2.4Kw värmeelement - Få ner effekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KONSTAPEL-MURMEL

2.4Kw värmeelement - Få ner effekt

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Har sex st värmare på 2.4 kW styck. Det sitter tre värmare i ett kärl för att värma vatten och de tre andra för att koka vört.

Bild

De är kopplade på halvledarreläer som styrs med en Raspberry pi.

Vi kokar upp vörten med tre värmare och sedan stängs en av då två räcker för att hålla vörten i kok.

Dessvärre brände två värmare av alla och behöver nu blästras för att få rena.

Min fråga är hur jag ska göra för att få ner effekten på dessa värmare. Skulle helst vilja köra 2.4 kW * 3 i början när det värms upp och sedan switcha över till kanske 1.2 kW * 3 för långkoket. Några idéer?
Senast redigerad av KONSTAPEL-MURMEL 14 mars 2017, 19:27:46, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Re: 2.4Kw värmeelement - Få ner effekt

Inlägg av danielr112 »

50% duty cycle funkar fint.

SSR relä så kan du switcha dem på och av med rellativt korta intervall. t ex var 5e sekund. Det borde se till att du inte bränner dem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Förstår jag dig alltså rätt att det "bara" sitter tre värmare i kärlet och att dom andra tre är i ett annat kärl?

Sitter det sex värmare i samma kärl hade du nämligen enkelt kunnat ha ett par kontaktorer som slår om till att seriekoppla dom två och två, för att då hade det blivit 6st element á 600W i stället :-)
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Hur skulle det vara med en omrörare så det inte kan bränna fast.
Den varma vörten formligen rusar förbi elementen i blixten hastighet så inte hinner något bränna fast.
Känns lite "för mycket" med så kraftig uppvärmning för endast 100l "vatten". Och om så borde denna energi komma från kärlets sidor med större yta. Men lite rotation på bygget som borde det fungera.

Vad då kokar vad är det för vört som skall koka?
KONSTAPEL-MURMEL

Meduza skrev:Förstår jag dig alltså rätt att det "bara" sitter tre värmare i kärlet och att dom andra tre är i ett annat kärl?

Sitter det sex värmare i samma kärl hade du nämligen enkelt kunnat ha ett par kontaktorer som slår om till att seriekoppla dom två och två, för att då hade det blivit 6st element á 600W i stället :-)
Precis, tre värmare i ena kärlet och tre i det andra!
danielr112 skrev:50% duty cycle funkar fint.

SSR relä så kan du switcha dem på och av med rellativt korta intervall. t ex var 5e sekund. Det borde se till att du inte bränner dem.
Problemet är att det är sådan fruktansvärd delay i Codesys tack vare flera ds18b20-tempgivare (som dessutom inte verkar vara speciellt bra). Hela 13-sekunders delay. Ska försöka komma undan detta på något jädra vänster, men har inget lyckats ännu.

Bra tips! De reläer vi använder har ju inga rörliga delar så de bör gå att slå från och till utan att slitas på.
Sahlin skrev:Hur skulle det vara med en omrörare så det inte kan bränna fast.
Den varma vörten formligen rusar förbi elementen i blixten hastighet så inte hinner något bränna fast.
Känns lite "för mycket" med så kraftig uppvärmning för endast 100l "vatten". Och om så borde denna energi komma från kärlets sidor med större yta. Men lite rotation på bygget som borde det fungera.

Vad då kokar vad är det för vört som skall koka?
Kanske, men känns som lite väl mycket arbete.

Vört som ska vi öl!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu får du ta det jag skriver med en nypa salt för jag har aldrig provat det själv, men läst lite om det.

I Codesys så finns det inte något som i mikrokontroller-världen kallas "interrupts", utan man använder Task och Events istället.
Vad jag tror du kan göra är att sätta upp en Cyclic Task, i det här fallet slå på/av SSR:en, som triggas av ett event, dvs när vörten kommit till kok.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så men jag tror att du på det här sättet "prioriterar upp" styrningen av SSR:en och behöver inte bry dig om delayen.
Däremot, om du har andra väldigt tidskritiska system så får man tänka en sväng till. Men som sagt, läs lite om Task och Event och se om det kan hjälpa er.
KONSTAPEL-MURMEL

Magnus_K skrev:Nu får du ta det jag skriver med en nypa salt för jag har aldrig provat det själv, men läst lite om det.

I Codesys så finns det inte något som i mikrokontroller-världen kallas "interrupts", utan man använder Task och Events istället.
Vad jag tror du kan göra är att sätta upp en Cyclic Task, i det här fallet slå på/av SSR:en, som triggas av ett event, dvs när vörten kommit till kok.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så men jag tror att du på det här sättet "prioriterar upp" styrningen av SSR:en och behöver inte bry dig om delayen.
Däremot, om du har andra väldigt tidskritiska system så får man tänka en sväng till. Men som sagt, läs lite om Task och Event och se om det kan hjälpa er.
Tack för svar.
Jo, som jag förstått det ska det gå att lägga ds18b20-biten i en egen task och på det sättet få ner fördröjning på givarna(dock aldrig under 750ms per givare, iaf med upplösningen som är förinställd) och även då lämna den andra koden fri från fördröjning. Har inte lyckats men får väl försöka lite till.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det tar ca 750ms för en ds18b20 att konvertera den analoga temperaturen till digitalt värde, sedan tar själva överföringen av datat bara några ms.

Pga detta finns ett kommando att skicka ut som konverterar alla givare samtidigt. Sedan gör man läsningen. Totalt bör det ta mindre än en sekund att läsa av 10st givare.
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Vad jag ställde mig frågande till var just koka eftersom det där med koka innebär omkring 100 grader vilket låter för varmt.
Har i skallen 82 grader men det sitter rätt löst. Men 100 låter för mycket med tanke på ......
Jag har en Mjölner som är Mästare, får höra med honom vad som kan tänkas hända vid 100 grader.

Slänger du in lite vacuum så kommer kokpunkten att reduceras, öl fodrar omsorg om vi finsmakare skall befatta oss med den.
svanted

Inlägg av svanted »

Slänger du in lite vacuum så kommer kokpunkten att reduceras
vad är vitsen med det?
effekten har väl med temperaturen att göra, typ att smakämnen ska lakas ur...
om det bubblar eller inte beror ju på lufttrycket?
KONSTAPEL-MURMEL

mrfrenzy skrev:Det tar ca 750ms för en ds18b20 att konvertera den analoga temperaturen till digitalt värde, sedan tar själva överföringen av datat bara några ms.

Pga detta finns ett kommando att skicka ut som konverterar alla givare samtidigt. Sedan gör man läsningen. Totalt bör det ta mindre än en sekund att läsa av 10st givare.

Det kommandot skulle jag gärna lägga tassarna på. Så som jag fattat det tar det 750ms per givare. Vi använder tre st, vilket bör bli 2.250s för att få en ny temperatur visad. Det är något helskumt just nu som gör att fördröjningen blir oooootroligt lång. Kan bifoga koden lite senare ikväll.
mrfrenzy skrev:Det tar ca 750ms för en ds18b20 att konvertera den analoga temperaturen till digitalt värde, sedan tar själva överföringen av datat bara några ms.

82 grader värms vattnet till när man lakar. Alltså spolar igenom malten en sista gång för att få ur de sista.

Koka ska vörten göra - i över en timme.
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Jag har fått lite mer inblick:Kokning skall utföras men vid mäskning är det för varmt, nånstans vid 65-70 grader för att enzymerna skall jobba bra....

Helt kass vid vacuum såvida inte man gör denna på någon topp och kanske inte ens det hjälper men kraftig agitation lär vara bra om man har element som det kan bränna fast vid!
Sen å andra sida så hade det kanske varit toppen med kokning vid 65 grader, det vet i inget om eftersom inte någon har provat vad jag vet. Detta genom att en agitation du uppstått så man inte behövt någon omrörare.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Sahlin skrev:Vad jag ställde mig frågande till var just koka eftersom det där med koka innebär omkring 100 grader vilket låter för varmt.
Har i skallen 82 grader men det sitter rätt löst. Men 100 låter för mycket med tanke på ......
Jag har en Mjölner som är Mästare, får höra med honom vad som kan tänkas hända vid 100 grader.

Slänger du in lite vacuum så kommer kokpunkten att reduceras, öl fodrar omsorg om vi finsmakare skall befatta oss med den.
Ja, och hur tjock och tung blir din kokanordning?

0,5 bar absolut = ca 80C kokpunkt, det krävs kraftiga plåtar för en kokbytta.

Bränner det fast på elementen finns det bara en lösning- minska ytbelastningen eller se till att det inte står stilla vid elementen men omrörning är svårt att få till bra runt alla elementen.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

En metod är direkt elektrisk uppvärmning. Vätskan som skall värmas upp utgör själva värmeelementet (resistorn). Ingen risk för lokal överhettning.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vansinnigt när det är livsmedel. Elektrodmaterial frigörs i vätskan.
Skriv svar