Transformator bilbatteriladdare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Udd

Transformator bilbatteriladdare.

Inlägg av Udd »

Hej,

Nu kommer det kanske en lite dum fråga men vågade inte testa detta utan att fråga.:)

Bilbatteri laddaren(automatisk) tänkte jag använda som strömkällantill en hemma byggd eps/xps(frigolit) skärare som består av en stål tråd som hettas upp med 12v. Minus och plus polen kopplas till varsin ända av ståltråden, som då blir het.

Eftersom laddaren är automatisk så kommer ingen ström ut klämmorna före de är kopplade till ett fungerande batteri. Jag tänkte då koppla in kablarna till skäraren direkt till transformatorns utgående kablar, d.v.s. De som går in till det lilla kretskort som finns inne i laddaren.
De kablar som kommer ur ut trasformatorn borde ju va 12v eller hur? Tyckte bara de såg såpass grova ut att jag inte vågade koppla in mig på dem(saknar spänningsmätare). Men det måste ju va så att dessa inte har mer än 12v i sig. Tacksam för svar!

Chiao
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Transformator bilbatteriladdare.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag skär med tolv V. Men kan inte din laddare, så koppla ett batteri parallellt då.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

När jag skär skum på det sättet använder jag kanthaltråd, som är en ganska högresistiv tråd - just för att strömmen inte ska bli alldeles för hög i kretsen.
Om du kortsluter batteriladdarens trafo med en ståltråd så kommer du troligen att överbelasta laddaren om du inte har en konstantströmsreglering på transformatorn..
Udd

Inlägg av Udd »

Jo jag brände en 12v transformator redan. Den höll bra länge, men inte hela vägen. Jonjag tänkte att jag kanske köper en billigt amg batteri http://www.clasohlson.com/se/AGM-batteri/36-5459 oxh har det som strömkälla annars och laddar det vart efter det behövs eller paralellt då. Det batteriet borde väl kunna laddas med helt vanlig automatisk bilbatteri laddare.
bearing

Inlägg av bearing »

Köp en sån här, eller liknande. Inställbar strömstyrka vid frigolitskärning. Och så kan du ladda litiumbatterier med den.
https://hobbyking.com/en_us/imax-b6-ac- ... -copy.html
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jo, du behöver nog begränsa strömmen på nåt sätt.. Har du en vanlig ståltråd och ett bilbatteri lär det brinna någonstans..
bearing

Inlägg av bearing »

Den stora fördelen jag ser med konstantström är att man inte behöver tänka på längden. 10cm får samma temperatur som 1m.

Med konstant spänning behöver man ju antingen ha rätt längd, rätt diameter, eller rätt resistivitet, för att få önskad temperatur
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Motståndstråd kan du ta från en skrotad brödrost. Den har högre resistans än vanlig ståltråd.
Udd

Inlägg av Udd »

Hur lång tråd har man i en brödrost? Behöver vara ca 1 m. Testade också med en laptop transformator som gav 24v ut men väldigt lite ampere och då blev den knappt varm. Vad bör man egentligen ligga på för ampere för att få tråden het?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har använt rostfri ståltråd med bra resultat. Häromdagen provade jag med en rulle som såg ut att vara 0,5-1mm. (Kan inte ange exaktare då jag inte mätte diametern, och det är svårt att bedöma ur minnet.) Strömmen 2,3-2,4A var lagom för att skära XPS med denna tråd. När jag lade ett vått finger mot tråden fräste den till direkt, men blev inte så varm att den glödde. Vet inte vad jag ska gissa på, 200°C?

Jag använde en batteriladdare med digital inställning av strömmen som strömkälla. Väldigt smidigt. Dock hade denna batteriladdare inte något speciellt program för frigolitskärning, så jag använde NiCd-läget. Detta innebar att laddaren stannade 5 sekunder varje minut för att känna av batterispänningen. Så det var ju inte så lämpligt. Men den jag länkade till (nyare version av min laddare) har ett speciellt program för frigolitskärning, så den skulle jag rekommendera.
Udd

Inlägg av Udd »

Ok! Jag körde en 0,10 gitarr streng med gott resultat tills min modem transformator gav upp och luktade bränt.
larsanderss

Inlägg av larsanderss »

Jag har gått och funderat på att bygga en grej som jag använde till glödstiftmotorer en gång i tiden... en pryl som pulsar ström till glödtråden i stiftet och har stiftet (i mina drömmar skärtråden) på nåt vis kopplad som ett ben i en wheatstonebrygga. Om motorn är sur blir det längre pulser för att hålla tråden jämnvarm (resistansberoende på nåt vis) och när den tänder blir pulserna kortare och man bränner inte upp tråden som med ett nerställt vridmotstånd......

Är det någon som vet nåt och som tycker att det låter som en rimlig ide ?? Jag har all info om bygget i en bok på jobbet, kan scanna och lägga hit om det behövs....

Tanken är att skära diverse frigolitbitar till kommande flygplan och kanske bitar till foderlådor åt bina...............

Lars A
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan gå om man gör det rätt. Alla ledande materialer har ett motstånd som varierar med temperaturen och man kan till viss del använda detta vid att ha en konstant ström som värmar tråden till önskat temperatur.

Om man sedan mäter spänningen över tråden vid uppstart kan man reglera vid att styra strömmen så att den resulterande spänning är konstant.

Detta blir ju i essens det samma som att ha konstant spänning men vid att först köra obelastat tråd och då låsa den resulterande spänning kan det fungera på alla trådlängder.

En mer drifteffektiv lösning kan vara att köra med PWM och i "pausen" dra en blygsam ström genom tråden. Den resulterande spänning kan användas till att styra duty-cycle till att ge bra snitt.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag har en vridtransformator som matar en 230-24v transformator när jag skär frigolit och andra plaster och jag använder kanthaltråd. På det sättet kan jag finjustera värmen, tråden ska nästan glöda för att det ska bli bäst resultat.
Skriv svar