Termostyrd 555 baserad servo kontroller.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlgoJerViA

Termostyrd 555 baserad servo kontroller.

Inlägg av AlgoJerViA »

Hej
Jag vill bygga en lite lucka som öppnas och stängs beroende på temperatur med hjälp av en servomotor och en NTC resistor. Jag har en typ fungerande konstruktion nu men misstänker att det inte är den smartaste lösningen direkt.
ntc-servo.png
Som ni ser är det helt enkelt en 555 baserad 50hz pulsegenerator som triggar en annan 555 krets men den här gången konfigurerad i monostabil konfiguration. På liknande ritningar jag hittade så används ofta en annan pulsfrekvens, i ett exempel 19hz men all dokumentation jag hittar om servo motorer beskriver att de förväntar sig en signal varje 0.02s, så jag förstår inte riktigt vad de far efter. I varje fall, med R9 ställer man in temperaturen man vill att luckan ska öppnas och med R7 och R8 ställer man in vilken position luckan har när den är öppen eller stängd genom att ändra max och min nivån på pin 5.

Som sagt var så fungerar det ju men det känns som strömmarna flyter lite kors och tvärs på ett sätt som kanske inte är så vackert. :/ Sen är det också ett litet problem att ändras temperaturen väldigt långsamt kan out signalen från op-ampen blir lite hysterisk ett tag vilket i säg inte är ett jätteproblem men ändå, inte så vackert.

Sen är det också så att det jag egentligen försökt lista ut sista tiden är hur man får luckan att öppnas gradvis över ett span av ett par grader. Pin 5 ska ha runt 4.1-4.7 volt ungefär och det är ju inga problem att klippa signalen från NTC stegen men hur gör jag för att klippa av undersidan av signalen?

//A
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Termostyrd 555 baserad servo kontroller.

Inlägg av Icecap »

Pulserna bör komma med ca 30Hz.

Själv hade jag vald en uC-lösning då den medger en kalibrering i mjukvara samt ett enkelt urval av område som regleringen ska ske i.
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Hmm, om man tittar till exempel här http://electronics.stackexchange.com/qu ... each-pulse så står det i första svaret att det ska var 50hz men att 40-66hz är acceptabelt, I det andra svaret står det 30-60hz. Hur motiverar du ditt svar på 30hz och kanske mer intressant. Varav denna förvirring?

Jo motorn har tidigare varit styrd av en µC men det var inte helt smärtfritt så även sen när jag bygger om den igen så kommer jag nog använda en extern 555 baserad kontroller och då är det ju trivialt att reglera volten på pin 5.

Hur som helst så en dag kommer luckan vara en del av ett större system ansluten till en digital kontroller men jag skulle vilja slänga upp den här luckan nu och fokusera på annat ett tag. Så i princip är jag nöjd nu men det råkade sig så att jag precis för första gången skaffat grejen att göra kretskort och storleken på det här projektet kändes passande att börja med. Jag tänkte bara att jag skulle inhämta lite tips först så att det kanske blir lite mer ordentligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PRF'en kan variera en hel del, den får bara inte vara för hög.

Det ska ju inte vara så svårt att bygga en uC som ger pulserna, jag har gjort det själv.

Jag gjorde med interrupts och det fungerade riktigt bra.
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Nä det är jättelätt men jag ska använda min IC för att utveckla ett mycket större system och under den tiden vill jag inte använda en till det. Jag har tre liggandes men samtliga ska in i det större projekt. Så poängen här är bara att slänga upp något som funkar, lära mig lite om analog elektronik och toppa det hela med kretskortstillverkning.

Men vi kan gå lite off topic för min del. Det som hände förra gången jag använde en servo med en µC var att alla timers för att generar PWM signaler var upptagna till övrig utrustning så jag blev tvungen att köra servon via mjukvara vilket ställde till det i koden eftersom servon var ett tillskott i efterhand så då blev det inte alls särskilt roligt att få alla delar att loopa snällt med varandra. Med en extern kontroller hade jag kunnat hacka in på ett stift och få den att fungera på bokstavligen trettio sekunder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja OK, det blir ju svårt när det inte finns hårdvara kvar till jobbet.

Jag hade byggt en justerbar förstärkning och offret på temperatursignalen och sedan lekt.

Eller nej, jag hade tagit en lämplig uC och gjort det på och interfacet till festen.
Skriv svar