Göra om talboks-CD till mp3 eller wma
Göra om talboks-CD till mp3 eller wma
Kanske fel forum för detta, men det verkar som om ni kan en hel del om det mesta. Har lånat en talbok (Henning Mankell, Brandvägg) som jag tänkte lyssna på med min mp3-spelare. Men jag vet inte hur jag ska kunna göra om filerna till mp3 eller wma, det ligger en spelare (verkar vara Sony:s) på cd:n som man använder, det går alltså inte att öppna filerna med t.ex. WMA. Man kan heller inte se filerna med utforskaren. Är det någon som har något tips på program som skulle kunna fixa problemet? Min systerson laddade hem ett program (vet inte vad det hette) men det bara "hackade" fram ljudet, funkade alltså inte.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Nä det funkade inte med audiograbber
Man hör bara enstaka ord sen är det bara knaster emellan. Har försökt med alla möjliga inställningar med samma nedslående resultat. Har dock inte provat att kopiera direkt från ljudkortet... men det känns som overkill, i så fall är det bättre att låna en annan bok, med kopierbara filer. Dom andra talböckerna som jag har lånat är det inga problem med.

Man hör bara enstaka ord sen är det bara knaster emellan. Har försökt med alla möjliga inställningar med samma nedslående resultat. Har dock inte provat att kopiera direkt från ljudkortet... men det känns som overkill, i så fall är det bättre att låna en annan bok, med kopierbara filer. Dom andra talböckerna som jag har lånat är det inga problem med.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har ett tips.
Installera Win98. Skaffa dll-filen 'cdfs' och lägg i c:\windows\system.
När man öppnar "Den här datorn" och sedan väljer "öppna" på CD-enheten så möts man av mappar med namn som "16bit", "mono", "stereo", "44khz" mm.
Därifrån flyttar man helt enkelt över ljudfilerna (som finns i wav-format) till hårddisken.
Detta trick fungerar på i princip alla skivor.

Installera Win98. Skaffa dll-filen 'cdfs' och lägg i c:\windows\system.
När man öppnar "Den här datorn" och sedan väljer "öppna" på CD-enheten så möts man av mappar med namn som "16bit", "mono", "stereo", "44khz" mm.
Därifrån flyttar man helt enkelt över ljudfilerna (som finns i wav-format) till hårddisken.
Detta trick fungerar på i princip alla skivor.
Har du provat programmet Freeripp (http://www.mgshareware.com/frmmain.shtml)
Kör det i en gammal maskin med gammal cd-spelare.
Själv har jag knäckt flera kopieringskyddade musikcdskivor med en dator från -98 och Freerip.
Kör det i en gammal maskin med gammal cd-spelare.
Själv har jag knäckt flera kopieringskyddade musikcdskivor med en dator från -98 och Freerip.