Fel på spisen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lacariuz

Fel på spisen

Inlägg av Lacariuz »

Det är är mitt första inlägg i forumet och jag är en nybörjare på allt vad el heter så ni får stå ut med lite dumma frågor. :shock:

Våran spisplatta på glashällen har lagt av men jag kan inte lista ut vad det är som kan vara fel. Det första jag gjorde var att mäta om det fanns nån spänning fram till plattan, vilket det gjorde
( 220volt ). Så då tänkte jag att det måste vara själva plattan som var trasig. Beställde en ny satte in den men fortfarande samma fel :(
Så då följde jag den vita och gula kablarna ner till kretskortet på baksidan. koppla lös kabelskorna från kretskortet och mäte igen, när jag slår på plattan får jag 220 volt på plintarna och o volt när jag stängt av plattan. Och man kan höra hur relät klickar till varje gång.

Jag har även testat att byta plats på effekregulatorerna ( knapparna på fram sidan ) men ingen skillnad.

Men jag tycker ju att om det går fram 220 volt till plattan borde den inte starta då? eller vad är det som styr den egentligen.

Mvh Andreas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Re: Fel på spisen

Inlägg av RD »

Den nya plattan är märkt 400V och för att den ska fungera ska du alltså ha 400V mellan den gula och vita sladden.
Är den gamla plattan 400V?
Inkopplingen ser inte lika ut på gamla och nya. Hur vet du att den nya ska vara kopplad som du ritar?
Vad mäter du mot när du får 230V på vit och gul?

Fler frågor än svar.. :)
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Jag har beställt med hjälp av produktnummer och PNC nummret på spisen, via husqvarna support. Så jag hoppas att jag fått rätt platta. Jag har inte mät mellan gul och vit för att kolla om jag får 400volt. ska göra det imorgon när jag får tid.
Och det är tydligen en ny modell på plattan jag fått så därför ser den lite annorlunda ut. Jag har tittat på den gamla plattan och tycker att det verkar vara mest logiskt att koppla den så som jag ritat på bilden men jag kan ha fel :)

Och när jag mät fram 230volt så jag jag haft den svarta mät stickan ( eller vad det heter ) på en jordkabel eller mot chasit och den röda stickan mot den röda och gula kabeln.

Men borde inte plattan gå igång om det är 230volt fram till den? :humm:
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

och spisen är en 400 voltare.
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Jag har mät mellan den gula och den vita nu men då får jag inget värde alls. tror att det inte skall va 400volt till någon av plattorna.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Eftersom plattan är märkt 400V behöver den 400V. På 230V skulle den ev bli ljummen.
Är det inte 400V på de två trådarna och de är de enda som går till plattan så ligger felet någon annan stans.
Du har väl mätt och kollat en sån enkel sak att du verkligen har rätt spänning på alla faser i perilexuttaget?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

På en trefasansluten spis så är det en mätteknisk fråga om man mäter 230V på flera punkter och då med Nollan (eller chassit där Nollan/skyddsjord finns) som återledare. Prova att istället mäta mellan de ställen där du har haft 230V i dina mätningar. Troligen så har du 400V mellan vissa av dom. Sedan i och med att det är en Husqvarnaprodukt så skulle jag titta på värdet på den stora mörkgrå kondensatorn på bild "styrkort2.jpg närmast den röda ledaren... Den ger spänning till hela styrningen och om värdet är lågt så kan mycket konstigt hända.
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Ska göra det efter jag kört min dotter till ridskolan ikväll. Vad är det för värden som jag bör få från den kondensatorn? ska det vara runt 230volt eller?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Mät resistansen på den gamla och nya plattan.
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Jag har mät resistansen på båda plattorna den gamla hade 60-65 ohm och den nya hade 58-60 ohm så de borde väl vara okej.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nja eller snarare nej.
Du behöver koppla bort spisen från elen (dra ut perilexuttaget) därefter kortsluta kondensator och sedan kapacitansmäta den. Den bör ligga inom 20% från det den är märkt med (troligen 400V 1uF X2).
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Ja nu har jag kollat runt lite på nätet och jag behöver köpa en ny mät apparat ser jag. För jag har ingen multimeter som kan mäta kapacitans tyvärr.

MESR-100 V2 finns här och är inte så dyr=

opampen

Inlägg av opampen »

Du behöver väl inte köpa en helt ny multimeter för att mäta den kondingen! Det blir billigare att byta kondingen i stället oavsett om den är trasig eller inte. Du är ovan vid att mäta, framförallt på spisen? Ta det försiktigt och anlita en riktig elektriker istället!! 230/400V. är inte att leka med!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om en fas saknas så kan man mycket väl få detta resultat.
Eftersom plattan har låg resistans visas 230V mot nollan på båda sidor.
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Ja jag är ovan när det gäller att mäta med multimeter. Men man behöver väl en multimeter som klarar av att mäta kapacitans och det har jag inte. Ska kolla med sambos syrras man han har nog en fluke mätare som ska kunna mäta kapacitans. Och jag har mycket stor respekt för el så jag tar det lungt.
Skriv svar