Fel på spisen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lacariuz

Fel på spisen

Inlägg av Lacariuz »

Det är är mitt första inlägg i forumet och jag är en nybörjare på allt vad el heter så ni får stå ut med lite dumma frågor. :shock:

Våran spisplatta på glashällen har lagt av men jag kan inte lista ut vad det är som kan vara fel. Det första jag gjorde var att mäta om det fanns nån spänning fram till plattan, vilket det gjorde
( 220volt ). Så då tänkte jag att det måste vara själva plattan som var trasig. Beställde en ny satte in den men fortfarande samma fel :(
Så då följde jag den vita och gula kablarna ner till kretskortet på baksidan. koppla lös kabelskorna från kretskortet och mäte igen, när jag slår på plattan får jag 220 volt på plintarna och o volt när jag stängt av plattan. Och man kan höra hur relät klickar till varje gång.

Jag har även testat att byta plats på effekregulatorerna ( knapparna på fram sidan ) men ingen skillnad.

Men jag tycker ju att om det går fram 220 volt till plattan borde den inte starta då? eller vad är det som styr den egentligen.

Mvh Andreas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Re: Fel på spisen

Inlägg av RD »

Den nya plattan är märkt 400V och för att den ska fungera ska du alltså ha 400V mellan den gula och vita sladden.
Är den gamla plattan 400V?
Inkopplingen ser inte lika ut på gamla och nya. Hur vet du att den nya ska vara kopplad som du ritar?
Vad mäter du mot när du får 230V på vit och gul?

Fler frågor än svar.. :)
Lacariuz

Inlägg av Lacariuz »

Jag har beställt med hjälp av produktnummer och PNC nummret på spisen, via husqvarna support. Så jag hoppas att jag fått rätt platta. Jag har inte mät mellan gul och vit för att kolla om jag får 400volt. ska göra det imorgon när jag får tid.