Avlödning av kompnenter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pst

Avlödning av kompnenter?

Inlägg av pst »

Kortet bråkar med mig alt gör jag mindre rätt. har testat att värma med 450C men hjälpte föga. på bilderna ser ni hur det är uppbyggt med aluminium platta och en tunn "film".
Har testat med lödkolv och hetluft. Så vad behöver jag inom rimliga gränser?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk

Re: Avlödning av kompnenter?

Inlägg av Zkronk »

Jag antar att det är D-pak komponenterna du försöker löda bort?
Är dessa trasiga och skall bytas ut? I så fall skulle nog jag klippa av de smala benen först, och sen lägga på nytt lödtenn på "taben" och värma tills den lossnar.
Användarvisningsbild
elshorto

Inlägg av elshorto »

Vilken grym termisk lösning! :bravo:
Är andra sidan plan och tom så prova att lägga på värmeplatta/spis och blås på med varmluft ovanifrån. Annars får du blåsa på undersidan också.
Krävs nog gott tålamod innan kretsen lossnar.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Jag hade bulkvärmt med spisplatta och klippt benen som Zkronk skrev, sedan hade jag tagit min 200W kolv med breda spets och värmt på tab'en.
Men det var absolut ett elakt kort att reparera på :(
pst

Inlägg av pst »

Detta var det värsta, nu är jag ingen kung på lödning.
Plockade fram en 40 w weller med bredare spets än den jag har på lödstation, den blev kall när jag la på den mot komponenten :evil:
Blev stött och plockade fram en liten brännare med blå låga, luktade illa och lossnade inte för det. vill ju inte ha sönder för mycket.
Tog fram hetluften utan nått reducerande munstycke och 450C Eldade på länge men tyvär, komponenter jämte får nog bytas.
Vad tror ni om att slänga in kortet i Ugnen på 270C och jobba med en bättre lödkolv alt hetluft :humm:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har reparerat denna typ av kort (men istället för alu någon förgylld metall) på jobbet och dom är inte roliga :(

Kräver väldigt mycket värme, en lös spisplatta av typ äldre järn-modell är att rekommendera som undervärme (helst reglerad med en PID-regulator), en rejäl lödkolv och rejält med lod för termisk överföring. Faktiskt kan man klara sig med en 80W lödkolv om man har bra undervärme och rikligt med lod på spetsen.
Skulle nog värma och böja upp benen istället för att klippa dom för att minimera paddsläpp som ofta uppstår när kretsar brinner.

/// Marcus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klippa bort benen och sedan gör man en egen lödkolv, lagom kopparbit som passar fysiskt och sedan gasolbrännade som man värmer upp den och även förtennar sen till en del över lämplig temp, sedan har man termisk kraft nog
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle nog ha lagt kortet på en spisplatta (ej induktion!!) för att förvärma hela kortet för att sedan med en kraftigare lödkolv värma lös den komponent som ska bytas.
Men det gäller att ha lite känsla så man inte värmer kortet så mycket och länge att andra komponenter tar skada.
Sen som det redan föreslagits så klipper man lämpligen benen på transistorn i förväg för att underlätta demonteringen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

nästa problem blir att löda fast ersättaren.....
Swech
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Den har man redo att löda fast så fort man har lött av den gamla komponenten och rengjort paddarna med lodfläta. Under hela processen har man kortet liggandes på värmeplattan för att inte förlora någon värme.

/// Marcus
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

..fast det är då man nyser och allt samlas i en kladdig lodhög :shock:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Man skall inte värma upp kortet med undervärmen så att allt lossar, bara så att lödkolvens värme räcker för att smälta lodet på den komponenten man skall byta.

/// Marcus
pst

Inlägg av pst »

Mycket bra tips här, måste införskaffa mer grejer för att ro hem detta :mrgreen:
/Tomas
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man ställer kortet upp och ned i en lödugn (eller vanlig ugn) borde dom väl ramla av ?

Kapilärkraften borde väl inte räcka för att hålla kvar dom ?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Det är inte säkert, man använder sig av kapillärkraften för att komponenterna skall sitta kvar när man löder dubbelsidiga kretskort.

/// Marcus
Skriv svar