IR-dioder som avger (märkbar) värme?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

IR-dioder som avger (märkbar) värme?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skulle vilja få tag i IR-dioder som man känner värmen ifrån.

Hade tänkt montera in några i tangenbordet och musen. Hur kraftiga kan man tänkas behöva för att få lite trevlig värme?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Om du vill generera värme så är ju inte IR-dioder det optimala valet. Varför inte ett effektmotstånd med lämpliga värden?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Är rädd för att det skulle bli lite trångt med effektmotstånd. Varför är inte IR-dioder det optimala valet? (Har inte så mycket koll på detta, därav frågan.)

Sprider inte IR-dioden värmen mer? De gånger jag provat värma effektmotstånd så har det mest varit motståndet som blivit varmt och har man varit en liten bit ifrån så har det knappt märkts, så länge man inte gjort motståndet väldigt varmt. I detta fall är jag rädd att plasten i tangenbordet skulle bli lite mjukt..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nackdelen är att lysdioders effekt brukar ligga i regionen 0,05W
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ajdå. :(

Fler tips på uppvärmning av frusna fingrar på tangentbordet? Varmluft? :D
(När jag hittat en smidig lösning så tänkte jag använda samma princip på synthar.)
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Enklast är att ta på en tjockare tröja. Oftast klarar man sig med det. Drag på armarna är ofta en värmetjuv. Så att kolla efter drag är också en idé.

Om du röker sluta med det! Dessutom kommer lukt & smak tillbaka!

Annars bör ju en sån här med en dimmer på funka En liten länk
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:

Jag slutade röka för ca 5 år sedan. Nu pysslar jag bara med sånt som säljs portionsförpackat i burk. Ehm... :vissla:

Det var lite kul att jag fick tips om infravärme och värme-element. Ska precis iväg och köpa fotbad med IR-värme till min sambo.

Tyvärr så har jag drag i detta rum. Det har inte hjälpt att byta fönsterlister. Ytterväggen och fönstrena släpper igenom en del kyla tyvärr. I vardagsrummet är det bättre, men det är väldigt stort och elementen är för några. Brrr...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ett tips kan vara att "skärma" av draget. Typ som kontorskuber om man gör det stort annars kan en stående pärm på sidan av tangentbordet fungera.

Jag jobbade på ett dataföretag för några år sen och där "läkte" det kalluft från taket, jag blev så förbannad på det dära så jag tog kontorstejp och tejpade igen springorna och vips kunde man sitta i tshirt igen. Den lilla springan hade stor påverkan.

Fukta fingret i munnen så känner du var det blåser ifrån.

Infravärme är skööönt för frusna...

Har du tillgång och gillar overkill, låna en irkamera :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vikken mes du e :razz: :lol: :wink:

Själv har jag ingen värme alls på och har mellan 15-20 grader där jag sitter å surfar. Jag har stängt av elementet i mitt rum.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tekko: *Brrrr* I det här rummet är det 20 grader och det är kallt. (Måste resa mig då och då för att inte frysa fast i stolen...)

Jag tog precis en promenad till OnOff. Kan meddela att det var KALLT ute.

Nåväl, drag eller inte. Jag skulle gärna vilja ha lite extravärme där jag sitter. Utan att montera en stor infravärme-skena tvärs över bordet. Dessutom drar redan alla apparater tillräckligt med ström. Ett litet urval: 6st apparater på 25W, 2st apparater på 250W, osv osv, plus lampor mm. Tyvärr ger de inte tillräckligt värme för att det ska märkas.

Någon som vet hur mycket effekt en IR-diod skulle behöva ha för att det ska märkas? Annars kanske en liten fläkt med kanthaltråd skulle fungera? Vet inte, men någon kanske gör.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ta en kupevärmare istället :wink:

Jag tycker då inte att det e det minsta kallt, går ut i ttröja å hämtar posten :razz:

Bara mesproppar som tycker att 20 grader e kallt ;þ Jag svettas ihjäl om det e 20 grader.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag läste ett test av en mus med uppvärmning i en datortidning för någon månad sedan. Den fick ganska skapligt omdömme i testet vill jag minnas. Tyvärr kommer jag inte ihåg i vilken tidning det var. :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>Jag tycker då inte att det e det minsta kallt

Tekko:
Såg att du kommer från norrland. Du är härdad med andra ord. :)

Kupévärmare var ett kul tips. Kanske inte i tangenbordet, men vid fötterna.

cykze: Ska leta runt och se vad jag hittar.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tekko, inte bara du som trivs i den temperaturen, utan också mögel...
20-22 grader är lämplig temperatur inomhus enligt mig, det håller möglet borta också. I Garaget är det 18 grader, perfekt för att mecka, man svettas inte genast men håller sig varm.
Att frysa om händerna hela tiden är inte så bra kan jag berätta av egen erfarenhet, hade rätt kallt och använde inte handskar fören jag började frysa för några år sedan, efter en tid var huden på händerna så torr att när jag tryckte ihop handen sprack huden och det började blöda. Nu är det bättre, men inte bra. Känns rätt omöjligt att få huden riktigt frisk igen.

Kupevärmare är inte speciellt effektsnåla, de vi har till bilarna är 1200W resp. 1300W.

En mus med uppvärmning är lätt att göra, ta några lysdioder och borra hål för dem. Ser vidrigt ut men värmer iaf... :)

Du kan ju alltid göra din skärm, mus och tangentbord vattentäta och ta in dem i bastun, 70 grader + fukt = gött. :lol:
Senast redigerad av Macce 19 december 2005, 16:45:47, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar