Kopiera RFID (Skylanders)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SirHackalot

Kopiera RFID (Skylanders)

Inlägg av SirHackalot »

Mina barn bor hos mig varannan vecka och har en hel kasse fulla med figurer till Skylanders (ett spel på XBOX 360 för er som inte visste det redan). Vid något tillfälle har hela kassen glömts hos mamma och aldrig har de lyckats få med sig alla figurer mellan hemmen. Eftersom spelet bygger på att figurerna har inbyggda RFID-chip så började jag fundera på om man inte kunde kopiera dessa, skriva det till vanliga RFID-brickor och sedan låta figurerna stå i bokhyllan. Jag har försökt läsa på om det på nätet men allt jag hittar handlar antingen om piratkopior där man genererar figurernas koder själv, eller där man mixtrar med informationen för att ge figurerna andra egenskaper (Är inte så insatt i hur spelet och figurerna fungerar..)
Det enda jag lyckats komma fram till är att spelet (och den tillhörande plattan som läser av det) bygger på 13,56Mhz-teknik. Men jag måste erkänna att mina kunskaper om RFID är ganska grunda och jag vet inte vilka andra parametrar jag måste ta i beaktande.
Det finns en uppsjö av moduler och apparater på Ebay som både kan läsa och skriva till/från RFID-chip. Men vilken (om någon) klarar av att göra det jag är ute efter?
(Har tex tittat på denna: http://www.ebay.com/itm/9-Frequency-Cop ... Swx-9Wyw6K )

Vore skoj om någon kunde komma med lite matnyttig info!
Johanb

Re: Kopiera RFID (Skylanders)

Inlägg av Johanb »

Om du har en smartphone med NFC så kan du ladda hem app som åtminstone borde kunna identifiera vilken typ av tag det handlar om.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Detta är vad jag fick ut av en gubbe.

Det är väl ISO standarden som är mest intressant.
Screenshot_2016-12-02-09-49-22.png

Som sagt har du NFC i din telefon så skall du kunna skriva till kort med telefonen också, gäller bara att hitta rätt programvara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns programvara till Android där du kan läsa av ett kort och låta appen vara en kopia av kortet!
Testa. Och be ungarna att ha koll på sina saker ;-)
dmiller

Inlägg av dmiller »

Vad heter den appen?
Everest159

Inlägg av Everest159 »

Det är mifare Classic som det står i bilden så är det krypterat. Dock är krypteringen knäckt, det finns programvara som knäcker koden på ca 1-2 min.
Kommer dock inte ihåg vad den heter (gjorde en uppsats i skolan om detta förut).
Det är dock Inga större hemligheter och kan enkelt googlas fram.
Det som krävs är en rfid läsare (i rätt frekvens och rätt märke) samt lite linux kunskaper.
Om du hittar nyckeln på nätet behöver du bara en rfid läsare som klarar mifare.
Skriv svar