Efter lite funderande lurade jag ut att en universell display för diverse labb och sniffning av seriedata kund vara skoj att ha.
Den kommer att huseras i en extruderad Alu låda som jag hade liggandes från ett annat projekt som aldrig blev av.
De funktioner jag har tänkt implementera är
level shifters för RS232, 5V TTL samt 3,3V signaler. Dessa kommer att ha separata anslutningar. RS232 får en 9-polig d-sub.
omkoppling med reläer för att kunna köra LCD'n som en rak parallel om man vill labba med det. Ström och kontrast redan framdraget.
25-polig d-sub för Vcc, 5V TTL och 3,3V seriekomm., parallellbuss för LCD, samt lite annat.
diverse testkablar och probe pods för 25-polig d-sub.
BNC för att kunna använda scope-probar för att gräva efter data enkelt.
4mm bananjack för multimeter-probar för samma användning.
ESP8266 som agerar wifi-ansluten telnet server för seriedata.
diverse omkopplare för att växla om data för internt eller externt bruk (tex. bootlogg från ESP8266 till intern LCD)
Batteridrift med 2,6Ah LiIon från USB batteribank (även booster från batteribanken används för 5V matning)
--------------------------------------------------------------
Jag har inte kommit så mycket längre än att jag har byggt ihop serie till parallell LCD drivern och reläer för omkoppling av LCD, samt moddat ESP8266 med ett externt antennjack.
Mer pul blir det på troligen på Tisdag, i form av montering av display och annat i lådan, så man kan få lite gjort på riktigt.

Här är det mesta av pinalerna som ska in i lådan.

Samt lådan med LCD'n lagd ovanpå. Den råkar passa rätt så perfekt.