog av oljan till pelletsen började ge värme tog det ca: ½ timme!
Om Janfire är så sinnessjukt mycket bättre än andra vet jag faktisk inte men man behöver inte att byta panna och är därmed inte låst till pellets, jag kan återgå till olja på ½ timme eller elda med ved om jag vill (kombipanna).
Verkningsgraden är bra och det tror jag att den är på andra pelletsbrännare också men det finns tydligen INGEN annan på marknaden som man inte ska rensa varje vecka! Janfire NH (= No Hands) askar sig själv och rensas av sotaren, den startar elden automatisk med elektrisk tändning och är en "fire-and-forget", det ska vara ström och pellets, sen klarar den resten själv.
Min svåger har en annan typ och den måste man tända manuellt och rensa varje vecka!
Jag håller på med statistik och har än så länge en som anger hur många 1/100'dels sekunder som det är matat in pellets varje drifttimme, ska "putsas en del".
GSM-larm, fjärrstatus osv. är nästa steg, jag håller på för fullt. Att koppla en nivåsensor till veckoförrådet är inget problem sen, det kan sedan visa att det behövs "toppas upp" i fjärrstatus/SMS efter önskan.
Kommunikation med de äldre typer är "dödfödd", är inte inbyggd. Jag vet dock om att den nya version styrdosa ska styra de äldre typer brännare så småning om, därmed kommer kommunikation osv. som ett brev på posten....