Monokoppling från dvs. förstäkare?
Monokoppling från dvs. förstäkare?
Hej är ny här och undrar hur man kan koppla utan att bränna upp något vitalt i min omgivning såsom något i förstärkaren.
Vi kan börja med en rörförstärkare, kan man utan större problem koppla ihop kanal 1 och 2 parallellt?
Och hur går det med "impedansen" om högtalare är 4ohm resp. 16?
Och samma händelseförlopp med en transistorförstärkare vad är tillrådligt under vilka förhållande?
Monokoppling efter förstärkarnas högtalaruttaget är det intressanta för min del och det är denna som jag önskar får lite inblick i.
Vi kan börja med en rörförstärkare, kan man utan större problem koppla ihop kanal 1 och 2 parallellt?
Och hur går det med "impedansen" om högtalare är 4ohm resp. 16?
Och samma händelseförlopp med en transistorförstärkare vad är tillrådligt under vilka förhållande?
Monokoppling efter förstärkarnas högtalaruttaget är det intressanta för min del och det är denna som jag önskar får lite inblick i.
- prototypen
Re: Monokoppling från dvs. förstäkare?
Normalt försöker man få låg utgångsimpedans på förstärkare och det är inte säkert att förstärkningen är helt lika mellan kanalerna så risken finns att de kommer att motverka varandra. Ena kanalen gasar och den andra bromsar.
Bryggkoppling fungerar men ställer andra krav.
Dubbla högtalare är ju en lösning.
Tänk på att det gör bara 3 dB, knappt märkbart.
Protte
Bryggkoppling fungerar men ställer andra krav.
Dubbla högtalare är ju en lösning.
Tänk på att det gör bara 3 dB, knappt märkbart.
Protte
man parallelkopplar sällan slutsteg, i de fall de har en knapp för mono är det bryggkoppling,
då är de avsedda för det och klarar strömökningen då varje slutsteg "ser" en halverad impedans på hötalarelementet.
gör man en egen motfaskoppling måste slutstegen vara identiska.
signalen inverteras till den ena förstärkaren och man kopplar högtalaren mellan förstärkarnas utgångar.(utan jord)
då får man dubbla spänningen iom att de jobbar i motfas.
då är de avsedda för det och klarar strömökningen då varje slutsteg "ser" en halverad impedans på hötalarelementet.
gör man en egen motfaskoppling måste slutstegen vara identiska.
signalen inverteras till den ena förstärkaren och man kopplar högtalaren mellan förstärkarnas utgångar.(utan jord)
då får man dubbla spänningen iom att de jobbar i motfas.
Rekommenderar dig på det bestämdaste att avstå från sammankoppling av högtalarutgångarna på två slutsteg!Sahlin skrev: Monokoppling efter förstärkarnas högtalaruttaget är det intressanta för min del och det är denna som jag önskar får lite inblick i.
Om man vill ha identiska signaler på utgångarna d.v.s. monoljud kopplar man helt enkelt ihop signalerna tidigt i förstärkaren.
Beträffande högtalarimpedanserna:
Parallellkopplar du 4 och 16 Ohms högtalarna blir resultatet 3,2 Ohms impedans.
Ljudet blir högre i 4 ohms högtalaren än i 16 Ohm´aren.
Nu är enda problemet som jag ser det att ena steget i samma förstärkare går utan något arbete eftersom det är ett stereo.
Och det var detta som jag önskad lösa på bästa sätt.
Får kanske sätta ett motstånd på ena kanalen när det gäller rör.....?
Sen har jag hört att transistor.... tål att gå utan någon last??????
Och det var detta som jag önskad lösa på bästa sätt.
Får kanske sätta ett motstånd på ena kanalen när det gäller rör.....?
Sen har jag hört att transistor.... tål att gå utan någon last??????
Ja, transistorslutsteg kan gå utan last.
Om du vill ha billiga högtalare, titta hos Erikshjälpen.
Om du vill ha billiga högtalare, titta hos Erikshjälpen.
Just det bara en högtalare, har lite dåligt med kulor så det får gå med en. Som ni säkert vet så kan högtalare både ta plats och pengar och det känns inte alltid så befogat med två av en viss dignitet.
Ännu ett problem är nog att det där med billig högtalare är mycket svårt att finna i mitt fall vilken loppis jag än besöker eftersom mina karv är något extra i förhållande till det normala.
Så nu slog mig tanken att plocka bort några rör på steg nr:rör, det kanske kan vara en bra lösning? Hur är det med förstegsrören. Eller räcket det med ett i det fallet. I regel är där 4st. Några stora nackdelar mer detta förfarande?
Med transistor... är väl problemet i stort sett utrett?
Ännu ett problem är nog att det där med billig högtalare är mycket svårt att finna i mitt fall vilken loppis jag än besöker eftersom mina karv är något extra i förhållande till det normala.
Så nu slog mig tanken att plocka bort några rör på steg nr:rör, det kanske kan vara en bra lösning? Hur är det med förstegsrören. Eller räcket det med ett i det fallet. I regel är där 4st. Några stora nackdelar mer detta förfarande?
Med transistor... är väl problemet i stort sett utrett?
Har du ovanligt stora krav på högtalare?
Vad sitter det för slutrör i förstärkaren?
Använd ett motstånd som last till den ena utgången.
Vad sitter det för slutrör i förstärkaren?
Använd ett motstånd som last till den ena utgången.
Sen är det väl mest aktuellt med transistorsteg till just denna högtalare men givetvis så kommer jag att prova hur t.ex. ett 300B klarat biffen. Sen står väl El34, 6L6 och KT88 på tur.
Kom på att jag undrar över vad och om det kan finnas någon gräns för hur högt motstånd till rörarens utgång denna kan stå ut med?
Som exempel är ett spik som kortsluter skadligt???
Får tacka Soundb... som hjälpt mig i trängda lägen tidigare, är det inte Nic såsäg? En hyvens kille som är duktig i konsten att förmedla till en annan som är lite mer medellös.
SM7CZR du rekommenderade min en gång i tiden att lämna iväg ett rörsteg som var sönder, men jag är en envis typ så jag lyckade laga det själv. Vad tusan har man lyckats med "allt" innan så inte skall man ge upp såhär som en slutkläm.
Är riktigt spänd på hur 300B klara min högtalare eftersom det i min ägo aldrig drivit en golvhögtalare. Frun hör en myggfis på 100m avstånd så det är inte ofta jag kommer att kunna bränna på.
Men den dagen det är dags så skall det firas med en "bägare".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har inget minne alls av det.SM7CZR du rekommenderade min en gång i tiden att lämna iväg ett rörsteg som var sönder

Men vem kan minnas alla dessa otroliga optimister som tror dom kan allt när dom i verkligheten är helt kass.
Så jag har full förståelse för att du inte minns just detta.
Sen är det väl så att det inte är en gång denna rekommendation utspelats från dig vilket också kan ställa till det.
Har för mig att du applåderade mitt spel av Les Paul musik vid det tillfället och har du aldrig gjort det så tar jag fel på person. Även jag kan har fel och det finns nästan inget som är så glädjande för min del. Gör man aldrig något så gör man aldrig några fel, så fel bevisar något för en själv.
Skall börja med ett motstånd som inte kroknar än om man skulle dra på lite extra, detta mellan ena kanalens utgångar enl. din rekommendation, sen får jag se det kan nog finnas något lite mindre?
Jag måste erkänna att lagom inte är mitt motto.
Helt riktigt och jag kör fortfarande med mina 63ohm på alla högtalarutgångarna (givet vis använder det största ohm-värdet på resp. förstärkare) och kommer säkert att fortsätta med det till dödagar. Vet inte varför men man gilla väl att kolla läget.
Men det är klart langar någon upp en 5-hundrig så kan jag väl sätta in ett motstånd för att få ner impedansen.
Nu vi får ha en bild av min goding med 6L6, köpte den utan att lyssnat på den, är mycket nöjd med den än om den tillhör det största oljudet utan signal. Men det är förlåtet eftersom den är så Goooo!
Och dämpfaktorn är helt kass men det har ingen betydelse, är ner på 15 eller var det 5.
Jag myser bara jag tänker på den.
Köpte den beroende på att bues-gubbarna i New Orleans gillade den och är det någon som vet hur musik skall låta så är det dom anser jag, men jag kan naturlisch ha fel! Dom måste ha uppnått en ålder av 60år för att godkännas som inkörda så man kan lita på att dom vet hur.
SM7CZR nu gjorde du en riktig groda så ditt inlägg försvann, det är hårda tider, se upp så du inte får gå i fängelse utan att passera Gå!!!!
Och i.o.m. detta sitter jag också på pottkanten, skall vi sitt i samma cell i fångbölet det är frågan? Tar du med dig lite bröd
så kör jag med tungt vatten.
Men det är klart langar någon upp en 5-hundrig så kan jag väl sätta in ett motstånd för att få ner impedansen.
Nu vi får ha en bild av min goding med 6L6, köpte den utan att lyssnat på den, är mycket nöjd med den än om den tillhör det största oljudet utan signal. Men det är förlåtet eftersom den är så Goooo!
Och dämpfaktorn är helt kass men det har ingen betydelse, är ner på 15 eller var det 5.
Jag myser bara jag tänker på den.
Köpte den beroende på att bues-gubbarna i New Orleans gillade den och är det någon som vet hur musik skall låta så är det dom anser jag, men jag kan naturlisch ha fel! Dom måste ha uppnått en ålder av 60år för att godkännas som inkörda så man kan lita på att dom vet hur.
SM7CZR nu gjorde du en riktig groda så ditt inlägg försvann, det är hårda tider, se upp så du inte får gå i fängelse utan att passera Gå!!!!
Och i.o.m. detta sitter jag också på pottkanten, skall vi sitt i samma cell i fångbölet det är frågan? Tar du med dig lite bröd
så kör jag med tungt vatten.
Eftersom du inte ville avslöja ditt avslutade konto för mej så ville jag inte heller skylta med det här. Så det var inte alls någon groda
utan jag ville bara ha besked på att jag hittat din gamla tråd som jag frågade dig om. Men jag lyckades hitta det ändå och det var ju
för att jag var envis och lekte deckare.
Beträffande din kära rörförstärkare som saknar en högtalare så anser jag att vi är överens om att du känner till vilken utgångsimpedans den har på högtalarutgångarna och att motståndet skall vara på samma resistansvärde som förstärkarens utgångsimpedans.
Effekten på motståndet får du anpassa till den maximala ljudstyrka du tänker avnjuta din Les Paul musik med.
Ja, då har vi klarat ut detta utan att jag rekommenderat dej något som du inte själv kan åtgärda, eller hur?
utan jag ville bara ha besked på att jag hittat din gamla tråd som jag frågade dig om. Men jag lyckades hitta det ändå och det var ju
för att jag var envis och lekte deckare.

Beträffande din kära rörförstärkare som saknar en högtalare så anser jag att vi är överens om att du känner till vilken utgångsimpedans den har på högtalarutgångarna och att motståndet skall vara på samma resistansvärde som förstärkarens utgångsimpedans.
Effekten på motståndet får du anpassa till den maximala ljudstyrka du tänker avnjuta din Les Paul musik med.
Ja, då har vi klarat ut detta utan att jag rekommenderat dej något som du inte själv kan åtgärda, eller hur?

Ja, det var ju inte svårt att hitta det gamla konton. Bara att NAVigera lite.
Varför använda dubbla konton? Det förvirrar bara och dessutom är det emot forumpolicyn.
För att bli lite on topic: Sätt ett motstånd på den kanal du inte tänker använda och se till att du inte har någon insignal på den kanalen. På så sätt behöver du inte ha något stort effekttåligt motstånd utan det borde räcka med en watt eller så.
Varför använda dubbla konton? Det förvirrar bara och dessutom är det emot forumpolicyn.
För att bli lite on topic: Sätt ett motstånd på den kanal du inte tänker använda och se till att du inte har någon insignal på den kanalen. På så sätt behöver du inte ha något stort effekttåligt motstånd utan det borde räcka med en watt eller så.
Vad jag inte riktigt förstår är hur man kan kalla det dubbla konto eftersom Prata Bas för mig är ett annat forum än detta.
Men jag har inte lekt spanare på samma sätt som SM7CZR så jag kanske har fel.
Tycker på något vis att det inte känns så viktigt.
Men det är klart, är det så att det är samma forum så får jag hälla mig inför överheten och genast be om ursäkt för detta
övertramp.
Jag är nu rätt glad över den insikt jag fått och skall med tiden asa in min högtalare för vidare inkoppling.
Som sagts tidigare det där med bägare, ett stort problem kan bli vilken bägare som kan tänkas i detta fallet?
Möjligen skulle jag använda en av bakelit med tanke på den isolerande effekten detta fenolhartz kan utöva på omgivningen eftersom man inte vill bli störd vid ett sådant tillfälle.
Är det inte också så att glasbägare är lite ute bland oss gossar som kan slå gnistor med knäna?
Men jag har inte lekt spanare på samma sätt som SM7CZR så jag kanske har fel.
Tycker på något vis att det inte känns så viktigt.
Men det är klart, är det så att det är samma forum så får jag hälla mig inför överheten och genast be om ursäkt för detta
övertramp.
Jag är nu rätt glad över den insikt jag fått och skall med tiden asa in min högtalare för vidare inkoppling.
Som sagts tidigare det där med bägare, ett stort problem kan bli vilken bägare som kan tänkas i detta fallet?
Möjligen skulle jag använda en av bakelit med tanke på den isolerande effekten detta fenolhartz kan utöva på omgivningen eftersom man inte vill bli störd vid ett sådant tillfälle.
Är det inte också så att glasbägare är lite ute bland oss gossar som kan slå gnistor med knäna?