Mäta avstånd genom bilruta
Mäta avstånd genom bilruta
Hej!
Undrar på om det finns någon enkelt / billig komponent som kan mäta avståndet till bakomvarande bil genom bakrutan på en bil.
Min tanke är att om bilen bakom mig är närmare än 10 meter så tänds en liten men irriterande (inte bländande) lampa riktad bakåt. Jag vill att den tänds om bilen kommer under 10 meter och släcks igen om den backar undan. Enkel beteendevetenskap (tycker att väldigt närgångna bilar har blivit ett allt vanligare fenomen i trafiken).
Så, har någon ett tips på hur jag kan mäta avståndet till bakomvarande bil genom min bakruta med en noggranhet av runt 10m +/- 1 meter.
Tack!
Undrar på om det finns någon enkelt / billig komponent som kan mäta avståndet till bakomvarande bil genom bakrutan på en bil.
Min tanke är att om bilen bakom mig är närmare än 10 meter så tänds en liten men irriterande (inte bländande) lampa riktad bakåt. Jag vill att den tänds om bilen kommer under 10 meter och släcks igen om den backar undan. Enkel beteendevetenskap (tycker att väldigt närgångna bilar har blivit ett allt vanligare fenomen i trafiken).
Så, har någon ett tips på hur jag kan mäta avståndet till bakomvarande bil genom min bakruta med en noggranhet av runt 10m +/- 1 meter.
Tack!
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Frånsett det olagliga i det hela blir det svårt.
Jag ser bara en kamera-lösning med två kameror som sitter i var sin sida. De ger då ett stereo-syn där de två bilder kan jämföras så att de överlappar lagom mycket. Då kan man räkna ut vinkeln och med triangulering läsa avståndet med rimlig noggrannhet.
Det kommer att kräva en del datorkraft men inget som inte finns att köpa.
Jag ser bara en kamera-lösning med två kameror som sitter i var sin sida. De ger då ett stereo-syn där de två bilder kan jämföras så att de överlappar lagom mycket. Då kan man räkna ut vinkeln och med triangulering läsa avståndet med rimlig noggrannhet.
Det kommer att kräva en del datorkraft men inget som inte finns att köpa.
Varför inte använda samma typ av sensor som används för backvarnare?
Dock vet jag inte om de klarar så pass långa avstånd som du önskar.
Dock vet jag inte om de klarar så pass långa avstånd som du önskar.
-
Varför inte en trycknapp att trycka på när behovet uppträder, exvis som då tänder bromsljuset.
Men givetvis har folk väldigt bråttom nuförtiden och genom att åka närmare framförvarande kommer man ju fram en sekund tidigare.
Otålighet är kanske problemet .... Kanske man tror sig kunna påverka dig att köra fortare om de ligger och trycker i baken.
Tvärnita för en räv som springer över vägen och du har en bil i bagageluckan, jo det är viktigt att hålla längre avstånd, och 10 m som du nämner är väldigt nära... 50 m borde vara rimligare.
Fanns det inte klistermärken att sätta i bakrutan, med texten" kan du läsa detta, då ligger du för nära"
Roy
Men givetvis har folk väldigt bråttom nuförtiden och genom att åka närmare framförvarande kommer man ju fram en sekund tidigare.
Otålighet är kanske problemet .... Kanske man tror sig kunna påverka dig att köra fortare om de ligger och trycker i baken.
Tvärnita för en räv som springer över vägen och du har en bil i bagageluckan, jo det är viktigt att hålla längre avstånd, och 10 m som du nämner är väldigt nära... 50 m borde vara rimligare.
Fanns det inte klistermärken att sätta i bakrutan, med texten" kan du läsa detta, då ligger du för nära"
Roy
Gissar med på att det handlar om att försöka påvisa deras irritation över att jag enbart kör 95 på 90 väg så jag kör ännu fortare.. Har ju hänt att man bromsat för räv någon gång när de varit alltför närgångna under en längre tid men effekten brukar vara kortvarig och de är strax tillbaka där igen på mig eller på nästa bil i ledet.
Hmm, ja, det kanske inte är helt okej att göra det, tänker mig ju inte precis någon megalampa, men det kanske är olagligt oavsett. Hade hoppats det var mer av en gråzon kanske.Icecap skrev:Frånsett det olagliga i det hela blir det svårt.
Det var min första tanke med, men alltid kul om man kan automatisera det. Men knapp är kanske det enklaste.Bjaellerud skrev:Varför inte en trycknapp att trycka på när behovet uppträder
-
ska du automatisera måste du ju beakta hastigheten med. Avståndet skiljer ju beroende på hastighet...
kanske radarmodul för avstånd, ken ge en del problem men går igenom en ruta i varjefall
sedan kopplar man det mot en microgun som poppar upp ur baggaget och det bör räcka som en fingervisning om att bakomvarande ligger en gnutta nära
sedan kopplar man det mot en microgun som poppar upp ur baggaget och det bör räcka som en fingervisning om att bakomvarande ligger en gnutta nära

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ingen vill väl ha någon så nära, rätt bromsavstånd till väglag/fart är väl man önskar sig helst eller längre. Gillar heller inte dessa som vill krypa in i bakluckan.närmare än 10 meter
Tänkte nog ha tryckknapp oavsett så man kan stänga av det när det är olämpligt, så som i en bilkö. Men lättaste är kanske bara att ha tryckknapp och inget annat.
Man kan ju alltid ha någon led skylt som visar väl valda ord om man inte har en lampa.
Har inte sett någon radarmodul som inte kostar tokmycket eller har enkelt gränssnitt att koppla sig mot.
Man kan ju alltid ha någon led skylt som visar väl valda ord om man inte har en lampa.
Har inte sett någon radarmodul som inte kostar tokmycket eller har enkelt gränssnitt att koppla sig mot.
Se till att ha bra med spolarvätska och spola när de blir för närgångna. Brukar hjälpa och dessutom lagligt... 

När jag har nån för nära bakom mig då minskar jag hastigheten. Det gör att mitt obehag minskar och bakomvarande blir mer irriterad och väntar inte så länga att köra om.
Fick en BMW cab med 3-4 "brats" i hasorna för några år sedan.
Såg till att spola både fram och bakruta samt strålkastarna, det
blev ett jäkla hallå i bilen bakom...
Såg till att spola både fram och bakruta samt strålkastarna, det
blev ett jäkla hallå i bilen bakom...

Jag brukar trycka ner farthållaren några kilometer när någon ligger för nära, fattar de inte hinten så trycker jag ner lite till. Till och med den mest envetna BMW-raggaren brukar ge sig till slut.
Klart du skall ha något automatiserat. En GPS-modul som kollar hastigheten bara, och olika avståndsvärden för olika hastigheter så behöver du inte stänga av systemet vid rödljus och köer. Ett kraftigt stroboskop kan nog få vemsomhelst att fatta.
Klart du skall ha något automatiserat. En GPS-modul som kollar hastigheten bara, och olika avståndsvärden för olika hastigheter så behöver du inte stänga av systemet vid rödljus och köer. Ett kraftigt stroboskop kan nog få vemsomhelst att fatta.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Du har väl dimljus bak? Det drar jag igång ibland på de som är lite väl sugna på att kela.
Någon form av Laseravståndsmätare kanske? Kanske går att "hacka" en färdig produkt?
Någon form av Laseravståndsmätare kanske? Kanske går att "hacka" en färdig produkt?
Det funkar dock inte alltid, råkade ut för det vid en långkörning för X antal år sedan, en bil som låg extremt tätt bakom på motorvägen, jag låg i ungefär 110 kanske (enl mätare) på 100-väg, och saktade ner för att få denna att köra om, oftast räcker det ju med att sakta ner litet för att bakombvarande ska köra om, men icke.. när jag var nere i typ 60-70 så låg bilen kvar, jag testade då att accelerera ifrån och gasade upp i kanske 130, bakomvarande hakade på, suck.. då såg jag en avfart till en mack en bit framåt och körde av och lät denne passera, när jag låg på avfarten noterade jag att föraren i den andra bilen var en ung kvinna som satt i den klassiska "nybörjarställningen", alltså framåtlutad mot ratten.persika skrev:När jag har nån för nära bakom mig då minskar jag hastigheten. Det gör att mitt obehag minskar och bakomvarande blir mer irriterad och väntar inte så länga att köra om.
..Efter pausen så körde jag vidare och efter ett tag kom jag fatt henne igen, då låg hon tätt tätt bakom en annan bil, jag tryckte på gasen och körde om dom båda snabbt och lade ett ordentligt avstånd mellan mej och dessa bilar..