3-fas bensin-elverk taskiga prestanda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

3-fas bensin-elverk taskiga prestanda

Inlägg av Agamemnon »

Fick ett elverk på posten idag! Det är ett sånt billigt från tyskland som det står 9500 watt på men på märkskylten står det max 6000w och i manualen 3000w :lol: Helt vanlig kina-spec alltså.

Motorn startade snällt och lät helt ok. Började mäta på faserna och fann följande;

Fas 1 fungerar helt perfekt. Klarar 1600 watt med bibehållen spänning på 228 volt. Helt ok!

Fas 2 var inte alls lika sugen på att leverera. 800-900 watt max och spänningen sjunker mot 190 volt.

Fas 3 är riktigt dålig. Max 600 watt och till en spänning på 148 volt!! Motorn går riktigt tungt för att leverera dessa 600 watt. Oanvändbart helt enkelt.

Vad kan detta bero på? Ska man försöka få lite kompensation för bristfällig funktion och försöka laga skiten själv? Några tips isåfall på vad det kan bero på? Tycker det är synd att skicka tillbaka när den om det går att få ordning på den.
SM4UKE

Re: 3-fas bensin-elverk taskiga prestanda

Inlägg av SM4UKE »

Troligen känner spänningsregleringen bara av fas 1. Har man en trefaslast har det ju ingen betydelse men det blir en helt annan sak med en ojämn last. Om du istället vill att det ska reglera bra på fas 2 kan du säkert koppla om... :mrgreen:
eller fas 3. Tillverkaren har säkert gjort det enkelt för sig och har samma typ av regulator för en- och trefasiga elverk.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Borde det inte gå lika tungt för verket att producera srröm på de olika faserna? På 3:e fasen går motorn tyngre när det producerar 600 watt än när det producerar 1600 watt på fas 1. Nåt knas är det allt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja tyvär är många 3 fas verk gjorda som sades redan.. Säker på att motorn faktiskt "jobbar" Och inte bara ligger och idlar och helt enkelt inte kompenserar för lasten? :humm:

Att 1fas uttaget är den som den reglerar själva verket på. Medans de 2 andra faserna inte ska köras i singel-läge.

Tyvär!
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Betyder det då att man inte kan koppla en byggcentral på ett sådant elverk och plockat ut effekt i 240 uttagen kopplade till fas 2 och 3 ?
Mycket märklig konstruktion, endast 3fas laster eller 240 i fas1 då...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Så var det på det kina verket jag hade ivf. Vill minnas att det nämdes i boken också till den. Det verket finns dock inte kvar i våra ägor övh...

På riktiga verk så är det garanterat ordentligt gjort och man kan driva varje fas för sig.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag ger mig inte. Titta på detta verket. Har det 3 st separata 230 volt uttag så ska banne mig alla fungera.

http://www.ebay.com/itm/4-Takt-9500-W-S ... Sw3YNXaSS8

Nu är frågan, då de även säljer reservdelar till denna, ska jag kräva en sådan här:

http://www.ebay.com/itm/Stator-Rotor-An ... Sw~oFXHiLJ

...eller en sån här:

http://www.ebay.com/itm/Stator-Rotor-An ... Swn9lXK7tG

Eller möjligen en sån här:

http://www.ebay.com/itm/AVR-Spannungsre ... SwMVdYFPyY

Edit: Varför skulle fas 3 vara mycket sämre än fas 2 på att generera ström ifall det bara hade med fas 1 reglering att göra?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om verket är kopplat med 3 st 1fas uttag på varje fas så ska självklart alla 3 uttagen fungera som de ska.

Det är ju bara att returnera skiten isåfall.

Det jag snackade om var de verken som hade 1 uttag på 1 fas endast.

min tyska är lite rostig men jag tolkar det lite som att det är max effekt 3kw på 3fas och 1500w på 1 st singel fas. Eller var det min tolkning som var knas? Oavsett så är det ju bara en 6.5hp motor så några 9.5kw blir svårt :D
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag har tolkat det som 3 kw total belastning men max 1500 w per fas. Alltså 2 faser med 1500 w eller 1000 w per fas om alla används.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Vi hade ett 3-fas elverk från Genetech i Östersund. Det funkade perfekt med snedbelastning så det handlar förmodligen om någon typ av "skitprodukt".
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Fasen, det där var ju billigt! Men så funkade det ju därefter. Vore trevligt att ha tre-fas så jag kan driva vattenpump.

Finns det billiga invertrar från 12,24 eller 48V till 3-fas 400V? Nån som kört nån isåfall?

Men jag tror det bästa är att reklamera, lär bli dyrt med frakten dock.

MVH: Mikael
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Man behöver bara betala frakt för ångerreturer. Garantireparationer och/eller utbyte ska inte kosta någonting.

http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_sv.htm
Säljaren i Spanien går med på att reparera min trasiga kamera, men vem betalar frakten?

Enligt EU:s regler måste säljaren, under den tvååriga reklamationsfristen, reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten. Det gäller även fraktkostnader. I princip ska alltså säljaren stå för alla fraktkostnader för att skicka kameran fram och tillbaka.

Säljaren kan dock vilja undersöka kameran för att se om felet fanns när du köpte den. I så fall kan du behöva betala frakten och sedan begära ersättning om säljaren håller med om att det rörde sig om ett ursprungligt fel.
För köp nyare än 6 månader ska säljaren bevisa att felet inte fanns redan när du fick varan. Äldre än 6 månader och du ska bevisa att det var ett befintligt fel.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag har inga problem med att skruva lite med den själv ifall jag får delar till den. Verket funkar ju faktiskt riktigt bra på 1 fas så jag har hellre detta sålänge än inget alls och kanske riskerar få ett där motorn e knas eller nåt. Man får ju vara glad för det lilla när det gäller billig kina-tech.

Funderar då på var felet kan sitta, ifall det inte är som de flesta säger, ren skit. Har svårt att tro att det går att sälja så många utan katastrofal feedback om de verkligen var så kasst konstruerade.

Edit: Mikael, jag köpte modellen utan el-start och kostade då bara 1970 kr med snabb frakt levererad till dörrn av Schenker så får jag det till att funka korrekt är det extremt prisvärt!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alltså det är inte trasigt utan snik-konstruerat.
Att byta delar kommer inte göra någon skillnad.
Regulatorn mäter tydligen endast spänning på fas 1 och anpassar magnetisering och varvtal efter detta.
Det funkar ju om man använder det portabelt och har koll på lasten. Mindre bra om man kopplar in till ett hus som används av lekmän.

Testa att belasta fas1 med 1500W, hur mycket kan du samtidigt ta ut från fas2?
svanted

Inlägg av svanted »

vilken spänning blir det på de andra faserna obelastade om du belastar fas 1?
Skriv svar