Kolborstar kupefläkt.
Kolborstar kupefläkt.
Eftersom det börjar bli lite kyligare nu tänkte jag fixa kupefläkten till Volvon.
Kollektorn är svarvad men skulle behöva nya kol oxå.
Kanske någon som ligger på ett lager sådana?
Hade inget skjutmått hemma så ska mäta dom imorgon.
Kollektorn är svarvad men skulle behöva nya kol oxå.
Kanske någon som ligger på ett lager sådana?
Hade inget skjutmått hemma så ska mäta dom imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kolborstar kupefläkt.
Det var inte mycket kvar av dom kolen, förstår att du vill ha nya...
Jo, kollektorn var oxå i princip helt slut men lyckades precis svarva ner den.xxargs skrev:Det var inte mycket kvar av dom kolen, förstår att du vill ha nya...
Har mätt kollen. 5x4,5 mm, längden ingen aning men ca 12-15mm kanske.
-
Det är svårt att få tag på kol till småmotorer numera.
Mitt tips är att om du får tag på kol med liknande storlek så går det att fila ner dem för att passa.
Roy
Mitt tips är att om du får tag på kol med liknande storlek så går det att fila ner dem för att passa.
Roy
Danny:
Ebay, varför tänkte jag inte på det, tack, perfekt.
Bra mycket billigare än dom jag hittade i Sverige.
Ebay, varför tänkte jag inte på det, tack, perfekt.
Bra mycket billigare än dom jag hittade i Sverige.
Fick precis hem dom beställda kolborstarna.
Ska se om jag får ihop allt i helgen.
Ska se om jag får ihop allt i helgen.
För kännedom:
Kol till motorer avsedda för nätspänning kan i vissa fall ha för hög resistans för att kunna användas vid låga spänningar. Jag lärde mig detta just i samband med renovering av en fläkt till en bil för länge sen.
Den, jämfört med vad kolen är avsedda för, relativt höga strömmen gör att spänningsfallet över kolen blir ganska stort och fläkten därmed går ganska långsamt. Man har ju liksom inte råd att tappa särskilt många volt över kolen så att säga. Är det däremot 230 volt så märks det ju inte så mycket om det "försvinner" två volt över vardera kolet.
Kol till motorer avsedda för nätspänning kan i vissa fall ha för hög resistans för att kunna användas vid låga spänningar. Jag lärde mig detta just i samband med renovering av en fläkt till en bil för länge sen.
Den, jämfört med vad kolen är avsedda för, relativt höga strömmen gör att spänningsfallet över kolen blir ganska stort och fläkten därmed går ganska långsamt. Man har ju liksom inte råd att tappa särskilt många volt över kolen så att säga. Är det däremot 230 volt så märks det ju inte så mycket om det "försvinner" två volt över vardera kolet.