Nordin skrev:Tack för svaret, xxargs!
Om man nu envisas som jag, var ska jag börja leta de exklusivare batteripacken du skriver om?
problemet är att man inte vet förrän efteråt om batteribanken är av de lite bättre sorten eller inte - den med seriekopplade batterier är utgången från Co sedan länge, den som är hyffsad idag när det gäller verkningsgrad både urladdning och laddning är Co:s 38-7700 - dock bara 10 Ah och vad jag förstår så suktar du efter betydligt större.
Det som du är intresserad av är om den stänger av sig vid låg förbrukning, hur man startar den igen (en del känner av när något kopplas in på USB-bussen andra måste man starta med en knapp som ovan nämnda etc. - de flesta klarar inte att ladda och samtidigt driva saker - det finns sådana som klarar det uttalat men kostar förstås mer.
Söker man lite så finns det tusentals olika modeller av powerbank om man kommer in på vissa säljsite med ambition låg prisnivå och eftersom dessa till 99% är gjorda i kina till lägsta möjliga kostnad så är säkerhetsfunktioner i dessa högst tveksamma.
Det som man köper genom dom stora svenska gubbdagis har i alla fall gallrats ur till en viss kvalitetsnivå när det gäller säkerhetsfunktioner. - och det är viktigt då om en LiIon(LiPol)-batteri självtänder så vill man inte ha något annat brännbart i närheten då det brinner väldigt varmt som en termitblandning och ryker mycket
LiIon-batteri innehåller mycket energi - men de är inte helt ofarliga att hantera och kräver elektroniska skyddskretsar för att hålla sig inom säker arbetsområde, framförallt vid användarmisstag.